728 x 90

قطعنامهٔ دوحزبی کنگره در حمایت از مقاومت ایران

سخن روز
سخن روز

روز ۱۱فوریه ۲۰۲۱ (۲۳بهمن۹۹) ۱۱۳تن از نمایندگان کنگرهٔ آمریکا یک قطعنامهٔ دوحزبی مبنی بر اعلام حمایت از مقاومت و خواست مردم ایران صادر کردند و آن را به‌عنوان یکی از اسناد کنگره به‌ثبت رساندند. این قطعنامه که سه هفته پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و تشکیل کنگرهٔ جدید با ترکیب جدید را بایستی شاخصی از اتمسفر جامعه سیاسی آمریکا در ارتباط با مسألهٔ ایران محسوب کرد. یک پیروزی بزرگ سیاسی برای مردم و مقاومت ایران و یک شکست و ضربه سنگین برای رژیم آخوندی است که به‌خود وعده می‌داد که پس از تغییر دولت در آمریکا، باد موافق به‌بادبان کشتی در گل نشستهٔ نظام در واشنگتن وزیدن خواهد گرفت و اوضاع بر وفق مراد خلیفهٔ ارتجاع پیش خواهد رفت.

این قطعنامهٔ دو حزبی در کلیت خود حمایت قاطع و صریح و روشنی است از برقراری یک ایران دمکراتیک، غیرمذهبی، غیراتمی و جمهوری، از یک‌سو و محکوم کردن نقض حقوق‌بشر و تروریسم دولتی توسط حکومت ایران از سوی دیگر.

نگاهی سریع به‌مفاد این قطعنامه، این معنا را بیش‌از‌پیش روشن و وجوه مختلف آن را نمایان می‌کند:

 

مفاد قطعنامه

۱. قطعنامه با اشاره با اشاره به‌قیامهای مردم ایران آغار می‌شود و نخست قیام دی ۹۶ را یادآوری می‌کند که در بیش از ۱۰۰شهر فوران کرد و رژیم با نیروی قهریه و با ۴هزار دستگیری آن را سرکوب کرد.

۲. قطعنامه آنگاه به‌قیام آبان۹۸ می‌پردازد و از کشتار ۱۵۰۰نفر و دستگیری هزاران نفر یاد می‌کند. قطعنامه در همین رابطه به‌شورشگر دلیر نوید افکاری قهرمان کشتی اشاره می‌کند که در جریان قیام دستگیر شد و به‌رغم اعتراضات بین‌المللی اعدام گردید

۳. قطعنامه از طرح ۱۰ماده‌یی «خانم مریم رجوی» مبنی بر برقراری یک جمهوری دموکراتیک، غیراتمی و غیردینی در ایران حمایت می‌کند.

۴. قطعنامه با تأیید شعار «نه شاه، نه شیخ» تصریح شده است که مردم ایران از حقوق اولیه و آزادی محروم بوده و به‌همین دلیل دیکتاتوری سلطنتی را رد کرده و مخالف دیکتاتوری مذهبی هستند.

۵. قطعنامه از دادگاه بلژیک و احکام آن علیه دیپلمات تروریست رژیم و مزدوران همدستش مبنی بر محکومیت آنها و لغو پاسپورت و تابعیت سه شریک جرم تقدیر کرده و بر این نکته تأکید نموده‌اند که اسدی بمب را از ایران و با استفاده از هواپیمای مسافربری به‌اروپا منتقل کرده است و هم‌چنین طبق اسناد دادگاه ماده انفجاری ابتدا در ایران آزمایش شده و بعد ارسال گردیده است.

۶. قطعنامه نقض حقوق‌بشر و تروریسم دولتی توسط حکومت ایران را با صراحت تمام محکوم می‌کند.

۷. قطعنامه هم‌چنین به‌قیام دی۹۸ اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند تظاهر کنندگان در سراسر ایران علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران که هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶شهروند را سرنگون کردند، دست به اعتراض زدند.

۸. قطعنامه، قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ را «جنایت علیه بشریت» محسوب کرده و خاطرنشان می‌کند: طبق بیانیه کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل درباره این قتل‌عام که از سوی عفو بین‌الملل یک ”تحول مهم ”و ”نقطه عطف“ توصیف شده، مقام‌های رژیم ایران اقدام به‌سر به‌نیست کردن هزاران زندانی سیاسی کردند و اجساد آنها را اکثراً در قبرهای جمعی مخفی به‌خاک سپردند. منتخبان مردم آمریکا در همین رابطه به‌سازمان ملل متحد برای تحقیقات بین‌المللی در مورد قتل‌عام۶۷ فراخوان داده‌اند.

۹. قطعنامه از اخراج سفیر و نمایندگان اطلاعات رژیم از آلبانی به‌خاطر طراحی و اجرای اعمال تروریستی علیه اعضای مجاهدین تقدیر کرده است.

۱۰. قطعنامه حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و مخالفان ایرانی شامل شرکت‌کنندگان در گردهمایی ایران آزاد در سال۲۰۱۸ در ویلپنت پاریس را محکوم کرده و آژانسهای آمریکایی را برای کار کردن با متحدان اروپایی شامل کشورهای بالکان برای حسابرسی از رژیم آخوندی فرامی‌خواند.

۱۱. قطعنامه در پایان یک بار دیگر تصریح می‌کند که کنگره در کنار مردم ایران که به‌تظاهرات مسالمت‌آمیز و مشروع خود علیه رژیم سرکوبگر و فاسد حاکم ادامه می‌دهند، می‌ایستد.

 

نتیجه‌گیری سیاسی

بی‌تردید قطعنامهٔ دو حزبی ۱۱۳تن از نمایندگان مردم آمریکا که متعاقباً توسط دو تن از نمایندگان برجسته (مک کلینتاک و برد شرمن) برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شد، یکی از قویترین حمایتهای سیاسی است که طی سالیان اخیر از مردم و مقاومت ایران به‌عمل آمده است.

این قطعنامه اثبات می‌کند دیپلوماسی انقلابی مقاومت ایران بر چنان شالوده‌های استواری بنا شده که از تحولات سیاسی سایر کشورها گزندی نمی‌یابد؛ چرا که متکی است بر مقاومت مردم ایران، رزمندگی رزم‌آوران و خونهای پاک شهیدان راه آزادی ایران که طی ۴دهه از پایین و از متن جوامع کشورهای غربی، آجر به‌آجر ساخته شده و اینک کاخی رفیع گشته است. کاخی که تجسم آرمان آزادی مردم ایران است، ایرانی آزاد، دموکراتیک، آباد و مستقل و عاری از سرکوب و اختناق و بقایای دیکتاتوریهای شاه و شیخ.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13891ae3-2d45-4aa3-974a-393d4c134b19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات