728 x 90

فاجعه‌ای به نام سوء تغذیه

سوتغذیه در ایران تحت حاکمیت آخوندها
سوتغذیه در ایران تحت حاکمیت آخوندها

این روزها گرانی کالاها بیداد می‌کند. گرانی مسکن، گرانی لوازم خانگی، گرانی لوازم ساختمانی و گرانی هزینه‌های رفت و آمد و غیره.

اما دردناکتر از همه گرانی مواد غذایی است که بی‌وقفه سفره‌های مردم را کوچکتر می‌کند. کوچکتر شدن سفره‌ها هم تأثیر تکان دهنده‌ای در سوءتغذیه و... دارد.

واقعیت این است که صحبت از تغذیه در ایران خیلی دردناک و سخت است چرا که این رژیم برای سرپا ماندن خود سرمایه‌های مردم ایران را خرج سرکوب در داخل و صدور بحران و تروریسم به کشورهای منطقه می‌کند و ما به ازایش با گرسنگی دادن به مردم دست به کشتار پنهان آنها می‌زند. این نه یک ادعا بلکه واقعیتی است که توسط مهره‌ها و رسانه‌های رژیم بسیار اعتراف می‌شود.

روزنامه حکومتی ستاره صبح در مهرماه در مقاله مفصلی نوشت که اوضاع بسیار نابسامان تغذیه مردم ایران ریشه در نابودی کشاورزی و آسیبهای جدی به صنایع غذایی کشوردارد.

دکتر قدیر رجب‌زاده رئیس حکومتی مؤسسه علوم صنایع غذایی در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۵مهر۱۴۰۰ می‌گوید علت بدبختی و گرسنگی پنهان این است که سیاست گذاران مردم را به سمت فست‌فودها و مواد قندی سوق داده‌اند و به این دلیل ۵۰درصد مردم ایران درگیر چاقی و اضافه وزن هستند که منشاء آن گرسنگی پنهان و سبد غذایی نامناسب خانوار است.

حالا به‌راستی چرا ۵۰درصد مردم ایران به‌قول رئیس مؤسسه علوم تغذیه دچار چاقی هستند؟ آیا به‌دلیل وفور نعمت و پرخوری و رفاه اجتماعی است؟ و یا برعکس به موضوع ریشه‌ای دیگری برمی‌گردد؟

پاسخ این است که بیش از ۳۰میلیون نفر از مردم ایران به‌دلیل گرسنگی آشکار و پنهان فقط می‌توانند نان و شکر و روغن نباتی تهیه کنند و این مواد عامل بدبختی و بیماریها و چاقیها و انبوهی مشکلات دیگر شده است.

در حال حاضر مصرف سرانه سالیانه نان ۶برابربیشتر از میانگین جهانی است. مصرف سالیانه شکر در ایران باز هم ۶برابر میانگین جهانی است یعنی میانگین کشورها ۵کیلو، ولی میانگین ایران ۳۰کیلو است یعنی ۶برابراست

به‌لحاظ میزان مصرف نوشابه در جهان ایران درصدر جدول است یعنی این نوشیدنی مضر در کشور بی‌پناه ما به‌دلیل این‌که وسع مردم به چیز دیگری نمی‌رسد، رتبه اول را دارد.

اینها عوامل بیماریها و کمبودها وانبوهی مشکلات ملی برای مردم می‌شود.

اما در رابطه با مواد اساسی و ضروری در تغذیه:

مصرف تخم‌مرغ در ایران ۱سوم میانگین جهانی است یعنی اگر همه جهانی در سال ۳۰۰تخم مرغ می‌خورند در ایران ۱۰۰عدد است

مصرف روغن زیتون به‌عنوان بهترین و سالم‌ترین روغن ۱صدم میانگین جهانی است. یعنی اگر مثلا در لبنان و مراکش و اسپانیا و ترکیه در سال۳۰کیلو روغن زیتون مصرف می‌کنند در ایران این مقدار فقط ۲۰۰گرم است.

شیر و لبنیات در این نسبت به جهان ۱ششم است

میوه و سبزیجات نسبت ۱به چهار است

ماهی و گوشت سفید ۱به ۳ است

گوشت قرمز ۱به ۴ است.

لازم به توضیح است که این آمارها اساساً به ساکنان شهرها برمی‌گردد و حاشیه‌نشین‌ها و روستاها که در فقرمطلق هستند داستان دیگری دارند.

اما به راستی آثار این گرسنگی پنهان چیست و کجا خود را نشان می‌دهد؟.

رئیس حکومتی مؤسسه علوم و صنایع غذایی در همان گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا «با تأکید بر این‌که عوارض گرسنگی پنهان در بلندمدت بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از آثار آن در کوتاه مدت است» می‌گوید: از جمله آثار وجود این مشکل در جامعه و استمرار آن می‌توان به ابتلا به بیماریها به‌دلیل ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، کوتاه قدی، چاقی یا لاغری مفرط، کاهش بهره هوشی و کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان، تغییرات رفتاری به صورت بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی و انزوا طلبی و در نهایت افزایش مرگ و میر و کاهش امید به زندگی در جامعه اشاره کرد» .

از جمله عوارض گرسنگی پنهان به کوتاه قدی اشاره شد. در همین جا بد نیست اشاره شود که ژاپنیها در۴۰سال گذشته با اتکا به سبک زندگی جدید توانسته‌اند قد خودشان را بین ۱۰ تا ۱۵سانت بلندترکنند.

یک نکته جدید در مورد فقر پنهان که روزنامه‌های حکومتی روی آن انگشت گذاشته‌اند کاهش میران زباله تهران است. گفته می‌شود که تهران نسبت به سال گذشته ۱۲هزار تن کاهش زباله داشته است و در گزارش دیگری می‌گویند روزانه ۱۰۰۰تن زباله کمتر شده است

راستی این اتفاق ناشی از چیست؟ خیلی ساده سفره مردم خالی‌تر شده و زباله‌ها کمتر شده است که خود نشان‌دهنده این است که طبقه متوسط در ایران نابود شده و به طبقه فقیر و یا زیرخط فقر تغیر مکان داده‌اند

این در حالی است که اگر به تاریک‌خانه زندگی آقازاده‌ها نور انداخته شود، ابعاد جنایت بیشتر روشن می‌گردد. آنها از آخرین مدل‌های ماشین‌ها، بهترین و گران‌ترین و تازه‌ترین مواد غذایی داخلی و خارجی، گران‌ترین پوشاک و انواع امکانات دیگر برخورداند. آنها در واقع بازارهای کشورهای پیشرفته را به محلات زندگی خود منتقل کرده‌اند.

البته هزینه مزدوران منطقه‌ای رژیم نیز بر مردم ایران و تغذیه آنها اولویت دارد، چرا که با موجودیت حاکمیت ولایت فقیه گره خوره است.

صادق زیبا کلام از مهره‌های باند مغلوب گفته است با قیمت هر نفت کشی که برای لبنان و حسن نصرالله می‌رود، ما می‌توانیم ۲۵۰۰روستارا به‌لحاظ آب و برق و فاضلاب خدمات رسانی کنیم؟ این در حالی است که در خوزستان یعنی استان نفت و آب و در کنار خلیج‌فارس ۴۲۰۰روستا آب ندارد.

اینها واقعیتهایی است که مردم ایران بعد از چند دهه حاکمیت آخوندها با پوست و گوشتشان دریافته و لمس کرده‌اند و می‌دانند که تنها راه کنار زدن عاملان اصلی این وضعیت یعنی حاکمیت ولایت فقیه است.

یکی از به‌اصطلاح جامعه‌شناسان رژیم گفته بود که حتماً فیلم جوکر را ببنید تا متوجه شوید که جامعه فقیر که دسترسی به گوشت و تخم مرغ و میوه و سبزیجات و خشکبار و لبنیات ندارد راهی جز اغتشاش و شورش و قیام به سبک ۹۸ در پیش ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b298327-3bc5-4bd4-8513-3ff83705e2a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات