728 x 90

«فضای ملتهب رو به انفجار» دغدغهٔ باندهای حاکم - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز چهارشنبه ۲۶آبان، مهم‌ترین بحرانهای رژیم در یک نقطه به هم گره خورده‌اند. این بحرانها که در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، روابط خارجی رژیم و موضوع مذاکرات و جنگ قدرت بین باندهای وابسته به خامنه‌ای در دولت و مجلس، هستند، هر یک به نوعی اسباب هشدار نسبت به قیام و انفجار خشم مردم شده‌اند.

«فضای ملتهب رو به انفجار» دغدغهٔ باندهای حاکم

«تزلزل دولت در زمین سفت اقتصاد» عنوان مطلبی در همدلی است که با اشاره به عقب‌نشینی دولت از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی با طرح این سؤال که: «رئیسی از از پیامدهای تصمیمات خود می‌ترسید؟» نوشته است: «قابل انکار نیست که یکی از دلایل اصلی توقف این دست تصمیمات در شرایط کنونی، فضای ملتهب و رو به انفجار اعتراض اجتماعی در ایران است و از آنجا که هر دو تصمیم دولت نیز به‌طور قطع آثار تورمی داشتند، اجرای آن به تعویق انداخته شد». در ادامه هم به اظهارات بادامچیان سرکردهٔ باند مؤتلفه اشاره کرده که گفته است: «اغلب اقتصاددانانی که با رئیس‌جمهور جلسه داشتند با این امر مخالف بودند و برخی نهاد‌های امنیتی هم درباره تبعات امنیتی آن تذکر داده‌اند».

«جامعهٔ ایران و ابر چالش هراس» عنوان سرمقاله ابتکار است که با بیان این‌که «می‌توان جامعه ایران را در حال حاضر «جامعه‌ای هراسیده» لقب داد». به خوی دیکتاتورها اشاره کرده که از فضای هراس‌آلود و تنهایی حاکم بر مردم خرسند می‌شوند در ادامه نوشته: «از این نکته غافل شد که گرچه این گروه از حکمرانان از بروز وضعیت مورد اشاره خشنود می‌شوند، لیکن همین وضعیت تبدیل به پاشنه آشیل و گلوگاه سقوط آنها خواهد شد».

«خبرهای خوش» عنوان مطلبی است در مستقل به شکل دیگری نسبت به انفجار اجتماعی هشدار داده و با اشاره به بحرانها و وعده‌درمانیهای مختلف نوشته است: «عرصه اقتصاد رو به نابودی ایران دیگر کربلای ۴ با ۲ یا ۴هزار کشته و رونمایی از مستعان و فراگیری ویروس کرونا با نزدیک به ۱۰۰هزار کشته نیست. این میدان عرصه‌ای به وسعت ۸۰میلیون جمعیت است. جمعیتی که روزبه‌روز بخش گسترده‌تری از آنان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و در زیر چرخ‌های تورم له می‌شوند. زنهار به میدان مین وارد شده‌ید!».

وحشت از قیام آبانی دیگر! که در راهست

هشدار و اخطار نسبت به قیام محتومی هم‌چون قیام آبان که در راهست مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

«مغالطه ۱۷۰۰هزار میلیاردی با اسم رمز یارانه پنهان» عنوان مطلبی است در فرهیختگان از باند خامنه‌ای که ضمن مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی خطاب به تصمیم‌گیران نظام برای حذف یارانهٔ سوخت نوشته است: «شما نمی‌توانید با ملاک قرار دادن قیمت بنزین در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس ادعا کنید که قیمت بنزین در ایران پایین‌تر است مگر این‌که در این محاسبات درآمد سرانه را هم دخالت بدهید. این کاری است که باید انجام شود، چون اساساً هزینه را خود درآمد پرداخت خواهد کرد و ناهمخوانی این دو می‌تواند فجایعی چون آبان ۹۸ را تکرار کند». در ادامه هم نوشته است: «بحران بنزینی آبان ۱۳۹۸ پیش‌روی مسئولان است و باید به‌جای تحمیل یکباره کسری بودجه به مردم، به‌صورت بخشی اقدام کنند».

در روزنامه‌های باند مغلوب آثار ترس از قیامی بزرگتر از آبان را عامل تشدید شکاف در باند ولی‌فقیه دانسته‌اند. آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «منتظر افروغ و مطهریهای جدید باشید» که به ریزشیهای باند خامنه‌ای اشاره کرده نوشته است: «به‌زودی شاهد جدل مجلس و دولت خواهیم بود. حتماً از دل این جدل اتفاقات مهمی بیرون می‌آید. فی المثل، باید منتظر ظهور و بروز چهره‌ها و تیپ‌های فکری بود که بریده‌اند».

مستقل هم در مطلبی با عنوان «عادی شدن رابطه با آمریکا ممکن است» به پارادوکس های مختلف نظام در جریان رابطه با آمریکا و پذیرش مذاکره و عقب‌نشینی از شروطش پرداخته و تهدید قیام و سرنگونی را به نظام گوشزد کرده و از جمله نوشته است: «صحبت از مذاکره در باب برداشتن تحریم‌هاست، از سوی دیگر ایران درگیر پیامدهای ناشی از پرونده هسته‌یی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. توان مردم در پذیرش بسیاری از مسائل ناشی از تحریم‌های اقتصادی بسیار پایین آمده، رواداری کاهش یافته است!».

پارادوکس مذاکره با آمریکا در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم دیده می‌شود منتهی با بیان خاص خودشان. کیهان خامنه‌ای در مطلبی با عنوان «برادرانه با دکتر باقری» به قلم پاسدار شریعتمداری خطاب به باقری که مذاکره‌کننده دولت رئیسی است تلویحا از کوتاه‌آمدن از حرفهای خامنه‌ای در جریان مذاکرات برجامی اخطار داده و نوشته: «برخی از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌یی از واژه‌ها و عباراتی استفاده می‌کنند که در معنا و مفهوم می‌توانند بیش از یک مصداق داشته باشند»، و در ادامه خواسته باقری برای «لغو مؤثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا» را به وی گوشزد کرده و افزوده است: «استفاده جناب ایشان از عبارت «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا»! می‌تواند این تلقی و برداشت غلط و مورد سوءاستفاده حریف را در پی داشته باشد که انگار تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل دو بخش «قانونی»! و «غیر‌قانونی» است!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3477056-a521-4a9d-85cf-748ac07d3787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات