728 x 90

فضای مجازی و جان به‌لب شدن حاکمیت

فیلتر اینترنت با نام مستعار صیانت
فیلتر اینترنت با نام مستعار صیانت

بر اساس گزارش رسانه‌های حکومتی، دولت رئیسی با محدود کردن سرعت و پهنای باند اینترنت در ماه‌های گذشته و با گران کردن قیمت آن، به‌گفتهٔ رسانه‌های حکومتی به‌طور «چراغ خاموش» در حال اجرایی کردن طرح رسوای موسوم به «صیانت» یعنی ایجاد سانسور بیشتر در این عرصه است.

به‌نوشته روزنامه حکومتی شرق ۲۰فروردین ۱۴۰۱ قیمت اینترنت بدون اعلام قبلی و «بی سروصدا» «جهش کرد» طوری که کاربران «وقتی برای خرید یا تمدید بسته‌های اینترنتی‌شان اقدام کردند متوجه شدند نرخ‌ها تا دو برابر رسیده است».

بر اساس گزارش این روزنامه، با گران شدن قیمت اینترنت «بسیاری از کاربران شوکه» شده‌اند و «این مسأله را به طرح صیانت ربط دادند».

سایت حکومتی انتخاب نیز دو روز قبل با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی قیمت اینترنت خانگی توسط وزارت ارتباطات نوشت که برخی از ناظران «معتقدند این اقدام در راستای اجرای خاموش طرح صیانت است که با افزایش قیمت اینترنت استفاده از اینترنت کاهش پیدا کند».

قطعا این اقدام ضدمردمی دولت جلادان به این دلیل است که طیفی از مردم را از دسترسی به اینترنت محروم کنند.

هدف تمامی این اقدامات در جهت حفظ رژیم است، آن‌چنان‌که رئیسی جلاد اخیراً این گفته خمینی ملعون را تکرار کرد که «حفظ نظام اوجب واجبات است» و برای انجام آن باید برنامه‌ریزی کرد.

آنچه مایهٔ نگرانی شدید سردمداران رژیم است، فعالیت کانون‌های شورشی در جامعه و در فضای مجازی است.

 

آخوند علم‌الهدی امام جمعه خامنه‌ای در مشهد این نگرانی را این‌گونه آشکار کرد: «بابا خطر هست دشمن آمده تا بیخ گوش ما، نه! دشمن آمده تا حلق ما همه چیز ما را گرفته» و در رابطه با اینترنت و ابزار هوشمند نیز گفت: «امروز متأسفانه به تعداد تمام گوشی‌های هوشمند رسانه آزاد و رسانه باز داریم در این مملکت که تولید پیام می‌کنند باز نشر پیام می‌کنند از هیچ جا هم مجوز نمی‌خواهند هیچکس هم جلودار آنها نیست... بابا در این مجلس و در این دولت چقدر شما می‌خواهید این طرف و آن طرف بکنید تا این فضای مجازی را کنترل کنید؟ شورای عالی فضای مجازی به فرمان رهبری چند سال است تشکیل شده اما آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی! چه می‌کند شورای عالی مجازی؟ این ارتباطات پهناور در کشور با این دروازه عظیمی که به روی دشمن باز شده که دشمن با همه قدرت بیاید در این فضا فعالیت کند این چه می‌کند؟ چرا بایستی اینجوری آرام بگیرند؟» (تلویزیون موسوم به آستان رضوی ۱۹فروردین ۱۴۰۰).

 

طرفه این‌که مقامات حکومتی برای توجیه سانسور و محدودسازی اینترنت به یک توجیه ابلهانه هم متوسل می‌شوند، و یکی از اهداف طرح صیانت را جلوگیری از کلاهبرداری از طریق اینترنت عنوان می‌کنند.

در این رابطه یکی از اعضای مجلس ارتجاع به نام علیزاده روز ۱۷فروردین در سخنان خود و به‌نقل از دستگاه سانسور و سرکوب رژیم تحت عنوان پلیس فتا مدعی شد که از طریق اینترنت «۸۰ درصد کلاهبرداریها در پلتفرم‌های خارجی است» و به دولت رئیسی توصیه کرد که هر چه زودتر «طرح صیانت» را اجرا کند (خبرگزاری مجلس ۱۷فروردین ۱۴۰۰).

پوشیده نیست که کلاهبرداران نجومی، ایادی و مافیاهای وابسته به‌بیت ولایت و نهادهای حکومتی هستند.

مأموریت پلیس فتا نیز جاسوسی در اینترنت و مسلط کردن ارگانهای امنیتی و نظامی بر فضای مجازی است، تا بلکه به گمان واهی بتواند از فعالیت‌های ضد رژیم خصوصاً فعالیت‌های براندازانه جلوگیری کند.

البته تنها علم‌الهدی یا این عضو مجلس ارتجاع نیستند که نسبت به فضای مجازی آه و فغان می‌کنند بلکه تمامی حاکمیت در وحشت از روشنگری در فضای مجازی به طرح موسوم به «صیانت» برای سانسور و قطع کردن اینترنت رو آورده است.

سایت جماران با انتشار دستخط آخوند مرتضی آقا تهرانی نوشت: «مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، مدعی شده است که طرح مجلس برای محدودسازی اینترنت مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دستگاههای اجرایی حاکمیتی است» (جماران ۵مرداد ۱۴۰۰).

واضح است که در عصر توسعهٔ پرشتاب ارتباطات، حکومت آخوندی نمی‌تواند با ترفندهای رسوایی از قبیل کم کردن سرعت اینترنت، گران کردن قیمت آن، و جاسوسی توسط لشکر سایبری مردم را از دسترسی به اطلاعات آزاد باز دارد و این ترفندها در برابر رشد پرشتاب تکنولوژی با شکست مواجه می‌شود هم‌چنانکه تاکنون بازنده اصلی بسیاری از طرح‌های سرکوب و سانسور بوده و بی‌تردید برنده نهایی شورشگرانی هستند که با صیانت و بی صیانت سرانجام چپاولگران و جنایتکاران حاکم را به سرنوشت محتومشان می‌رسانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2cc98103-af71-4620-97a1-f09b8f44bd82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات