728 x 90

قرارداد ۲۵ساله، ترکمانچای دیگر یا یک سند «حکمت‌آمیز»!

قرار داد ننگین با چین
قرار داد ننگین با چین

رژیم آخوندی طی چهار دهه با تاراج منابع و سرمایه‌های ملی همراه با سرکوب و به بهای فقر و فلاکت مردم ایران برای بقای خود شهرک‌های موشکی در عمق ۷۰متری زمین درست می‌کند و سایتهای اتمی با هزینه‌های میلیاردی می‌سازد... و در یک اقدام ضد ملی با چین توافقنامه وطن‌فروشانه ۲۵ساله امضاء می‌کند تا خیمه پوسیده ولایت فقیه را حفظ کند.

خامنه‌ای سوم بهمن ۹۴در دیدار با شی جین پینگ گفته بود: «دولت و ملت ایران [بخوانید رژیم خمینی] همواره به‌دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان هم‌چون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ساله، کاملاً درست و حکمت آمیز است» (دویچه وله ۱۵فروردین۱۴۰۰).

فرشاد مومنی یک اقتصاددان حکومتی در واکنش به سند ۲۵ساله به اعتماد آنلاین (رژیم) ۱۶فروردین گفت: «قراردادهایی که درصد سال گذشته ایران با خارجی‌ها بسته کلاه‌های خیلی گشاد سرمان رفت. تعداد اینها یکی و دوتا و ده تا و صدتا نیست، ما این خون و دل را به کجا ببریم که حتی در بستن یک قرارداد با یک باز یکن فوتبال خارجی هم نتوانستیم صلاحیت حرفه‌یی خودمان را نشان دهیم»...

 

نقش خامنه‌ای در امضای قرارداد ۲۵ساله از آغاز

اگر چه تاریخ آغاز مذاکرات بر سر امضای قرارداد ۲۵ساله در (اواخر ژانویه۲۰۱۵) در بهمن‌ماه ۹۴هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور چین «شی جین پینگ» به تهران عنوان شده است اما، علی آقامحمدی یکی از مشاوران دفتر خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندی در۱۳تیرماه۹۹ اعلام کرده بود که «سال ۸۹ همه کارها در این زمینه انجام شد اما دولت وقت (احمدی‌نژاد) با "برداشت اشتباهی که داشت" مانع اجرای آن شد» (شبکه خبرـ۱۳تیر۹۹).

خبرگزاری حکومتی ایرنا در ۱۴تیر۱۳۹۹ در رابطه با نقش خامنه‌ای در قرارداد وطن‌فروشانه نوشت: «شی جین پینگ (رئیس‌جمهور چین) موضوع همکاریهای ۲۵ساله را در دیدار با خامنه‌ای نیز مطرح کرد که ایشان هم ضمن تأیید گفت: توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است».

روزنامهٔ حکومتی آرمان۱۴فروردین۱۴۰۰ هم در رابطه با نقش خامنه‌ای در پیشبرد قرارداد ۲۵ساله نوشت: «یکی از ویژگی‌های توافق ۲۵ساله که با سایر تفاهم نامه‌ها تفاوت دارد، وجود شخصی به‌غیر از مقامات دولتی در این ماجرا است... مقام معظم رهبری برای این‌که جمهوری اسلامی ایران از این مزیت استفاده کند و ملاحظات چین هم رعایت شود به علی لاریجانی مأموریت دادند که این بحث را جلو ببرد».

 

ترکمانچای دیگر با توسل به سیاست «نگاه به شرق»

خامنه‌ای برای خروج از بحران تحریم‌ها و خفگی و بن‌بستی که در رابطه‌اش با غرب دارد، به استراتژی پر زرق و برق «نگاه به شرق» روی آورد.

«رنو ژیرار»، روزنامه‌نگار و متخصص بحران و درگیریهای بین‌المللی در روزنامه فیگارو درباره توافق ٢٥ساله ایران و چین نوشت: «این توافق در چهارچوب رویکرد "هژمونیک" تجاری چین بر سرزمینهای گسترده‌یی در آسیا و اروپا تبیین می‌شود. آنها یک منبع انرژی امن و ارزان می‌خواهند. ایران قادر است آن را در اختیار آنها قرار دهد. این پیمان به چینی‌ها فرصت می‌دهد که پایگاههایی را در اختیار داشته باشند که به آنها اجازه دسترسی اختصاصی هم به خلیج‌فارس و هم به دریای خزر را می‌دهد» (فیگارو ـ ۲۱ ژوییه۲۰۲۰).

سایت اعتماد آنلاین رژیم ۱۶فروردین۱۴۰۰ به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشت: «در این سند مهمترین مطالبه‌ٔ چینی‌ها از ما این است که فقط نفت خام به آنها بفروشیم... از این زاویه به هیچ‌وجه نمی‌توانم بپذیرم که چین با ما صادقانه و از موضع متحد استراتژیک رفتار می‌کند به‌دلیل این‌که از یک‌سو تا ۲۵سال آینده دسترسی به نفت ایران را برای خودش دارای ضمانت می‌کند».

روزنامه جمهوری رژیم در مطلب «از ترس مار غاشیه به اژدها پناه برده‌ایم، آن هم اژدهای زرد» نوشت: «ما به جای این‌که منابع و ثروتهای کشور را در اختیار دیگران قرار دهیم تا آنها را برای ما نقد کنند، باید راه را برای نیروهای انسانی مستعد و کاردان داخلی باز کنیم تا با تکیه بر خودمان ثروتهای بالقوه را نقد کنیم و در پرتو این کار، علاوه بر تولید ثروت، به اشتغال زایی هم کمک نمائیم. نگاه به درون را این‌گونه می‌توان محقق کرد نه سپردن منابع و امکانات داخلی به این و آن» (سایت اعتمادـ ۱۷فروردین ۱۴۰۰).

 

مفاد قرارداد، معاهده ترکمانچای یا یک سند افتخار آمیز!

علی‌رغم اعتراض مردم به فضیحت قرارداد استعماری ۲۵ساله بر سر واگذاری جزیره کیش و همکاریهای نظامی و... ، رژیم تاکنون به بهانه این‌که طرف چینی خواهان مخفی ماندن مفاد قرار داده شده از انتشار قرارداد سرباز زده است.

سایت رادیو فرانسه (فارسی) ۹ تیر۹۹ در مطلبی با عنوان معاهده ترکمانچای یا یک سند افتخارآمیز، در بررسی مفاد قرارداد ۲۵ساله در نوشت: «درسپتامبر سال۲۰۱۹ موادی از این سند توسط سایت خبری پترولیوم اکونومیست در مجله اویل پرایس فاش شد. بر اساس گزارش "پترولیوم اکونومیست"، چین قرار است نفت ایران را بخرد و ایران تخفیفهای بسیار بزرگی را به این کشور خواهد داد. پول خرید نفت و گاز و دیگر محصولات، برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به ارزهایی غیر از دلار پرداخت می‌شود در همین حال شرکت‌های چینی در تمامی پروژه‌های مربوطه در ایران حق تقدم دارند».

درادامه‌ٔ این گزارش آمده است:

  • چین ۴۰۰میلیارد دلار در حوزه نفت و حمل و نقل ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
  • کل این سرمایه‌گذاری را طی ۵سال نخست از محل فروش نفت ایران برداشت می‌کند.
  • همکاریهای نظامی ایران با چین و روسیه تبادل و آموزش فرماندهان سپاه پاسداران است. به موجب این بند از توافق سالانه ١١٠ افسر ارشد سپاه پاسداران برای تعلیمات نظامی به چین و روسیه می‌روند و متقابلاً ١١٠مستشار چینی و روسی برای آموزش افسران سپاه پاسداران در ایران مستقر خواهند شد.
  • ایران متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ٦ تا ٨درصد به چین بفروشد.

رادیو فرانسه در۱۷تیر۹۹ افزود: در ازای این همکاریهای نظامی و اطلاعاتی، جمهوری اسلامی ایران امتیازات اقتصادی گسترده‌یی به‌ویژه در حوزه انرژی به چین می‌دهد...

  • چین مجاز خواهد بود که مطالبات ایران را با دو سال تأخیر و به ارز سیال بپردازد. به این ترتیب، چین کلیه فرآوردهای نفتی ایران را دست کم ٣٢درصد ارزانتر از بهای واقعی آنها در بازارهای جهانی خریداری خواهد کرد».
  • جمهوری اسلامی متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ٦ تا ٨درصد به چین بفروشد.
  • چینی‌ها قبل از سایر شرکتها می‌توانند در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در تکمیل همه یا بخشی از پروژه‌های پتروشیمی حتی در حوزه فنآوری نیروی انسانی مورد نیاز و سامانه‌ها تصمیم‌گیری کند.
  • پنج‌هزار پرسنل امنیتی چینی برای حفاظت از پروژه‌های چینی در ایران مستقر خواهند شد.
  • چین هم‌چنین می‌تواند بدهی‌هایش را به ارزهای موسوم به «نرم ارز» پرداخت کند. نرم ارزها به واحد پولی کشورهایی گفته می‌شود که با نوسان بالایی همراه هستند.
  • توسعه تجهیزات و تأسیسات نظامی ایران به چین واگذار می‌شود، و هواپیماها و کشتی‌های نظامی چینی و روسی قادر به بهره‌برداری از تأسیسات توسعه یافته خواهند بود (سایت رادیو فرانسه فارسی ـ ۷ژوئیه۲۰۲۰).

 

قرارداد ۲۵ساله در خفا و محرمانه!

خامنه‌ای در خیانت به منافع ملی، جلوی انتشار مفاد قرارداد وطن‌فروشانه ۲۵ساله با چین را گرفت و سند را محرمانه اعلام کرد.

سایت همشهری در ۱۰فروردین ۱۴۰۰نوشت: «برخی منتقدان از قرارداد با نام «قرارداد ترکمنچای» یاد کردند و عده‌یی آن را ناقض اصل ۷۷ قانون اساسی می‌دانند. هم‌چنین تعدادی از نمایندگان مجلس از ابعاد «پنهان» این قرارداد ابراز نگرانی کرده‌اند».

علی علی‌زاده از مراغه در نخستین جلسه علنی مجلس در سال جدید گفت: «بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی، مجلس باید در جریان قراردادهای بین‌المللی قرار گیرد و قرارداد محرمانه‌ای وجود ندارد و محرمانه باقی ماندن آن موجب نارضایتی مردم و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود» (خبرگزاری مجلس ـ۱۵ فروردین۱۴۰۰)...

حمید ابوطالبی، مشاور سابق روحانی ـ در رشته توئیتی خطاب به علی شمخانی که در دفاع از قرارداد ۲۵ساله و محرمانه ماندن آن گفته بود: [بخشی از سیاست مقاومت فعال است] نوشت: «. . تلاش کنیم چینی‌ها را خوب بشناسیم. آنها دنبال منافع واقعی هستند و نه مقاومت فعال و یا تقابل راهبردی با دیگران و به‌ویژه با غرب» (اعتماد آنلاین ـ۱۰فروردین۱۴۰۰).

 

به تاراج دادن آبزیان در دریای جنوب

روزنامه همشهری ۱۸تیر۱۳۹۹در گزارشی از نتیجه خیانت‌بار قرارداد صید ماهی در دریای جنوب به‌نقل از خلیل‌الله درخشان؛ عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نوشت: «این روزها یعنی تیر و مرداد۹۹، فصل صید میش‌ماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گران‌قیمت است و کیلویی ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان فروش می‌رود. با این کیسه نخ پزشکی درست می‌کنند و این روزها گله‌های میش‌ماهی نصیب چینی‌ها می‌شود. کشتی‌های چینی اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، متوجه می‌شوند که گله‌ها در کجا هستند و در شب‌ها اقدام به صید می‌کنند. یکی از این کشتی‌ها در یک شب ۹۰میلیارد تومان میش‌ماهی صید کرده که به اندازه قیمت این کشتی است. فعالیت هر کشتی چینی باعث از دست رفتن اشتغال۱۵۰۰نفر شده است».

 

سرنوشت محتوم نظام

خامنه‌ای به‌ناگزیر برای مقابله با بحرانهای متعددی که با آن روبه‌رو است، با مرز سرخ «حفظ نظام» پای امضای قرارداد ننگین با چین رفت، اما واقعیتی که او مانند همه دیکتاتورها تلاش می‌کند آن را نادیده بگیرد، وجود مردم و جامعه‌یی عاصی، گرسنه و زیر خط فقر است که پشیزی برای این قراردادهای ننگین اعتباری قائل نیستند و فریب دجالیتهای آخوندی را نمی‌خورند.

بنابراین هم‌چنانکه شاهان قاجار و پهلوی نتوانستند با قراردادهای خائنانه تاج و تخت خود را در برابر خیزش و قیام مردم آزادیخواه ایران‌زمین حفظ کنند خامنه‌ای هم نمی‌تواند با چنین قراردادهای وطن‌فروشانه‌ای، بارگاه سفیانی ولایت فقیه را حفظ، و مانع سرنگونی رژیمش به دست مردم ایران شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1019e02e-b339-4e82-a839-3555beb9ad7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات