728 x 90

از قیام تا مکافات

سخن روز
سخن روز

پنجشنبه شب، ۷اسفند «در پاسخ به‌حملات موشکی علیه اهداف آمریکا در عراق، ایالات متحده زنجیره‌یی از حملات هوایی علیه مراکز و تأسیسات شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه انجام داد» (رویترز-۷ اسفند). سخنگوی پنتاگون طی بیانیه‌یی گفت: «به دستور رئیس‌جمهور بایدن» این حملات صورت گرفت (جان کربی-۸ اسفند)؛ اقدامی که «اولین حملات مرگبار فرمان داده شده توسط دولت بایدن علیه شبکه نیروهای نیابتی مزدور رژیم ایران است» (واشنگتن پست-۸ اسفند).

رئیس‌جمهور آمریکا نیز شخصاً دربارهٔ تصمیم دولت خود گفت: «رژیم ایران نمی‌تواند از پیآمد عمل خود مصون باشد». وی خطاب به‌نظام آخوندی هشدار داد: «مواظب باش!» وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز دربارهٔ این حملات گفت: «رژیم ایران نمی‌تواند از مجازات بگریزد و فکر می‌کنم این پیام به‌روشنی از طرف رژیم ایران دریافت شده است» (بلینکن-۸ اسفند).

 

این حملهٔ سنگین علیه نیروهای رژیم آخوندی بی‌درنگ مورد حمایت سیاسی دولتهای اروپایی قرار گرفت:

وزارت‌خارجهٔ فرانسه اعلام کرد: فرانسه در کنار حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران در سوریه می‌ایستد.

وزیر خارجهٔ انگلستان نیز تصریح نمود: انگلستان از پاسخ ایالات متحده به‌شبه‌نظامیان (رژیم ایران) حمایت می‌کند.

در داخل کنگرهٔ آمریکا هم شاهد موجی از حمایت سناتورها و نمایندگان ارشد بودیم. حتی با وجود بسیاری اختلافات حزبی، اما این «تصمیم رئیس‌جمهور بایدن برای دستور حمله هوایی با استقبال جمهوری‌خواهان ارشد روبه‌رو شد» (تلویزیون فاکس نیوز-۸ اسفند).

 

ناله‌های رژیم بهت‌زده

رژیم آخوندی از آبان‌ماه و پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای خود کیسه دوخته بود که تحریم‌ها لغو خواهد شد و باز هم برای تروریسم و تأمین نیروهای مزدورش در منطقه، جهت آدمکشی و صدور بحران، پول مکفی به‌دست می‌آورد؛ اما پس از یک ماه و یک هفته که از استقرار دولت جدید در کاخ‌سفید می‌گذرد، خامنه‌ای و روحانی می‌بینند نه تنها هیچ تحریمی لغو نشده، نه‌تنها هیچ گشایشی برای نظام ایجاد نشده، بلکه «حملهٔ آمریکا به‌مواضع نظام در سوریه به‌خوبی نشان می‌دهد آمریکای (بایدن) بر همان مداری در حرکت است که ترامپ بر آن مدار حرکت می‌کرد» (روزنامهٔ حکومتی فرهیختگان-۹ اسفند)؛ و «دولت بایدن که در ابتدا داعیه معکوس کردن سیاست‌ها و اقدامات دولت ترامپ را داشت (اکنون) دقیقاً پا جا پای آن گذاشته است!» (جوان-ارگان سپاه پاسداران-۹ اسفند).

کیهان خامنه‌ای هم با طعنه به‌روحانی که پس از تغییر دولت در آمریکا با دستپاچگی از «فرصت» ها سخن می‌گفت و این‌که «هیچ کس حق فرصت‌سوزی ندارد» (روحانی-۲۱ آبان)، تیتر زد: «این هم از جو بایدن شما!» و نوشت: «مسئولیت حمله به‌حشدالشعبی رسماً از سوی دولت آمریکا پذیرفته شده و حال این‌که، آشکارا مسئولیت چنین حملاتی از سوی حتی دولت ترامپ، پذیرفته نمی‌شد!» (کیهان-۹ اسفند)؛ آن یکی هم با وحشت از پیامدهای اقدامات تحریک‌آمیز رژیم هشدار داد: «بایدن هم دست به‌اسلحه شد» (روزنامهٔ حکومتی شرق-۹ اسفند)؛ و «رسانهٔ ملی» رژیم هم با نگرانی گفت: «حمله به‌دیگر کشورها (بخوانید تروریست‌های رژیم) جمهوریخواه و دموکرات ندارد» (تلویزیون رژیم-۹ اسفند)؛ و جواد ظریف هم از «اقدام خطرناک آمریکا» نالید و گفت: « (حملهٔ آمریکا) مشکوک است!» (۹ اسفند).

 

برگی ورق خورده، تاریخ به‌عقب باز نمی‌گردد

طی ۱۶سال دوران ریاست‌جمهوری بوش (پسر) و اوباما، رژیم آخوندی با اعمال تروریستی هزاران سرباز آمریکایی در عراق را کشت و به‌گفتهٴ برایان هوک، (نخستین مسئول میز ایران در وزارت‌خارجهٔ آمریکا در دولت ترامپ) تنها با بمبهای کنار جاده‌یی حدود ۶۵۰تن از نیروهای آمریکا را به‌قتل رساند؛ اما نه‌تنها با هیچ پاسخ قاطعی روبه‌رو نشد، بلکه پیاپی امتیازهای کلانی از سوی این دولتهای وقت آمریکا (یکی جمهوریخواه و دیگری دموکرات) به‌رژیم داده شد. علت، حاکمیت دوران مماشات بود. اما از سال۹۶دستگاه سیاسی آمریکا فهمید سیاست مماشات دیگر منافع این کشور را تأمین نمی‌کند؛ از این رو با روی کار آمدن دولت ترامپ، دولت آمریکا سیاست مماشات را کنار گذاشت؛ پس از قیام آتشین دی ۹۶ توسط مردم ایران، جهان به‌ضعف و تزلزل رژیم بیشتر پی برد و به‌گفتهٔ آخوند روحانی پس از آن بود که ترامپ طمع کرد و از برجام خارج شد! (روحانی-شهریور۹۷).

اکنون ساختار دولت جدید آمریکا به‌میزان زیادی همان ساختار دولت اوباماست؛ اما برخلاف آن دوران، تنها پس از چند فقره موشک‌پرانی نیروهای رژیم، دولت آمریکا با حملهٔ سنگین نظامی واکنش نشان داد. اقدامی که مؤید به‌سر آمدن دوران مماشات است و بیانگر این واقعیت که تعادل‌قوا به‌خصوص بعد از سه قیام بزرگ مردم ایران (قیامهای دی۹۶ و آبان و دی۹۸) دیگر هیچ‌گاه به‌وضعیت سال۲۰۱۵ باز نمی‌گردد. در اینجا باید خاطرنشان کرد که قیام بلوچستان هم بی‌تردید تأثیر خود را بر دولت جدید آمریکا داشته است.

 

دوراهی مرگ

اکنون خامنه‌ای دو راه پیش رو دارد:

یکم: یا از این حمله درس بگیرد، غلط کردم بگوید، واپس بتمرگد و دیگر دست از پا خطا نکند. در این صورت پاسخ نیروهای وارفته‌اش را چگونه بدهد که می‌بینند نظام تا کجا ضعیف و شکننده شده و در سراشیب مرگ قرار گرفته است؟

دوم: باز هم به‌تروریسم و موشک‌پرانی و کشتار ادامه دهد، در این صورت بایستی منتظر افزایش تحریم‌ها، ادامهٔ فشار حداکثری، حملات سنگین نظامی، اجماع بین‌المللی و ضربه‌های کلان سیاسی و نظامی باشد.

با توجه به‌این شرایط است که سخنگوی مجاهدین گفت: «دولت جدید آمریکا هم به‌سرعت دریافت که با این رژیم، آتش جواب آتش است و دیپلماسی آتش تنها جواب است. خط بطلان بر محاسبات خامنه‌ای و روحانی و ظریف. این معنی تغییر تعادل‌قوا در سال۲۰۲۱ به‌نسبت سال۲۰۱۵ است. قیام مردم و دلاوران بلوچ ضرورت پاسخگویی آتشین به‌رژیم را مهر کرد» (۸ اسفند).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/662f7d21-2d97-4931-a49c-d4dd1f8eb8d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات