728 x 90

قلعه بابک، افزایش دستگیریها و جلوگیری از برگزاری مراسم هموطنان ترک

شمار باز داشت‌ شدگان مراسم قلعه بابک به بیش از ۶۰تن رسیده است. مأموران اطلاعات خامنه‌ای بازداشت‌ شدگان را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

روز جمعه مأموران سرکوبگر رژیم در اردبیل به کلیه چاپخانه‌ها حمله کردند و مانع چاپ عکسهای رنگی برای مراسم قلعه بابک شدند.

 

قلعه بابک ـ دستگیریهای گسترده

همزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه باز داشت‌های گسترده به‌خصوص در استانهای آذربایجان و اردبیل عصر روز پنجشنبه دوازده تن از هموطنان ترک دیگر در شهرهای اردبیل، اهر، تبریز، خلخال و مشگین‌شهر بازداشت شدند، با احتساب این بازداشتها تعداد بازداشت‌ شدگان روزهای اخیر مناطق شمال غرب کشور به حدود ۶۰تن رسید.

دستگیر شدگان به مکان نامعلومی منتقل شدند.

سلیمان کاظمی از اهر، مهدی دوستدار، محسن اسمعیلی و ایرج شیرزاد از اردبیل، میلاد اکبری، ابوالفضل کرامتی، محمد مردی، سعدالله ساسانی و اکبر عباس‌زاده از تبریز، عباس خدایاری از خلخال و سینا ارشادی از مشگین‌شهر، فعالانی هستند که امروز توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

گفته می‌شود مرتضی مرادپور نیز دیگر فعال اهل تبریز است که پس از مراجعت به کلیبر ناپدید شده و گمان می‌رود وی نیز در ادامه باز داشتها توسط نیروهای اطلاعاتی خامنه‌ای بازداشت شده باشد.

گزارشات رسیده حاکی از این است که از میان بازداشت‌ شدگان عباس لسانی و مرتضی محمدی به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند. محمدی در گفتگویی که با خانواده خود داشته خبر انتقال خود را تأیید کرده است.

 

قلعه بابک ـ دستگیریها تا روز جمعه

طی روز جمعه حمید قوتی، فرهاد جدی، حمید ادیب شفیق، مهدی گلابی، فیروز معینی، محمد خاکپور و دکتر عباس ارشادی‌فر از اردبیل، داود عظیم‌زاده و بهراد خدایاری از مراغه، جواد احمدی یئکانلی از خوی، آیدین ذاکری، سعید سینه‌دار و شاهین اسماعیل‌پور از مشگین‌شهر، احد آلویی از تبریز و سجاد شهیری، موسی ضیاگرگری و سعید کریمی از نقده، روز پنجشنبه ۱۴تیرماه مرتضی پروین، حجت فکری، علی روح‌بخش و محمد آزاد، علی (آیت) خیرجو، توحید امیر امینی، میثم جولانی و علی جولانی از اردبیل، قاسم محمودی و محمود محمودی از کلیبر، سهند معالی از سراب و عباس نیک‌روان از سلماس، روز چهارشنبه ۱۳تیرماه کیومرث اسلامی در مغان، فرج نوری در اهر و مرتضی یزدانی در ارومیه، در روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه رحیم غلامی، مهدی هوشمند و عبدالله هوشمند در اردبیل، رحیم ساسانی و سجاد صدقی در تبریز، مرتضی محمدی در اهر، ابراهیم نوری، جعفر رستمی‌راد و سجاد جولانی در تهران و مجتبی عبدلی در بستان آباد و در روز دوشنبه ۱۱تیرماه نیز عسگر اکبرزاده، علی واثقی، سعید صادقی‌فر و عباس لسانی در اردبیل بازداشت شدند.

 

قلعه بابک ـ اعتراض به وضعیت زندان

روز گذشته در پی اعتراض فعالان باز داشتی نسبت به عدم تفکیک بندها و ضرب ‌و شتم آن‌ها، سعید صادقی‌فر، رحیم غلامی، عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند و علی واثقی فعالانی که در بند سلامت زندان اردبیل نگهداری می‌شدند، به اردوگاه-زندانی که بین اردبیل و سرعین قرار دارد منتقل شدند.

 

علاوه بر بازداشتهای فوق، تلاش نیروهای امنیتی برای باز داشت یا احضار جمع دیگری از فعالان این منطقه بی‌نتیجه مانده است بنابراین می‌توان گفت دست کم ۵فرد دیگر نیز تحت تعقیب یا در معرض بازداشت هستند.

اولدوز قاسمی و اشکان سعادت‌پور در ارومیه، مجید نقی‌زاده در اهر، مهدی اژدری و رحیم نوروزی در اردبیل، هویت افرادی است که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

 

احتمال می‌رود این بازداشتها قسمتی از تلاش وزارت اطلاعات خامنه‌ای همزمان با فرا رسیدن موعد تجمعات سالانه قلعه بابک (۱۴و ۱۵تیرماه) در این منطقه و ممانعت از برگزاری آن باشد.

 

قلعه بابک ـ پستهای ایست و بازرسی

گفته می‌شود در مسیرهای مختلف منتهی به شهر کلیبر و قلعه بابک، ایست‌های بازرسی متعددی از سوی ارگانهای امنیتی ایجاد شده تا از حضور فعالان و مردم در قلعه بابک جلوگیری شود با این‌حال دسته‌های مختلف علاقمندان به حضور در این برنامه شب‌هنگام خود را به این منطقه رسانده و با روشن کردن آتش به برگزاری رقص های سنتی و گردهمایی پرداختند.

 

لازم به ذکر است در تاریخ ۲۳خردادماه سال جاری نیز محکومیت مرتضی پروین، میلاد اکبری و اکبر جهانگیری سه فعال ترک (آذری) ساکن استان اردبیل که در دادگاه بدوی به اتهام اخلال در نظم عمومی طی شرکت در مراسم تجمع در قلعه بابک به پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس چهار ماهه و تحمل ۴۰ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بودند، در شعبه ۲۶دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تأیید شد.

 

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، سردار نامدار ایرانی که با خلفای عباسی در سال ۸۹۳میلادی جنگید و پس از دستگیری به‌شهادت رسید گرفته‌است.

طی سالهای اخیر، به‌طور منظم هموطنان ترک با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل علیه سرکوبگری حکومت آخوندی اعتراض می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/77a42a21-d4d7-4065-8d74-4bc55ad473bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات