728 x 90

فراخوان کارشناسان ملل‌متحد برای نجات جان زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی

زندانیان سیاسی لقمان و زانیار مرادی
زندانیان سیاسی لقمان و زانیار مرادی

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل برای توقف اعدام قریب‌الوقوع سه زندانی سیاسی کرد ایرانی فراخوان دادند.

سایت حقوق‌بشر ملل متحد

۷سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۱۶شهریور کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد به‌خاطر توقف اعدام قریب‌الوقوع سه زندانی سیاسی کرد زانیار و لقمان مرادی درخواست تجدید نظر کرده‌اند که توأم با نگرانیهای جدی نسبت به محاکمه ناعادلانه آنهاست. آنها در طول دوران بازداشت و پیش از محاکمه شکنجه شده‌اند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران و خانم آگنس کالامارد گزارشگر ویژه اعدامهای غیرقانونی و خودسرانه با صدور بیانیه‌یی همچنین خواستار توقف اعدام زندانی سیاسی رامین حسین پناهی شدند.

کارشناسان در بیانیه مشترک اظهار داشتند: ‌ما از دولت ایران خواسته‌ایم بلافاصله اعدام های خود را متوقف و مجازات اعدام علیه آنها را با توجه به تعهدات بین‌المللی لغو کند.

آنها گفتند: ما با اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم مطلع شدیم که زانیار و لقمان مرادی قبل و در جریان محاکمه، از نقض حقوق‌بشر که شامل شکنجه و بدرفتاری دیگری و ممانعت از دسترسی به وکیل است رنج می برند

کارشناسان ملل‌متحد اظهار داشتند: "احکام اعدام پس از محاکمه‌های قضایی تصویب شده است که به‌نظر نمی‌رسد به‌لحاظ تضمین دادرسی عادلانه باشد و روند محاکمه، طبق قانون بین‌المللی حقوق بشر که مورد نیاز است، تضمین شده باشد."

آنها همچنین نگرانیهای خود را نسبت به وضعیت زانیار مرادی ابراز داشتند که گزارش شده است که از زمان بازداشت اولیه که به‌طور مکرر مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است، از عواقب جدی سلامتی رنج می‌برد.

کارشناسان همچنین پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر این‌که یک زندانی کرد دیگر رامین حسین پناهی در همان زندان، در همان زمانبندی اعدام خواهد شد، ابراز نگرانی کردند. آنها بر درخواست های قبلی خود برای متوقف کردن اعدام رامین تأکید می‌کنند. این زندانی از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و در بازداشت شکنجه شده است.

 

 

فراخوان مقاومت ایران

مقاومت ایران نیز طی فراخوانی فوری از دبیرکل، شورای امنیت، شورا و کمیسر حقوق‌بشر ملل‌متحد و عموم مراجع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر خواست برای جلوگیری از اعدام سه زندانی سیاسی کرد زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی اقدام کنند. سکوت در مقابل این اعدامهای خودسرانه در تعارض آشکار با اصول و ارزشهای به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی است.

زانیار و لقمان مرادی که از روز چهارشنبه به سلولهای انفرادی بند سپاه پاسداران در زندان گوهردشت منتقل شده‌اند دست به اعتصاب‌غذای خشک زده‌اند. رژیم آخوندی حتی با نقض قوانین خود فرجام‌خواهی این زندانیان را بی‌پاسخ گذاشته است.

زندانی سیاسی کرد رامین حسین پناهی نیز در شرایط مشابهی در سلولهای انفرادی زندان گوهردشت قرار دارد.

مقاومت ایران از عموم مردم، به‌ویژه جوانان دلیر کردستان می‌خواهد که به همبستگی با این زندانیان سیاسی و اعتراض علیه این احکام جنایتکارانه و قرون‌وسطایی برخیزند.


بیشتر بخوانید:

زانیار و لقمان مرادی که از ۹سال پیش در زندان به‌سر می‌برند در تاریخ ۱۱مرداد ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی رژیم در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شدند. آنها به مدت ۹ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج (وزارت اطلاعات)، برای اخذ اعترافات اجباری «تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» قرار گرفتند و پس‎از نزدیک به ۶ماه به زندان مرکزی سنندج و از آنجا به بند۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند. زانیار و لقمان مرادی اول دیماه سال ۱۳۸۹ در شعبه۱۵ بیدادگاه انقلاب تهران به ریاست دژخیم صلواتی محاکمه و به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یک گروه مخالف نظام و ترور فرزند امام جمعه مریوان» به اعدام در ملأعام محکوم شدند.

لقمان و زانیار مرادی در مراحل مختلف دادرسی و همین‌طور از طریق انتشار نامه‌هایی اتهامات منتسب به خود را تکذیب کردند و طرح چنین پرونده‌یی را با اغراض سیاسی دانستند که آنان را در جایگاه قربانیان قرار داده است.

این دو زندانی سیاسی هموطن کرد اعلام کرده‌اند که اعترافاتشان تحت شکنجه و به اجبار بوده است، آنها گفته اند: 'ما قربانیان شکنجه‌های بیرحمانه‌ٔ اداره اطلاعات سنندج هستیم و تمام اتهاماتی که به ما زده‌اند را تکذیب می‌کنیم و هیچ‌کدام از این اتهاماتی که به ما زده‌اند را قبول نداریم، از تمام گروهها و سازمانهای حقوق‌بشر تقاضامندیم که با عاملان شکنجه‌های بیرحمانه اطلاعات سنندج برخورد قانونی کنند“.

 

نامه زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی و زانیار مرادی در محکومیت حکم ضدبشری اعدام

زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی و زانیار مرادی که توسط قضاییه جنایتکار خامنه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند با انتشار نامه‌یی سرگشاده به مردم ایران خواهان شکستن سکوت در مقابل جنایتهای حاکمیت آخوندی شدند.

آنان در نامه خود با نام بردن از مجازات اعدام به‌عنوان "رعب آورترین ابزار حذف دگراندیشان" می‌نویسند:

سکوت خود را شکسته تا دیگر سیستم و حاکمیت آن نتواند از ناآگاهی سیاسی و تحریف اذهان عمومی و با ایجاد تفرقه در میان مردم، به سیاستهای تا کنونی خود ادامه دهد.

این دو زندانی سیاسی هموطن کرد که در زندانهای مرکزی سنندج و گوهردشت زندانی هستند در قسمتی از نامه خود خطاب به مدافعان حقوق‌بشر و مردم شریف ایران نوشته‌اند:

اعدام و حذف فیزیکی انسان از شیوه‌های کهن مجازات در دنیای سنتی و سده‌های باستان است. دولتهای مرکزی ایران از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب مشروطه، که در منطقه بی‌سابقه بود و می‌توانست جامعه‌‌یی دموکراتیک را به‌دنبال داشته باشد، با توهمات ملی‌گرایانه توأم با سرکوب، مجازات اعدام را به‌عنوان ابزاری برای حذف مخالفان سیاسی خود مفروض و این رویه تا به امروز تداوم داشته و به مجازات اعدام، این رعب‌آورترین ابزار حذف دگراندیشان، توسل جسته‌اند.

امیدواریم مدافعان حقوق‌بشر و عموم خلق شریف ایران، ضمن هم دردی و حمایت از خواسته‌های مردم کُرد با ذکاوت و صبر از ما حمایت و از بی‌اعتنایی نسبت به اعدام و سرکوب‌های موجود و جاری در کُردستان بکاهند.

اعدامهای سیاسی در کردستان امری عادی است

در ادامه نامه زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی و زانیار مرادی آمده است:

امیدواریم مسأله اعدام‌های سیاسی در کردستان، که متأسفانه در این سالها به امری عادی مبدل گشته، منجر به اتحادی یکپارچه علیه اعدامها و سرکوبها گردد. همچنین آرزومندیم در آینده‌ای نه چندان دور در ایران شاهد تحقق دولتی مبتنی بر آزادی و برابری با حفظ به‌رسمیت‌شناختن حقوق تمامی خلقهای ایران باشیم که دموکراسی، آزادی و صلح پایدار را به ارمغان بیاورد.

 

مطالب مرتبط

نامه افشاگرانه زندانیان سیاسی لقمان و زانیار مرادی به گزارشگر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6370c900-190d-4707-acec-397c7e5a0b87"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات