728 x 90

قزاقستان به طور کامل مجازات اعدام را لغو کرد

قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان
قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان

قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه ۸دی، مصوبه پارلمان برای لغو کامل اعدام را امضاء و آنرا به‌طور کامل از قوانین کیفری این کشور حذف کرد.
پارلمان قزاقستان هفته گذشته لایحه لغو حکم اعدام از قوانین کیفری را در راستای الحاق این کشور به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل تصویب کرده بود. یکی از پروتکل‌های اختیاری این میثاق، لغو حکم اعدام است.
از این پیش‌تر، دادگاههای قزاقستان از سال۲۰۰۴ صدور حکم اعدام را متوقف کرده بودند و تنها یک نفر در سال۲۰۱۶ به اتهام تیراندازی و کشتار جمعی در شهر آلماتی به اعدام محکوم شده بود.
او تنها کسی است که حکم اعدام دارد اما اجرای حکم وی نیز تاکنون به تعویق افتاده بود. بدین ترتیب حکم اعدام این متهم به حبس ابد تغییر خواهد کرد.
قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، سال۲۰۱۹ در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل قول داده بود که حکم اعدام را از قوانین کیفری این کشور لغو کند.

شایان ذکر است که هم‌اکنون ۱۰۸کشور در جهان حکم اعدام را کلاً لغو کرده و ۲۸کشور نیز اجرای آن را لغو کرده‌اند. بر اساس گزارش اردیبهشت سال جاری عفو بین‌الملل، به‌رغم افت ۲۶درصدی اجرای حکم اعدام در جهان طی سال گذشته میلادی، این رقم در ایران تغییر چندانی نداشته و بعد از چین کماکان بیشترین شمار اعدامها را در جهان دارد.
این نهاد بین‌المللی اعلام کرد، رژیم ایران پارسال دست‌کم ۲۴۶نفر را اعدام کرده است. این رقم در سال۲۰۱۹ دست‌کم ۲۵۱نفر بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a001c2b6-d678-4c09-876e-853d580234aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات