728 x 90

«فرمان درمانی» رئیسی جلاد و دستورهای بایگانی شده

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

سایت حکومتی خبرآنلاین به‌تاریخ ۲۹فروردین در جنگ و دعوای باندی رژیم در مطلبی با عنوان «فرمان درمانی» رئیسی، پاشنه آشیل دولت سیزدهم نوشت: استمرار فرمان درمانی علاوه بر تضعیف سرمایه‌های اجتماعی دولت به مقاومتهایی اجباری در درون قوه مجریه منجر می‌شود که حاصل آن، دستورهایی بایگانی شده خواهد بود.

یکی از ویژگیهای رئیس دولت سیزدهم، فرمانهای پرشمار در موضوعات ریز و درشت است، فرمانهایی که در اوایل آغاز به کار رئیسی، ... به مرور زمان به‌دلیل تکراری شدن تیترهای «دستور رئیس‌جمهور»... از سویی و بی‌نتیجه ماندن فرمانها حتی از جنس «سریع»، از نقطه قوت به پاشنه آشیل رئیسی تبدیل شده است.

 

خبرآنلاین با به سخره گرفتن فرمانهای رئیسی جلاد و یادآوری تعدادی از آنها افزود: موارد متعدد از فرمانها وجود دارند که تحقق آنها در گرو گذشت زمان نیست. به‌عنوان نمونه، مواردی همانند از بین بردن فقر مطلق تا پایان سال۱۴۰۰، مهار گرانی اقلام مرتبط با معیشت و سفره مردم، کاهش قیمت خودرو، بررسی و برخورد با عاملان پاشیدن اسپری فلفل به زنان و... فرمانهایی هستند که اغلب آنها برای اجرایی شدن نیازمند زمان زیادی نیستند.

بارزترین مورد از فرمانهای غیرکارشناسی، سفرهای استانی رئیسی است. نمایندگان دولت یا همان قوه مجریه در ایران، در کوچکترین روستا تا بزرگترین کلان‌شهرها حضور دارند و به واسطه تخصصی شدن حوزه‌های وزارتخانه‌ها و جذب هزاران کارشناس در سال که همگی آنها در رقابتهای علمی شرکت نموده و به‌عنوان کارمندان دولت محسوب می‌شوند، در فرآیندهای تصمیم‌سازی نقش اساسی دارند. اما ناگهان مشاهده می‌کنیم عالی‌ترین مقام قوه مجریه در کسری از ثانیه، فرمانهایی صادر می‌کند که برای عمل به آن فرامین بایستی کارشناسان نظرات تخصصی خود را برای جلوگیری از هر اشتباهی ارائه نمایند.

در جریان این سفرها، افکار عمومی مشاهده می‌کنند که رئیسی هنگام مواجهه با درخواستهایی جمعی، فرمانهای لحظه‌ای و در همان محل صادر می‌کند که اگر چه در ظاهر برای طیفی از مخاطبان خوشایند به‌نظر آید، اما برای اجرای آن فرمان، بدنه کارشناسی دولت فرصت ارزیابی یا اعلام نظر نداشته و مقابل دستوراتی قرار می‌گیرد که بعضاً قابل اجرا نیستند. در این میان، کارشناسان نیز هشدار می‌دهند، ادامه چنین روندی، به مرور باعث کاهش اعتبار دولت نزد مردم می‌شود.

مهمترین وعده‌های دولت رئیسی در زمینه اقتصاد بوده و از قضا بحث برانگیزترین و شفاف‌ترین دستور رئیسی در همین حوزه صادر شد، هنگامی که او در۱۴ اسفند سال گذشته با قاطعیت گفت: «فقر مطلق نباید به سال۱۴۰۱ برسد، می‌شود در همین سال۱۴۰۰ برطرف شود». این فرمان عجیب با انتقاد گسترده کارشناسان و حیرت مردم مواجه شد و سال در وضعیتی به پایان رسید که دولت در مجال ۱۵ روزه اعلامی، نه فقط موفق به محو یا حتی کاهش فقر مطلق نشد بلکه حتی تا واپسین ساعات سال، حقوق بازنشستگان پرداخت نشده بود. نهایتاً هم سال به پایان رسید و فقر مطلق هم‌چنان پابرجا ماند دولت و به اعتقاد برخی کارشناسان، گسترده‌تر و عمیق‌تر شد و رئیسی محو فقرمطلق را به سال۱۴۰۱ منتقل کرد، فرمانی که با توجه به واقعیتهای تلخ موجود، تحقق آن در سال جاری هم ناممکن به‌نظر می‌رسد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86612a8d-d324-43df-add8-3e00231224b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات