728 x 90

فاجعهٔ فرونشست زمین زیر پای مردم

فرونشست زمین در اصفهان
فرونشست زمین در اصفهان

زمین پهناور ایران از غارتگری نظام ولایت فقیه به فغان آمده، صدای ریزش آن به‌خاطر غارت آب‌های زیر زمینی توسط نهادهای غارتگر نظام، در مناطقی وسیعی از کشور به صدا درآمده، و همزمان فریاد بسیاری از کشاورزان این مناطق نیز به‌دلیل نبودن آب و فرو نشست زمین‌هایشان بلند است.

سایت اقتصاد آنلاین۱۳ آبان با درج تصویری از فرو نشست در یک منطقه مسکونی نوشت: «زمین در حال بلعیدن سکونت‌گاههاست. سالهاست خطر فرو نشست بیخ گوش مردم است ولی بودجه‌های مربوطه‌اش یا تخصیص داده نمی‌شود یا آن‌قدر کم است که بود و نبودش فرقی ندارد.

در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌یی زمین چهار میلی‌متر فرو نشست ایجاد شود آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود ولی در ایران وقتی از فرو نشست حرف می‌زدیم صحبت از سانتی متر است. با این حال مسئولان هم‌چنان دست روی دست گذاشته‌اند.

اخیراً حتی یک عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران به اقتصادآنلاین گفت که فرو نشست به وضعیتی رسیده که زمین در حال بلعیدن۸۰ درصد ایران است و بیشتر نقاط کشور نهایتاً تا ۱۰سال دیگر قابل سکونت است. به‌گفته او احتمالاً در همین پاییز جاری شاهد فرو رفتن زمین منازل مسکونی و میراث فرهنگی و انفجار در تأسیسات شهری از جمله برق، گاز و فاضلاب خواهیم بود».

خبرگزاری مهر با عنوان «زلزله خاموش زیر پای ۵میلیون تهرانی» نوشت: «فرو نشست در حالی پنج میلیون نفر را در استان تهران به‌طور مستقیم تهدید می‌کند که کارشناسان راه‌کار کوتاه مدت مقابله با این پدیده را جلوگیری از مهاجرت به این استان می‌دانند... فرو نشست می‌تواند، تخریبهای ناشی از زلزله را چند برابر کند... در حال حاضر ۳۰شهر از استان تهران با فرو نشست دست و پنجه نرم می‌کنند» (خبرگزاری مهر ۱۵آبان ۱۴۰۰).

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی: «فرو نشست زمین در استان تهران سالانه ۳۶.۵ سانتیمتر است، که طی ۱۰سال می‌تواند به ۳۶ متر برسد که در این صورت وضعیت بحرانی و ترسناک می‌شود.

این در شرایطی است که «در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌یی ۴ میلیمتر فرو نشست ایجاد شود، آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود» (روزنامه مردم‌سالاری ۸آبان ۱۴۰۰)

در حال حاضر غیر از استان تهران زمین مناطقی از ۱۸استان دیگر نیز به‌دلیل استفاده بی‌رویه منابع آب فسیلی و حفر چاه‌های عمیق توسط نهادهای غارتگر حکومتی، در حال فرو نشست هستند، به‌نحوی که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی پیش‌بینی زلزله تدریجی ناشی از فرو نشست زمین در داخل شهرها را می‌کنند.

پیش از این صحبت از چالش فرو نشست زمین در دشتهای کشور مطرح بود اما بحران از دشتها فراتر رفته و اکنون شهرها نیز در معرض خطر آن قرار گرفته‌اند.

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در همین رابطه نوشت: «با توجه سرعت رشد این فاجعه، در آینده‌ای نزدیک باید منتظر حوادث بسیار بزرگتری در دل شهرها باشیم. اما این فرو نشستها که بعضاً هم در میانه شهرها رخ می‌دهد عوارض بسیار بزرگی دارند! آسیب به تأسیسات زیربنایی شهرها و نابودی شبکه‌های اتصال شهرها یکی از این آسیب‌ها است» (مردم‌سالاری ۱۴آبان ۱۴۰۰).

در مورد تبعات فرو نشست زمین در این استانها خبرگزاری حکومتی ایسنا هم نوشت: «یک جمعیت ۲۰ میلیونی» در آنها «در زونهای فرو نشست» قرار دارند.

ایسنا در ادامه مطلب نوشت: «زمینهای ۳۱شهر از استان اصفهان، ۳۰شهر از تهران، ۲۵شهر از استان کرمان و ۲۴شهر از استان خراسان رضوی دچار فرو نشست شدند. در استانهای البرز، فارس، یزد، همدان، مرکزی و... این فرو نشستها مشاهده می‌شود» (خبرگزاری ایسنا ۱۰آبان ۱۴۰۰).

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای قلابی شهر شیراز چالش فرو نشست زمین در ۲۵۰هکتار از مناطق شیراز و جو دارد، و ساخت و ساز در این نقاط خطری به‌مراتب بدتر از سیل ۹۸ را به همراه دارد. در این‌که شیراز توسط گسلها احاطه شده است، شکی نیست و این گسلها در نقاط مختلف شهر وجود دارند» (خبرگزاری تسنیم ۳آبان ۱۴۰۰).

میزان فرو نشست در استان فارس سالانه ۵۴ سانتیمتر و ۱۴۰برابر شرایط بحرانی است! (روزنامه جهان صنعت ۲۵مهر ۱۴۰۰)

بسیاری ار جاده‌ها و مراکز زیرساختی هم از فرو نشست زمین درامان نمانده‌اند چرا که در ۶۰۰ دشت کشور یا فرو نشست ایجاد شده و یا این‌که خطر فرو نشست در آنها قریب‌الوقوع است.

رسانه‌ها و کارشناسان رژیم تهدید فرو نشست زمین و نرخ بالای آنرا به بمب ساعتی تشبیه کرده‌اند، که خطر آن به چالشی بزرگ برای کشور خصوصاً کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز... تبدیل شده است.

بمبی که هر لحظه انتظار انفجار آن می‌رود و مردم کشور را با یک فاجعه جدی مواجه می‌کند.

چرا که فرو چاله‌هایی که در کلان‌شهرها ایجاد شده می‌تواند موجب تخریب سازه‌ها شود و مقاومت آنها را در برابر زلزله را نیز کاهش دهد، و این به‌معنای این است که ساکنان آپارتمانها در قعر زمین فرو بروند.

همه مردم می‌دانند عامل این بلایی که به جان خاک ایران افتاده کیست. همه می‌دانند منابع آبی ایران را مافیای عظیم آب ربوده است، یعنی همان نهادها و بنیادهای وابسته به بیت خامنه‌ای که با سدسازیهای عظیم منابع آبی ایران را غارت کردند. مافیایی که سالانه ۲۰میلیارد متر‌مکعب از منابع طبیعی و آبهای زیر زمینی را اضافه برداشت و غارت کردند.

این وضعیت فاجعه‌بار در حالی است که حاکمیت آخوندی دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی در جهت مقابله با بحران فرو نشست زمین نکرده، بلکه بیش‌از‌پیش به‌دنبال غارتگری باز هم بیشتر از سفره‌های آبهای زیرزمینی است.

واقعیت این است که نظام ولایت فقیه تنها جوانان و مردم را قتل‌عام نکرده بلکه زمین و محیط‌زیست ایران‌زمین را نیز نابود کرده است. به راستی که نظام آخوندی مصداق این آیه قرآن است؛ «یهلک الحرث والنسل»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f458c14-f19f-4bf3-84f6-fcf6b4924e49"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات