728 x 90

«فریاد مردم در خیابان» آینهٔ رویکرد نظام - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۹تیر، بیشترین مطالب به قیام مردم خوزستان اختصاص دارد که روزنامه‌های هر دو باند تلاش کرده‌اند ضمن اشک تمساح برای مردم به جان آمده وانمود کنند که مسائل رو به حل شدن است. اما ابعاد فاجعه به قدری بزرگ است که روزنامه‌های هر باند به نوعی ناگزیر به اذعان آن شده‌اند. بحرانهای اقتصادی – اجتماعی و بن‌بست برجام دو موضوع دیگری هستند که بیشترین عنوانها و مطالب را به خودشون اختصاص داده‌اند.

«فریاد مردم در خیابان» آینهٔ رویکرد نظام

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای تلاش کرده‌اند تمام دزدیها و ناکارآمدیها را به حساب باند روحانی بنویسند. در روزنامه‌های باند مغلوب و یا وابسته به دولت روحانی هم در دعوای باندی ادعاهای حکومتی در مورد قیام مردم خوزستان را رد کرده‌اند. به‌دنبال ادعای رسانه‌های رسمی رژیم مبنی بر پرآب شدن هورالعظیم روزنامه حکومتی شهروند با درج تصویری از هور خشک و اجساد گاومیش‌ها و تیتر «گور العظیم» این ادعا را رد کرده. روزنامه حکومتی آرمان هم در مورد تکذیب مقامات حکومتی در مورد شهدای قیام خوزستان نوشته است: «برخی از فیلم‌ها بیانگر اوج بی‌اطلاعی از واقعیات امروز است و قابل‌تأمل‌بودن نظرات بعضی مقامات. از اطلاع‌رسانی‌های صریح در رسانه‌های رسمی خبری نیست جز اندک رسانه‌های نزدیک به مراجع خاص و البته با رویکردی مشخص. خوزستان این روزها تصاویری نامعلوم و البته غمبار به خود گرفته است. مسئولان تا امروز پاسخ دقیقی به این سؤال، که قرار است برای بهبود شرایط کنونی و رفع مشکل کم‌آبی چه کاری انجام دهند، نداده‌اند».

«آب سهم خوزستانی هاست» عنوان مطلب روزنامه اعتماد است که با اشاره به سراسیمگی رژیم در اختصاص بودجه برای مشکلات خوزستان از جمله نوشته: «پرسش این است اگر اعتباراتی وجود داشت که به خوزستان برسد چرا این‌قدر وقت هدر دادند تا جانهایی برای آب گرفته شود؟ همان‌طور که در سیستان و بلوچستان مادرانی با فقدان کمبود امکانات پزشکی سیاه‌پوش جوانان‌شان شدند و بعد واکسن برای بالای ۵۰سال زده شد، ... این سوءمدیریتها تنها به این چند گزینه خلاصه نمی‌شود، از آن می‌توان مثال فراوان آورد».

همدلی هم به‌نقل از طیبه سیاووشی عضو پیشین مجلس ارتجاع، در دعوای باند ادعای رژیم در مورد ماهیت معترضان را به چالش کشیده و نوشته است: این‌که «تاکنون هر بار مردم برای پیگیری و بیان مطالبات‌شان به خیابان آمده‌اند، به آنها برچسب سودجویی و براندازی خورده است، به نوعی سرکوب مطالبات عمومی است»...

مرغ هم چالش امنیت نظام شد!

ابراز وحشت از به خطر افتادن امنیت نظام در اثر تشدید فشارهای اقتصادی اجتماعی به مردم، مضمون نگرانی روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

«سقوط بازار؛ مرغ کیلویی ۱۰۰ و گوشت ۲۵۰هزار تومان می‌شود» عنوان مطلب جهان صنعت است که ضمن اشاره به بحران نهاده‌های دامی در دامداری و مرغداریها که منجر به کاهش تولید در این صنایع حساسی گوشتی شده، نوشته: «ادامه این مسأله بحرانهای جدی اجتماعی و امنیتی را ایجاد می‌کند».

رسالت از باند خامنه‌ای هم با اشاره به بحران آب و برق و واکسن کرونا هشدار داده: «نکته این است که انتقادات و اعتراضات معیشتی و قانونی نباید تبدیل به مسائل امنیتی شود. نباید عادت کنیم که کارد به استخوان مردم برسد و مجدد درگیر مسائل امنیتی شویم».

روزنامه همدلی هم به‌نقل از حق شناس مهرهٔ باند مغلوب نسبت به قیام و انقلاب مردمی برای تغییر رفتار نظام هشدار داده و نوشته است: «یکی از مهم‌ترین مخالفان شیوه‌های اصلاحات، مخالفان حاکمیت یا براندازان هستند که شیوه‌ای انقلابی را برای سرنگونی حاکمیت و مقابله با آن و ایجاد تغییرات اساسی دنبال و ترویج می‌کنند. جامعه‌ای که این مشکلات را می‌بیند جامعه‌یی ناراضی است و به‌نحوی نارضایتی در حال رشد است... دو نظریه برای تغییر وجود دارد. یک نظریه انقلاب است که باور دارد وقتی ساختار حاکمیت دچار سختی است و جامعه نسبت به آن روند ناراضی است بهترین رویکرد برای تغییر، توسل به رویکرد انقلاب است... در این وضعیت بهتر است ما هشدار‌های لازم را به حاکمان بدهیم». در ادامه هم به تمایل جامعه به سمت انقلاب علیه نظام اشاره کرده و افزوده است: «شورش و قیام که بعضاً همراه با هرج و مرج است در این حوزه‌ها مطرح می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ec33b3e-83d7-40b8-811c-26ce29e09ce6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات