728 x 90

قطع برق و خیزش شب‌ستیزان

بحران در صنعت برق رژیم ایران
بحران در صنعت برق رژیم ایران

نگاهی به صنعت برق در رژیم آخوندی آیینه تمام نمایی است از افلاس و بی‌برنامگی از یک‌سو و چپاولگری و غارت مهره‌ها و کارگزاران رژیم آخوندی که سعی می‌کنند در این شرایط وانفسا حداکثر بهره‌برداری ضدانسانی را به‌عمل بیاورند از سوی دیگر.

در گزارشهای رسمی وزارت نیروی رژیم آخوندی آمده است که ظرفیت ۸۵هزار مگاوات تولید برق وجود دارد. اما این یک عدد تو خالی است در عمل تنها به‌زور ۵۶هزار مگاوات تولید روزانه میسر است و با توجه به مصرف دست کم ۶۶هزار مگاوات، لااقل ۱۰هزار مگاوات کمبود تولید برق روی میز کارگزارن حکومت است. همین کمبود هم باعث خاموشیهای گسترده‌ای است که مردم ایران را در فشار طاقت‌فرسایی قرار داده است. تعهد وزارت نیرو علاوه بر جبران کمبودها، افزایش پنج هزار مگاواتی تولید برق در سال است تا جوابگوی رشد مصرف داخلی باشد. در حالی‌که در سال‌های اخیر حتی به نصف این مقدار هم نرسیده است. ضمن این‌که همین تولید نصفه و نیمه در راه انتقال و توزیع هم تا ۱۲درصد از بین می‌رود که نمودار این وضعیت در دفاتر آماری وزارت نیرو موجود است. حال این‌که این میزان تلفات ناشی از سوء مدیریت و فرسودگی مدارهای انتقال و کمبود سرمایه‌گذاری رقمی برابر با ۴۳درصد از مصرف خانگی برق است! قرار بر این بود که طی ۱۰سال گذشته ۲میلیارد دلار صرف نوسازی شبکه برق سراسری شود تا از تلفات بالغ بر ۴میلیارد دلار در توزیع جلوگیری شود که هیچگاه این امر اتفاق نیافتد. از سال۱۳۸۵ که گفته می‌شود میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه به ۶میلیارد دلار رسیده است، در سال گذشته به ۶۳۰میلیون دلار کاهش یافت.

 

دلیل واقعی قطع برق

از مجموعه سوء مدیریتها و افلاس خامنه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق به‌خاطر تأمین نیروهای نیابتی و بمب و موشک‌سازی و اتمی کردن چنگالهایش که بگذریم، واقعیت پشت‌پرده خاموشیهای اخیر چنگ در گلوی مردم انداختن توسط شرکت‌های تولید برقی است که در اصل خصولتی و شبه‌دولتی هستند و دنبال این هستند که در این شرایط از فرصت سوء‌استفاده کرده تا ضمن بالا بردن قیمت برق و کشیدن شیره جان مردم، بلکه بتوانند طلب خود را از دولت آخوند روحانی بگیرند و به اهداف مالی خود برسند.

 

سندیکای تولیدکنندگان برق چه نقشه‌ای دارد؟

عده‌یی از مهره‌ها و کارگزاران حکومتی از دو دهه پیش با چنگ انداختن بر صنعت برق کشور توانستند آن را بشکل انحصاری در ید قدرت خود قرار دهند و با عقد قرارداد با دولتهای مستقر به مال اندوزی ادامه دهند. سندیکای تولیدکنندگان برق کارتل اقتصادی متشکل از ۲۴ شرکت نیروگاهی است که در سال۱۳۸۲، تشکیل شد تا اکنون که نیمی از برق کشور توسط این سندیکا تولید می‌شود و قادر است در میزان عرضه و کم و کیف تولید حرف آخر را بزند. اما این کارتل هم مشکلات خاص خود را دارد. ورشکستگی مالی دولتها و نبود ارز لازم برای اجرای قراردادها و تهیه دلار از بازار آزاد برای ادامه تولید موجب شد که این شرکتها آسیبهای جدی در این شرایط ببینند. بنابراین دست به یک تاکتیک شناخته شده برای غارت از جیب و سفره مردم ایران روی آوردند.

 

سرمشق غارتگران به همدیگر

پایین آوردن تولید و کم کردن عرضه تاکتیک حساب شده ایست که دیگر کارگزاران رژیم آخوندی برای سودآوری و خالی کردن بیش‌از‌پیش سفره مردم اتخاذ کرده‌اند و البته جواب هم گرفته‌اند. از مرغدارانی که اقدام به کشتن جوجه‌های یک روزه کردند تا خودروسازان حکومتی که هر بار با کم کردن عرضه توانستند قیمت خودرو های مستعمل خود را در بازار آب کنند و پراید ۳۵میلیون تومانی را که تابوت مرگ لقب گرفته بود، به ۱۲۰میلیون تومان بفروشند تا عرضه کنندگان حکومتی روغن نباتی و لاستیک و لوازم خانگی و دیگر کالاها و خدماتی که تقریباً به‌طور انحصاری در چنگ پاسداران و آقازاده‌ها و باندها و شرکت‌های پوششی خصولتی است.

 

پشت‌پرده خاموشی‌ها

«به نظر می‌رسد تولیدکنندگان برق یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند؛ افزایش قیمت برق. سندیکای تولیدکنندگان برق می‌گوید؛ «برق ارزان است و به همین دلیل بخش خصوصی قادر به تأمین هزینه‌های خود نیست» (اعتماد۱۶تیر۱۴۰۰)

در واقع دولت آخوند روحانی نتوانست نیازهای ارزی این سندیکا را تأمین کند و آنها هم مجبور شدند از بازار آزاد، ارز تهیه کنند و با افزایش قیمت دلار زیر تعهداتشان ماندند و حالا می‌خواهند هزینه این معامله را با کاهش تولید از مردم محروم ایران بگیرند.

«با این حساب باید نخستین مشکل این سندیکا را که نیمی از برق مصرفی کشور را تأمین می‌کند، نبود نقدینگی به‌دلیل افزایش نرخ ارز دانست. گویا قرار بوده این شرکتها امکان صادرات برق داشته باشند تا درآمد ارزی پیدا کرده و اندکی از ورشکستگی مالی فاصله بگیرند، اما این امکان نیز فراهم نشده است» (اعتماد۱۶تیر۱۴۰۰).

 

اختلاف وزارت نیرو با سندیکا بر سر قیمت

وزارت نیروی دولت آخوند روحانی با این‌که هر بار قیمت برق مصرفی مردم را افزایش می‌دهد تا به زخم‌های دولت مرهم بکشد اما به سندیکای مزبور هم فشار می‌آورد که تقاضای طلب بیشتر نکند. این سندیکا عنوان کرده که به‌رغم افزایش شدید نرخ ارز و تورم، نرخ فروش برق توسط بخش خصوصی تغییری نکرده اما تعرفه فروش برق وزارت نیرو به مصرف‌کنندگان با افزایش سالانه همراه بوده است. از سوی دیگر دولت هم که دیگر نمی‌تواند یارانه‌های پنهان انرژی برای جلوگیری از اعتراضات مردم را بپردازد در آچمز بی‌برقی و بی‌پولی و خاموشیهای گسترده قرار گرفته است. بدهی‌های وزارت نیرو به نیروگاههای غیردولتی برق هم مرتباً انباشته می‌شود و شرایط آنها را به‌هم ریخته است.

 

در این اوضاع بلبشو هم سر و کله پاسداران و مهره‌های نیابتی آنها برای استخراج رمزارز پیدا شده است و به خاموشیهای گستره دامن زده است. با این‌که کسی نمی‌داند دقیقاً چه میزان برق به این حرفه جدید پاسدارن اختصاص یافته است اما وزیر نیرو صحبت از برق مصرفی ۵۷۰ مگاواتی در مراکز غیرمجاز! و برق مصرفی ۵۲۱ مگاواتی در مراکز مجاز می‌کند!

 

از برق هسته‌یی چه خبر؟!

با این‌که آخوند روحانی در آخرین روزهای ریاست نکبت بارش دم از بی‌پولی و نداشتن سرمایه لازم برای تولید برق می‌زند و می‌گوید «با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد در غیراین صورت ناگزیریم دائماً شعار بی‌محتوا بدهیم» (فارس۱۶تیر۱۴۰۰). اما یافته‌های متعدی می‌گوید با این‌که تابه‌حال دهها میلیارد دلار خرج صنعت انرژی هسته‌یی که پوششی برای بمب‌سازی خامنه‌ای است شده است سهم این انرژی در تولید برق به ۲درصد هم نمی‌رسد، در حالی که می‌شود همین مقدار تولید برق هسته‌یی با یک سرمایه‌گذاری حداکثر ۱.۴ میلیارد دلاری در نیروگاه‌های خورشیدی و یا بادی به‌دست آورد. اما این چراغ هم برای ملت ایران روشنایی نداشت.

نشریه لوریان-لوژور فرانسه که اوضاع خاورمیانه را رصد می‌کند نوشته است: «از بیروت و بغداد تا تهران، خاموشی‌های گسترده در جریان است. نکته حیرت‌آور این است که سه کشوری که خود را «محور مقاومت» معرفی می‌کنند، همزمان با مشکل قطعی گسترده برق مواجه هستند و از تأمین برق شهروندان خود عاجزند» (رادیو فرانسه۱۶تیر۱۴۰۰)

 

خاموشی‌ها ادامه دارد

با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت اگر ۱۰هزار مگاوات کمبود تولید برق در ماههای آینده تأمین نشود که نمی‌شود با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، ۸۰درصد برق کشور از نیروگاههای حرارتی تأمین خواهد شد و حاکمیت همانند پاییز سال گذشته با استفاده از سوخت بسیار مضر و آلاینده مازوت سرنوشت غمباری را با هوای مسموم برای مردم ایران تدارک خواهد دید.

کارشناسان برق می‌گویند رژیم آخوندی مجبور است سالانه ۲میلیارد دلار برای نوسازی شبکه برق هزینه کندو دست کم به میزان ۱۵هزار مگاوات به تولید اضافه کند والا سال‌های پیش رو از امسال هم بدتر خواهد شد.

اگر چه رژیم آخوندی با آوردن رئیسی و اژه‌ای قصد کنترل اوضاع را دارد، اما مردم بی‌اعتنا به جلاد و عوض شدن مهره‌ها، با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر رئیسی که هر شب در زیر آسمان شهرهای ایران فریاد می‌کنند، زمین را زیر پای جنایتکاران حاکم به لرزه در آورده و نشان داده‌اند که اصل و ریشه مشکل در ولی‌فقیه و نظام فاسد اوست.

و این نبردی است تا پیروزی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66bde8ef-f830-43ba-ad64-b46444a81952"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات