728 x 90

قایق سوراخ نظام بر امواج بحران - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشبنه ۲۶فروردین مهم‌ترین تیترهای خود را به اظهارات دوگانهٔ خامنه‌ای در مورد مذاکرات برجامی با آمریکا اختصاص داده‌اند که ضمن سرخوردگی از نرسیدن به اهدافش، ناگزیر برای مهار باندهای حاکم اعتراف کرده که خودش اجازه ادامه مذاکرات را داه است. روزنامه‌های هر دو باند حاکم اظهارات خامنه‌ای در وحشت از خط فرصت سازی از کرونا را چندان برجسته نکرده و به تیترهای میانی صفحات داخلی منتقل کرده‌اند.

به‌رغم اعتراف خامنه‌ای مبنی بر اجازه ادامه مذاکره با آمریکا، در روزنامه‌های حکومتی جنگ باندها بر سر این موضوع ادامه دارد. هم‌چنین بیرون زدن دعوای درون دولت روحانی در وحشت از اوجگیری کرونا موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم شده است. از سوی دیگر ماجرای انفجار در سایت نطنز هم شکاف دیگری را بین باندهای اطلاعاتی – امنیتی نظام برجسته کرده که در روزنامه‌های حکومتی منجر به هشدار شده است.

قایق سوراخ نظام بر امواج بحران

مضمون مشترک هشدارها در مورد بحرانهای مختلف وحشت از سرنگونی نظام و غرق شدن قایق در هم شکستهٔ ولایت است.

شرق در گزارشی از تقابل نمکی و روحانی بر سر مقصر پیک چهارم کرونا، به‌نقل از واعظی خطاب به وزیر بهداشت نسبت به عواقب جنگ باندی هشدار داده و نوشته است: «بهتر است همه با جان و دل از قایقی که همگی در آن نشسته‌ایم، حفاظت کنیم و در هیچ کجای آن به بهانه‌های واهی و انگیزه‌های شخصی و سیاسی منفذ ایجاد نکنیم».

«کشتی خودتان را سوراخ نکنید» عنوان مطلب روزنامهٔ جهان صنعت است که خطاب به باندهای اطلاعاتی امنیتی نظام که بر سر تقسیم تقصیر در انفجار مراکز هسته‌یی رژیم به جان هم افتاده‌اند نوشته است: «همه دلواپسان و محافظه‌کاران باید به این نکته مهم توجه کنند که کسب قدرت و صندلی رئیس‌جمهوری یا برکناری حسن روحانی و همکارانش آن‌قدر جذاب نیست که کشتی (نظام) را سوراخ کنند و منافع ملی کشور که خودشان نیز شهروند آن هستند را زیر پا گذارند».

این روزنامه پیش از این هشدار به جنگ نهادهای امنیتی – اطلاعاتی اشاره کرده و نوشته است: «دلواپسان در کانال‌های تلگرامی خود مسئولیت حفاظت از فضا و آسمان سایت‌های نطنز را برعهده سپاه پاسداران دانسته‌اند و گفته‌اند از آنجا که مسئولیت دفاع امنیتی از زمین و موقعیت جغرافیایی سایت‌های هسته‌یی و جلوگیری از نفوذ جاسوسان به این سایتها برعهده وزارت اطلاعات است این نهاد باید توضیح دهد که چرا و چگونه این نفوذ انجام پذیرفته است».

وحشت از مقاومت در کانون رویکردهای راهبردی

در روزنامه‌های حکومتی بر سر موضوع مذاکره کردن یا نکردن با آمریکا، وحشت از مجاهدین در کانون این رویکرد عمل کرده است. ارگان دولت روحانی «ایران» در سرمقاله‌اش به قلم یک سفیر سابق نظام خطاب به مخالفان مذاکره با آمریکا شرط شکست مجاهدین را موفقیت نظام در لغو تحریم‌ها دانسته به باندهای دلواپس هشدار داده: «مشخص نیست که مناسبات منطقه‌یی یا جهانی چگونه خواهد بود. ضمن این‌که نباید فراموش کنیم که لابی‌های قدرتمندی در داخل آمریکا و منطقه فعال شده‌اند تا مانع توفیق (نظام) در این مذاکرات شوند. در چنین هنگامه‌ای، حتی یک روز هم نباید غفلت کرد».

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به‌رغم اظهارات خامنه‌ای مبنی بر پذیرش ادامه مذاکره با آمریکا، با حمله به باند روحانی مخالفت خود را به تصمیم خامنه‌ای بارز کرده‌اند.

کسانی که خود را به نفهمیدن حرف خامنه‌ای زده‌اند

کیهان خامنه‌ای در یادداشت روز خود با اشاره به مواضع سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آمریکا در مورد تداوم تحریم‌ها علیه رژیم نوشته است: «معنی این حرف برای کسانی که خود را به نفهمیدن نزده‌اند خیلی روشن است»، کیهان در ادامه نوشته است: « در چنین شرایطی در انتظار نرمش و انعطاف او نشستن و یا توقع مذاکره سازنده و محترمانه از دولت مستکبری چون آمریکا داشتن، رفتاری غیرمنطقی و عملاً برخلاف منافع ملی و بدتر از همه خواه و ناخواه بازی در زمین دشمن است».

سیاست روز از باند دلواپسان هم ضمن اشاره به دست خالی نمایندگان نظام در مذاکرات اخیر، برخلاف حرف خامنه‌ای برای تداوم مذاکرات نوشته است: «رویکرد آنها به مذاکره برای مذاکره و وقت طلب کردن را بیشتر آشکار می‌سازد که هوشیاری در برابر آن و حتی در صورت لزوم ترک میز مذاکره را الزام‌آور می‌سازد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/514ac8bb-1878-490b-9844-ebfc3f6dc1fc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات