728 x 90

فارین پالیسی: بایدن ابداً در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد به تهران امتیاز بدهد

گرند هتل وین محل مذاکرات اتمی
گرند هتل وین محل مذاکرات اتمی

فارین پالیسی در مقاله‌ای به تاریخ پنجشنبه ۲۴تیر با تحلیلی از روند مذاکرات وین و توقف آن؛ معتقد است که بایدن ابداً در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد به تهران امتیاز بدهد.
در این مقاله با اشاره به توقف مذاکرات توسط رژیم ایران تا روی کار آمدن رئیسی آمده است: «تأخیرهای بیشتر تنها دستیابی به یک توافق نهایی را سخت‌تر اگر نه که بگوئیم غیرممکن خواهد کرد. برخی ناظران معتقدند که رژیم ایران ممکن است فرای تعادل‌قوا دست به قمار زده باشد به این امید که پیشرفت‌های تکنولوژیکش در غنی‌سازی، آمریکائیان را مجبور به کنار آمدن خواهد ساخت».
وی با اشاره به تلاشهای رژیم ایران در غنی‌سازی اورانیوم و استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته آی. آر ۹ و عدم موفقیت رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در به‌دست آوردن توافق پیرامون ادامه روند بازرسیهای آژانس ادامه می‌دهد: «چنان‌چه این وضعیت بن‌بست طولانی شود، بازگشت به برجام می‌تواند بی‌فایده گردد چرا که محدودیت‌های اولیهٔ توافق دیگر قادر نیست به‌صورت مؤثری پیشرفت‌های اتمی ایران را مهار کند. اگر ایران مشکلات فعلی خود را با آژانس تا ماه سپتامبر که هیأت حکام آژانس جلسه دارد برطرف نکند، این نقض‌ها به شورای امنیت ملل متحد گزارش خواهد شد. این می‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌های ملل متحد شود و بدین ترتیب ایران و قدرتهای غربی را در همان نقطه‌ای قرار دهد که دولت بایدن وقتی می‌خواست این توافق را احیاء کند، در آن قرار داشت».
در این مقاله با نقل‌قول از آرون دیوید میلر از مؤسسه کارنگی برای صلح بین‌الملل که می‌گوید: «۸سه ماه آینده برای برنامه داخلی بایدن و ریاست‌جمهوری او بسیار مهم است. او دنبال هیچ چیزی نیست که نیازمند توجهات او باشد. اگر من مشاور سیاسی بایدن بودم از او می‌خواستم که در رابطه با این توافق با تأنی عمل کند. حصول به یک توافق هیچ چیز سیاسی مثبت و هیچ امتیازی برایش ندارد. جمهوریخواهان از این توافق متنفر هستند و از رئیس‌جمهور جدید یعنی قاضی اعدام تهران برای ضربه زدن به بایدن استفاده خواهند کرد؛ دمکرات‌های ذی‌نفوذ بسیاری هم از این وضعیت خوششان نمی‌آید“ . نتیجه این‌که «پرزیدنت بایدن که خود کاملاً وقف توافقی با کنگره برای پروژه زیرساخت‌هایش و دیگر طرح‌های پرهزینه است، ابداً در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد به تهران امتیاز بدهد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5967241-a546-4bb3-a13c-d256a6b03ace"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات