728 x 90

قطع بانکهای ایران از سوئیفت امری ضروری است

قطع  بانک های ایران از سوئیفت امری ضروری است
قطع بانک های ایران از سوئیفت امری ضروری است

 

در حالی که دولت ترامپ برای اعمال شدید تحریمهای توافق اتمی علیه بانکهای ایرانی آماده می‌شود بخشی از این تلاش قطع رژیم ایران از سوئیفت خدمات پیام‌رسانی مالی جهانی است که با مقاومت اروپا و برخی در وزارت خزانه‌داری مواجه است.

ویکلی استاندارد ۱۹مهر۹۷

یک گزارش تحقیقاتی که توسط مارک دوبوویتس در بنیاد دفاع از دموکراسیها نوشته شده و در میان سیاستمداران روز پنجشنبه ۱۹مهرماه توزیع شد با این مقاومت مقابله کرده و استدلال می‌کند که قطع ایران از سوئیفت که یک (سرویس) خدمات رسانی حیاتی برای تسهیلات برون مرزی است، و در اختیار ویکلی استاندارد قرار گرفته که نکته به نکته به اعتراضات احتمالی در مورد لغو سوئیفت پاسخ می‌دهد.

سند می‌گوید رژیم ایران بدون آن که کنترل شود از هر و سیله‌ای که بتواند برای ادامه تأمین تروریسم استفاده می‌کند.

همچنین این سند استدلال می‌کند، قطع بانکهای ایران از سوئیفت برای نظام تحریمهای کنونی آمریکا که علیه ایران ساخته شده امری ضروریست. قطع تهران از این خدمات بخش کانونی فشار اقتصادی علیه‌ این کشور بود که منجر به توافق اتمی ۲۰۱۵ شد. بانکهای ایرانی در سال ۲۰۱۶ مجدداً وصل شدند.

 

بیشتر بخوانید

سوئیفت با قطع شریان مالی می‌تواند اقتصاد رژیم ایران را "فلج کند"

دویچه وله روز جمعه ۱۸خرداد ۹۷ نوشت: تجدید تحریم‌های رژیم ایران از سوی دولت آمریکا از جمله هدف اخراج بانکهای رژیم ایران از سوئیفت را دنبال می‌کند. موضوعی که می‌تواند فشار اقتصادی و مالی بسیاری به رژیم ایران تحمیل کند و به معاملات تجاری و واردات و صادرات این رژیم آسیب بزند.

 

سوئیفت - تاثیر تحریمها بعد از خروج آمریکا از برجام

روزنامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی در روز ۷ژوئن (۱۷خرداد) به تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و سرنوشت همکاری بانکهای رژیم ایران با سوئیفت پرداخته است.

در صورت تحقق این موضوع، پیوند بانکهای رژیم ایران از جمله بانک مرکزی، بانک ملی، سپه و صادرات با شبکه سوئیفت قطع خواهد شد. پدیده‌یی که در جریان تحریم‌های سال ۲۰۱۲ نیز اتفاق افتاد و عملاً آسیبی جدی به اقتصاد رژیم ایران وارد آورد.

 

سوئیفت چیست؟

سوئیفت یک شرکت نسبتاًً بزرگ است که مرکز آن در بروکسل واقع است. در ساختمانی کنار نهری واقع در جنوب شرقی پایتخت بلژیک.

بر اساس تصویری که نویسندگان مقاله "فایننشال تایمز" ارائه داده‌اند، کار اصلی سوئیفت، روغن‌کاری چرخ‌های مبادلات مالی در پهنه جهان است.

در واقعیت امر، آنچه تا پیش از شکل‌گیری سوئیفت از طریق تلکس‌های مالی صورت می‌گرفت و عملاً بین ارسال و دریافت آن تلکس‌ها گاه چند روز فاصله بود، اکنون در سایه فعالیت سوئیفت خیلی سریع واقع می‌شود.

سوئیفت (SWIFT) "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" است. مؤسسه‌ای بزرگ که از طریق ایجاد پل‌های ارتباطی، کار داد و ستد مالی را تسهیل می‌کند.

سوئیفت در شرایط کنونی حدود ۱۱هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان را در بر می‌گیرد و حدوداًً ۶میلیارد پیام مالی در سال توسط سوئیفت مبادله می‌شود.

 

خنثی بودن سوئیفت آیا تاثیری بر تحریمها خواهد داشت؟

زمانی که در ماه مه ۱۹۷۳ سوئیفت اعلام موجودیت کرد، یک ویژگی مشخص داشت و آن پرهیز کردن از مناقشات سیاسی بین کشورها بود. مؤسسه‌ای بود که با کمک چند کشور راه‌اندازی شده بود با هدف تسریع نقل و انتقالات پولی و مالی برای مبادلات بازرگانی در سطح جهان.

مسئولان سوئیفت بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند از سوئیفت برای مجازات و پاداش‌های سیاسی سوءاستفاده شود.

خنثی بودن سوئیفت در سایه قانون مقابله با منابع مالی تروریستی در سال ۲۰۰۶ از بین رفت. آمریکا پس ازحملات تروریستی ۱۱سپتامبر خواستار کنترل بیشتر بر نقل و انتقال پول و وجوه مالی در سطح جهانی بود. آمریکا از جمله خواستار دسترسی به اطلاعات شخصی کسانی بود که از طریق سوئیفت معامله می‌کنند.

گرچه خواست آمریکا با مخالفت مسئولان سوئیفت روبه‌رو شد و این خواست به‌مثابه نقض قوانین اتحادیه اروپا ارزیابی گشت، اما اتحادیه اروپا ناگزیر با آمریکا بر سر ایجاد راه‌کاری برای کنترل و نظارت بر داد و ستدهای مالی و بانکی موافقت کرد.

 

رژیم ایران و سوئیفت و نقش آن در تحریمهای آمریکا

رژیم رژیم ایران پس از پایان جنگ با عراق، در سال ۱۳۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد. بانک مرکزی و پس از آن بانکهای ملی، سپه و صادرات از جمله دیگر بانکهای رژیم ایران بودند که از طریق سوئیفت به شریانهای مالی جهان متصل شدند.

 

در سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) زیر فشار آمریکا و تحریم‌های تعیین شده در ارتباط با برنامه هسته‌یی رژیم ایران، پیوند سوئیفت با بانکهای رژیم ایران قطع شد و عملاً بانکهای رژیم ایران از این شبکه‌ مالی جهانی اخراج شدند.

پس از توافق هسته‌یی و پس از اجرای نخستین الزامات مربوط به برجام از سوی رژیم ایران ممنوعیت خدمات‌رسانی به بانکهای رژیم ایرانی در سال ۲۰۱۶ لغو شد و پیوند بانکهای رژیم ایرانی با شریانهای مالی از طریق سوئیفت دوباره برقرار شد.

۱۶سناتور آمریکایی خواهان اخراج رژیم ایران از سوئیفت شدند

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bb5b75ec-f67e-474f-a249-53bfe1853b50"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات