728 x 90

فریاد ایرانیان: رئیسی را محاکمه کنید!

سخن روز
سخن روز

گلاسکو از ۹ تا ۲۱آبان میزبان کنفرانس تغییر آب و هوا خواهد بود. نشستی با حضور سران بسیاری از کشورهای جهان و شخصیت‌های سیاسی و آکادمیک، برای بررسی راههای پاک کردن اتمسفر زمین از آلودگی‌ها و گازهای نابود کننده آب و هوا.

در این میان، یک آلودگی بزرگ می‌خواهد از این فرصت استفاده کند تا بلکه مقداری بر چهرهٔ سیاه خود سرپوش بگذارد و بی‌اعتباری کاملش را اندکی تخفیف دهد. رئیسی، جلاد۶۷ و عضو هیأت مرگ ۳۰هزار زندانی سیاسی سرفراز، قاضی‌القضات و رئیس‌جمهوری رژیمی که پایه‌های حاکمیتش بر خون، جنایت و تزویر بنا شده، حاکمیتی که هم بهترین فرزندان مردم ایران و هم محیط‌زیست ایران را در تمامی وجوه آن قتل‌عام کرده، می‌خواهد برای حفظ محیط‌زیست به گلاسکو اسکاتلند برود!

پس از انتشار این خبر، مقاومتی که همواره در کمین است بیدرنگ به صحنه آمد و در دو صحنه کارزاری فشرده علیه سفر جلاد را آغاز کرد:

یکم: در بعد حقوقی، فعالان حقوق‌بشر و قربانیان و اقوام شهدای مردم ایران و شکنجه‌شدگان با ارائهٔ اسناد و مدارک بسیار به‌پلیس اسکاتلند، درخواست کردند تا رئیسی را مورد پیگرد قانونی قرار دهد و تحت قوانین قضایی بین‌المللی، دربارهٔ جنایات او تحقیق کند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، ناقضین حقوق‌بشر از هر ملیتی که باشند در هر کشور دیگری، می‌توانند مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. همان قانونی که در سال۱۹۸۸ دولت انگلستان بر اساس آن پینوشه، دیکتاتور پیشین شیلی را دستگیر کرد.

 

استرون استیونسون، نمایندهٔ پیشین پارلمان اروپا از اسکاتلند و یار دیرین مقاومت ایران که نامهٔ درخواست پیگرد رئیسی جلاد را برای پلیس اسکاتلند ارسال کرده، به روزنامهٔ سراسری تایمز گفت: «به پلیس اسکاتلند فراخوان داده‌ایم تا تحت قانون قضایی بین‌المللی، علیه رئیسی، به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و اعدام‌های فراقضایی» اقدام کند (۱۶مهر). روزنامهٔ تایمز در این باره نوشت: «پلیس اسکاتلند گفت که این اطلاعات را دریافت کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد».

همزمان مدیر برنامه‌های عفو بین‌الملل در اسکاتلند هم گفت: «مدارک تأیید می‌کند که رئیسی عضوی از هیأت مرگ در سال۶۷ بوده است. رئیسی باید به‌خاطر دست داشتن در این جنایت بر اساس قوانین بین‌المللی مورد تحقیق قرار گیرد».

دوم: همزمان ایرانیان آزاده و هواداران مجاهدین در چندین پایتخت و شهر بزرگ اروپا، از جمله، برلین، لندن، آمستردام، پاریس و استکهلم سلسله تظاهرات پرشوری با شعار «رئیسی جلاد را محاکمه کنید» برپا کردند که مورد توجه گستردهٔ محافل سیاسی و مطبوعاتی قرار گرفت.

 

اکنون جلاد۶۷ بر سر دوراهی قرار دارد که یا ریسک بازداشت در سفر به‌گلاسکو را به‌جان بخرد؟ یا خفت و شکست لغو سفر را بپذیرد؟

به‌ویژه چندی پیش هم که اجلاس سالانهٔ مجمع عمومی ملل متحد برگزار شد و بهترین فرصت برای رئیسی جلاد بود تا برای تخفیف فشارهای سنگین بین‌المللی بر نظام منفور آخوندی به نیویورک برود، مجبور شد به‌بهانهٔ کرونا آن را لغو کند. اما رسانه‌های رژیم اعتراف کردند علت لغو سفر رئیسی، نگرانی از پیگرد قانونی بود، هم‌چنین احتمال تظاهرات مقاومت ایران در نیویورک و آبروباختگی بیشتر جلاد.

موضع مقاومت ایران مبنی بر منفوریت و عدم مشروعیت هر گونه مراوده با رژیم قتل‌عام، به یمن ۴دهه کارزار بی‌امان مجاهدین و مقاومت ایران، اکنون در جهان بر کرسی قبول نشسته است؛ کما این‌که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز تصریح کرده است: «هر گونه مراوده با رئیسی، به‌معنای مراوده با یک قتل‌عام‌کننده است. این نه تنها غیراخلاقی است، بلکه نتیجه‌یی هم ندارد. ما باید این‌را برای متّحدان خود در اروپا و آسیا نیز روشن کنیم تا آنها نیز او را مورد حسابرسی قرار دهند» (اجلاس جهانی ایران آزاد ـ تیر ماه ۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9550ce6d-cdd7-4696-ae31-104d1e0e0791"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات