728 x 90

قدر معلم‌هایمان را بدانیم

تجمع  اعتراضی معلمان در روز جهانی  معلم  ۱۲ اردیبهشت
تجمع اعتراضی معلمان در روز جهانی معلم ۱۲ اردیبهشت

روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت۹۸، معلمان دهها شهر کشور اولین تظاهرات اعتراضی سال ۹۸ را برگزار کردند.

در سالی که گذشت معلمان یکی از پیگیرترین اقشار اجتماعی در تکرار و تداوم حرکات اعتراضی خود جهت وصول مطالبات صنفی، اجتماعی و سیاسی خود بودند. گرچه که در کنار معلمان، بسیاری اقشار و طبقات دیگر هم‌چون کارگران، دانشجویان، بازنشستگان، غارت‌شدگان، زندانیان سیاسی و...نیز بودند که اعتراضات اجتماعی مردم ایران را پیوسته روشن نگاه می‌داشتند اما حرکت معلمان ویژگیهای مشخص ترقی‌خواهانه خودش را داشت.

 

برخی ویژگی‌های جنبش معلمان

  1. حرکت معلمان در شرایطی که آخوندها با ایجاد یک انقطاع فرهنگی و گسستن نسل جوان ایران از پیشینه پرافتخار مبارزات ضددیکتاتوری خود، درصدد هستند جوانان را به پوچی یا وازدگی از انقلاب و دگرگونی سوق دهند، با برگزاری حرکت‌های مستمر و نوبه‌ای خود و با حرکت‌های نمادین‌ و شعارهایشان در ضدیت با دیکتاتوری شاه و شیخ، جلوه باشکوهی از درس و مشق آزادی در ابعاد سراسری را به نمایش گذاشتند.

معلمان با بزرگداشت قهرمانان مبارزه با دیکتاتوری شاه به مصاف دیکتاتوری شیخ می‌روند و این همان نقطه‌ای است که ارتجاع حاکم با تمامی باندهای داخلی و متحدان خارج از گودش را به لرزه می‌اندازد.

هنگامی که معلمان آزاده تظاهرات اعتراضی خود به ارتجاع آخوندی را بر مزار میرزاده عشقی برگزار می‌کنند به دانش‌آموزان جوان خود می‌آموزند که مبارزه امروزشان برخاسته از یک سابقه مترقی و یک خواسته تاریخی ریشه‌دار است.

همانگونه هنگامی که معلمان روز بزرگداشت معلم را در روز شهادت دکتر خانعلی معلم آزاده‌ای برگزار می‌کنند که به دست مأموران شاه خائن به‌ شهادت رسید، باز هم همان درس و همان پیام را به دانش‌آموزان خود می‌دهند.

جنبش معلمان اینک تابلوی «نه شاه و نه شیخ» را در دستان خود دارد.

  1. دیگر ویژگی قابل تحسین جنبش معلمان آنجاست که معلمان آزاده شعار اتحادشان را خطاب به دانشجویان و کارگران سر می‌دهند که نشان می‌دهد آنها خواسته‌ای بالاتر از خواسته یک قشر را فریاد می‌کنند خواسته‌ای مترقی که در پیوند و اتحاد با دانشجویان و کارگران به آن باید قیام کرد و آن را محقق نمود.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تحسین و پرارج جنبش معلمان، سراسری بودن آن به‌معنای واقعی کلمه است. حرکت معلمان با متابعت اصولی از قوانین مبارزه، هنگامی که تمامی استانهای کشور با تمامی تنوعات قومی و مذهبی را فرا می‌گیرد، به‌مثابه خونی است واحد که در عروق و اعضا و جوارح مختلف پیکره اجتماعی ایران جریان می‌یابد.

در واقع فراتر از تمامی تلاشهای فتنه‌انگیز وزارت بدنام اطلاعات در راه‌اندازی جنبش‌های مشکوک، ارتجاعی و منحرف «پان»ها در این سو و آن‌سوی کشور با اسامی مختلف، جنبش معلمان، اصالت متحد مردمی را تقویت می‌کند که در همین یکصد سال اخیر تنها با کمک همدیگر توانسته‌اند از بسیاری معرکه‌های نفس‌گیر ارتجاعی استعماری دیکتاتورها عبور کنند.

البته برخی از این ویژگی‌ها را دیگر اقشار مبارز مانند کارگران و دانشجویان نیز از خود نشان داده‌اند. عاملی که در حرکت معلمان اینک به یک خط پررنگ و غرورآفرین تبدیل شده است.

با توجه به این ویژگی‌ها جا دارد هر ایرانی آگاه و غیرتمندی‌شان معلمان نسل آینده این میهن را در هر مکان و هر زمان به‌جا آورد.

نسلی که اینک در هیات شوراهای مردمی و کانون‌های شورشی آماده رزمی نهایی برای زدودن تمامی نجاسات ارتجاعی استعماری چندصد ساله‌ای است که در هر بزنگاه تاریخی خون مردمان این سرزمین را (چه با نام شاه و چه با نام شیخ) بر زمین ریخته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d7c7599-96b1-4077-93bf-31c1b60faf59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات