728 x 90

قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم در شورای امنیت رد شد

شورای امنیت ملل متحد -عکس از آرشیو
شورای امنیت ملل متحد -عکس از آرشیو
  • پیام کلی کرافت نماینده آمریکا در ملل متحد:
  • تصمیم شورای امنیت نه به صلح خدمت می‌کند و نه در خدمت امنیت است، بلکه آتش مناقشه‌های بزرگ‌تر را شعله‌ور کرده و ناامنی به‌مراتب بیشتری را به‌وجود می‌آورد.
  • آمریکا در روزهای آینده به وعده خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران عمل خواهد کرد.

روز جمعه ۲۴مرداد ۹۹ شورای امنیت ملل متحد با ۱۱رأی ممتنع، دو رأی موافق و دو رأی مخالف قطعنامهٔ پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران را رد کرد.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که در صورت رد شدن قطعنامهٔ تمدید تحریم‌ها، مکانیسم ماشه را به‌کار خواهد انداخت که بر اساس آن همهٔ تحریم‌های پیش از برجام مجدداً برقرار خواهد شد

پس از پایان رأی‌گیری از اعضای شورای امنیت و اعلام نتایج آن، کلی کرافت نماینده دائمی آمریکا در ملل متحد در یک پیام ویدئویی اعلام کرد:

«یکی از حقایق ماندگار ۷۵سال گذشته این است که سازمان ملل متحد اغلب قربانی جزئی‌ترین منافع سیاسی اعضای خود می‌شود. امروز هم یکی از آن روزها بود... ناکامی امروز این شورا نه به صلح خدمت می‌کند و نه در خدمت امنیت است؛ بلکه آتش مناقشه‌های بزرگ‌تر را شعله‌ور کرده و ناامنی به‌مراتب بیشتری را به‌وجود می‌آورد. امروز، من ترجیح می‌دهم با آن دسته از اعضای شورای امنیت که با این قطعنامه مخالفت کرده و یا در برابر آن سکوت اختیار کردند، صحبت کنم. با مادرانی که در یمن شاهد پرپر شدن و جان باختن کودکان‌شان در نتیجه مستقیم حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان حوثی، حرف بزنند. به آنها بگویند که شورای امنیت چگونه در جهت منافع آنها کار می‌کند. با خانواده‌هایی که در سوریه در نتیجه حمایت مستقیم رژیم ایران از رژیم اسد، فرو پاشیده‌اند، صحبت کنند. به آنها بگویند که شورای امنیت التماس‌هایشان را می‌شنود. با مردم لبنان، که هم‌چنان از فاجعه‌یی که در بندر بیروت رخ داد به خود می‌لرزند و به‌خوبی از نفوذ زهرآگین رژیم ایران و حزب‌الله در کشورشان آگاهند، صحبت کنند.

و نهایتا، با مردم ایران صحبت کنند؛ مردمی که به مدت بیش از ۴۰سال تحت خشونت و سرکوب بی‌وقفه این رژیم زندگی کرده‌اند. به آنها بگویند که شورای امنیت مصائب آنها را درک می‌کند و از فریادهای نومیدانه آنها برای آزادی، پشتیبانی می‌کند.

ایالات متحده در روزهای آینده به وعده خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی عمل خواهد کرد».

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به‌دنبال رد شدن قطعنامه آمریکا اعلام کرد: «شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت حفظ صلح و امنیت را برعهده دارد. امروز در حفط این مأموریت اساسی خود شکست خورد. قطعنامه‌ای منطقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را رد کرد و راه را برای خرید و فروش تسلیحات متعارف برای اصلی‌ترین حامی تروریسم بدون محدودیتهای مشخص موجود سازمان ملل، برای اولین بار طی یک دهه، هموار کرد.شکست سازمان ملل در اقدام قاطعانه در دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی غیرقابل توجیه است. شورای امنیت درخواستهای مستقیم تعداد متعددی از کشورهای خاورمیانه را که در معرض خطر خشونت ایران بودند را رد کرد».

وی افزود: «هفته گذشته ۶کشور عضو شورای همکاری برای درخواست از شورای امنیت برای تمدید تحریم گردهم آمدند. این کشورها می‌دانند که اگر تحریم منقضی شود رژیم ایران آشوب و ویرانی بیشتری را گسترش خواهد داد ولی شورای امنیت انتخاب کرد که آنها را نادیده بگیرد».

پمپئو هم‌چنین گفت: «آمریکا هرگز دوستان خود را در این منطقه که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند رها نخواهد کرد. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم این رژیم مذهبی و تروریستی، آزادی خرید و فروش تسلیحات نداشته باشد تا قلب اروپا و خاورمیانه و فراتر از آن را تهدید کند».

نمایندگی فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل ۲۴مرداد ۹۹: «فرانسه بر تعهد خود در حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که آنرا تأیید می‌کند تأکید دارد. به‌دلیل آن که ما هم‌چنان به برجام متعهد هستیم در مورد نقضهای رژیم ایران در این توافقنامه بی‌نهایت نگران هستیم.ما از رژیم ایران می‌خواهیم کلیه اقداماتی را که در مغایرت با برجام انجام داده برگرداند. ما به تلاش هایمان تحت مکانیزم ماشه برای بازگرداندن رژیم ایران به تبعیت کامل از تعهداتش ادامه خواهیم داد.

ما هم‌چنین در مورد اعمال بی‌ثبات کننده رژیم ایران در این منطقه از جمله نقضهای مکرر مواد قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیحات متعارف با انتقال (تسلیحات) به یمن، لبنان، سوریه و عراق بسیار نگرانیم.

انقضای تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل که با قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد شده و قرار است در اکتبر امسال ـ مهرماه منقضی شود، می‌تواند عواقب بسیار جدی برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد».

وزارت‌خارجه انگلستان ۲۴مرداد۹۹: «ما همواره نگرانی خود را در مورد رفتار بی‌ثبات کننده رژیم ایران از جمله انتقال تسلیحات به یمن لبنان، سوریه و عراق در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ابراز کرده‌ایم. ما در نگرانی تعدادی از اعضای شورای امنیت در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران سهیم هستیم. وزرای خارجه سه کشور اروپایی روشن کرده‌اند که لغو این تحریم‌ها عواقب مهمی بر امنیت و ثبات منطقه دارد.با همکاران فرانسوی و آلمانی خود به تعهد مان در پیش بردن مذاکرات حول برنامه ماشه که جزو برجام است ادامه می‌دهیم با این خواسته که رژیم ایران را به پای میز مذاکره متابعت از برجام بیاوریم».

وزارت‌خارجه آلمان ۲۴مرداد ۹۹: «آلمان هم‌چنان به‌طور کامل متعهد به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که برجام را تأیید می‌کند... . ما در مورد اعمال رژیم ایران در منطقه نگرانیم. از زمان تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم ایران مکرراً تحریم تسلیحات متعارف شورای امنیت را با انتقال تسلیحات به یمن، لبنان سوریه و عراق نقض کرده است. وزرای خارجه سه کشور اروپایی روشن کرده‌اند که انقضای این تحریم‌ها، عواقبی برای امنیت و ثبات منطقه دارد».

آخوند روحانی نتایج رأی‌گیری در شورای امنیت را «شیرین» و «موفقیت برزگ» «برجام نیمه‌جان» توصیف کرد و با شیادی گفت:

«اما یک بخش شیرین ماجرا هم دیروز ما داشتیم که روز جمعه بود و روز مباهله بود ما یک موفقیت بزرگ را هم شاهد بودیم و آن در شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار است که آمریکاییها در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را پیشنهاد می‌دهند و فقط یک کشور کوچولوی جزیره‌ای به او رأی می‌دهد همین برجام نیمه‌جان روبه‌روی آمریکا ایستاد».

در همین حال، خبرگزاری سپاه پاسداران ۲۵مرداد با نگرانی از به‌کارگیری مکانیسم ماشه توسط آمریکا نوشت: آمریکا باید شکایتی را علیه جمهوری اسلامی درباره نقض توافق هسته‌یی به شورای امنیت ارائه کند. سپس شورای امنیت باید ظرف ۳۰روز درباره قطعنامه‌یی برای ادامه معافیت تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. اگر این قطعنامه تا مهلت مقرر ارائه نشود، همه تحریم‌های سازمان ملل که قبل از سال۲۰۱۵ برقرار بود، به‌طور خودکار بازمی‌گردد.

خبرگزاری سپاه پاسداران افزود: به ادعای رویترز، برخی دیپلماتها می‌گویند آمریکا می‌تواند شکایتش را تا هفته دیگر هم مطرح کند.به‌نوشته رویترز، هنوز مشخص نیست که چطور روسیه، چین یا هر عضو دیگر شورای امنیت ممکن است تلاش کنند که مانع اقدام آمریکا برای فعال کردن این روند شوند یا این‌که به‌لحاظ روند و شیوه چنین امکانی وجود دارد یا خیر.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5941d83a-8e96-4547-9742-b73fd6fa346b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات