728 x 90

غارتگران بورس و خروج ۷میلیون سرمایه‌گذار!

تالار-بورس
تالار-بورس

«روند بی‌سابقه ورود افراد به بازار سهام قطع شده است. اطلاعات نشان می‌دهد که در خرداد۹۹ چیزی در حدود ۷۶هزار نفر برای ورود به بورس در سامانه سجام ثبت نام کردند که حاکی از افت ۷میلیونی در مقایسه با ۷میلیون ۵۰۰هزار نفری است که در دیماه سال گذشته در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.

بنابراین اعتماد مردم به بورس از دست رفته و حتی رشدهای اخیر بورس نیز آنها را مجاب به بازگشت نکرده است» (روزنامه فرهیختگان ۲۲تیر۱۴۰۰). .

خروج ۷میلیون سرمایه‌گذار از بورس بیانگر واکنش مردم به سرقت سرمایه اندکشان توسط دولت و نهادهای غارتگر وابسته به بیت خامنه‌ای در این بازار بادکنکی است.

غارت شدن اموال ۷میلیون نفر در بازار بورس در شرایطی است که شرکتها و نهادهای وابسته به دولت و سپاه پاسداران و بیت خامنه‌ای به سودهای نجومی رسیده‌اند.

 

در این زمینه روزنامه مستقل نوشت: «نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سود دو هزار درصدی که در ۶ماهه بازار بورس در کشور شاهدیم با چنین بازدهی‌های ناهنجار انتظار داشته باشیم تولید رونق بگیرد» (مستقل۲۶ تیر ۱۴۰۰).

بی‌دلیل نبود که خامنه‌ای در ۲تیر ۹۹ به مردم توصیه کرد در بورس سرمایه‌گذاری کنند و روحانی هم سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای مالی را نادرست دانست و گفت سکه جای سرمایه‌گذاری نیست، دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس جای سرمایه‌گذاری است.

در مورد چپاول اموال مردم در بورس و سود حاصله از آن برای دولت ضدمردمی روز ۲۸فروردین ۱۴۰۰ سایت تجارت نیوز نوشت: «در سال۹۹بورس بیش از ۶۸۰هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای اقتصاد کشور داشت».

در سال۹۹ در شرایطی۶۸۰هزار میلیارد تومان از بورس پول درآورده که در تاریخ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیکزاد نایب‌رئیس مجلس ارتجاع در تلویزیون شبکه پنج رژیم گفت: «اما دربورس اتفاق ناجوری افتاد ۴۵میلیون ایرانی چهل درصد سرمایه‌شان را از دست دادند. و در آن مقطع زمانی وزرای اقتصادی و شخص آقای رئیس‌جمهور مردم را به بورس دعوت کردند و تشکیلات حقوقی آمدند و در یک مقطع زمانی از بورس خارج شدند. ۸۰هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بین رفت و خود دولت بنا به روایتی ۱۷هزار میلیارد تومان فقط از کنار بورس مالیات دریافت داشته است بنا به روایتی».

 

اکنون رسانه‌های حکومتی خبر می‌دهند کوچ ناگهانی ۷میلیون ایرانی از بازار بورس که با فروش هستی خود تلاش کرده بودند با ورود به این بازار نان شبی برای خود و خانواده‌هاشان تأمین کنند، اما بخش قابل توجهی از دارایی‌هایشان توسط نظام به تاراج رفت، حکومت آخوندی را از یکی از منابع مهم تأمین درآمدهایش محروم کرده‌اند.

البته به‌رغم این وضعیت باز هم آخوند روحانی شیاد در یک وارونه‌گویی مضحک اظهار لحیه کرده که «از طریق همین بورس ما توانستیم میلیونها نفر مردم را وارد کسب و کار جدیدی بکنیم» (تلویزیون شبکه خبر ۱۷تیر ۱۴۰۰).

از آنجا که به صدا در آمدن کوس رسوایی غارت اموال مردم در بورس چیزی نیست که آخوند روحانی بتواند آن را دور بزند برای آن هم در طبله شیادی‌اش جواب پیدا کرده و مردم را مقصر می‌داند: «بازار سرمایه معمولاً در آن ریسک هم هست یعنی بازار سرمایه ممکن است در یک سالی روند رشدش خیلی خوب باشد چند ماه روند نزولی داشته باشد معمولاً دربورس ما یک خط مستقیم به سمت بالا نداریم به هرحال خط های شکسته هست و در مجموع در این ماه‌های اخیر باز هم بورس یک مقدار نشاط پیدا کرده! . البته مردم در بورس وقتی وارد می‌شوند همه سرمایه‌شان را نباید در بورس بیاورند باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس زندگی آنها را به هم نزند» (همان منبع).

 

ملاحظه می‌شود که شیخ دروغگو در عین این‌که سرمایه‌های مردم را از چنگشان ربوده طلبکار مردم هم است، و باز هم از سیاست چپاولگرانه دولتش دفاع می‌کند: «اما در عین‌حال بورس اهمیت دارد، در بلندمدت هم سود قابل‌ملاحظه‌ای دارد، یعنی مثلاً بورس را در یک زمان ده ساله شما حساب کنید حتی حساب کنید با پولی که در بانک مردم می‌گذارند حتی با سکه و نمی‌دانم دلار و همه این چیزها حساب بکنید در بلندمدت بورس از اونها پایین نیست و الآن هم ما محاسبه می‌کنیم بورس درآمدش درآمد بالاتری ست در میان مدت هم البته خوب طبیعی است که فراز و نشیب داشته باشد» (همان منبع۱۴۰۰).

شیخ دروغگو در ۲۳تیرماه نیز مدعی شد: «عده زیادی از مردم با ورود شستا و سایر شرکتها به بورس صاحب سهام شدند» (تلویزیون شبکه خبر۲۳ تیر ۱۴۰۰).

 

صرف‌نظر از این‌که حدود ۷میلیون نفر به‌خاطر تبلیغ‌ها و تشویق‌های خامنه‌ای و روحانی در بازار بورس متضرر شده‌اند و صرف‌نظر از حرافی‌های ضد نقیض آخوند حسن روحانی، سؤال این است چرا دولت ضدمردمی با علم به این‌که می‌دانست در جریان دمیدن بر بادکنک بورس مردم متضرر می‌شوند، آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار بادکنکی کرد؟

جواب بسیار روشن است زیرا نظام آخوندی به‌شدت در خفگی اقتصادی گیر افتاده است و برای تأمین مخارج خود قرار نیاز به ربودن اموال مردم از راههای گوناگون دارد.

یکی از راههای تأمین این مخارج برای دست کردن در جیب مردم ایجاد یک حباب کاذب در بار بورس و خالی کردن جیب آنها بود. حبابی که از همان ابتدا مشخص بود روزی نه چندان دور خواهد ترکید.

چنان‌چه در همان زمان که بازار بورس به‌طور کاذب پررونق بود سؤال متخصصان و کارشناسان این بود چطور ممکن است سهام کارخانه‌یی که هنوز ساخته نشده گران شود.

بر اساس برآورد کارشناسان اقتصادی ۱۵۰۰میلیارد تومان پول مردم «تبخیر» شده است و هنوز هم نابودی دارایی‌های چند میلیون سهامدار ادامه دارد.

 

این یک گوشه از جنایات رژیم فاسد و غارتگر ولایت فقیه است که بارها با اعتراضات شجاعانه غارت‌شدگان بورس مواجه شده است. اعتراضات گسترده و ادامه‌دار اقشار مختلف مردم بیانگر غارتگری نظام در همه عرصه‌های زندگی مردم است. حتی در پایه‌یی‌ترین نیازهای حیاتی مانند آب و برق.

خیزش هشت روزه مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی بیانگر این است که مردم ستم‌زده ایران زمین اراده کرده‌اند که با کنار زدن این حاکمیت بر این وضعیت مهر پایانی بزنند.

به همین دلیل است که به اعتراف مقامات رژیم قیام خوزستان می‌رود که به یک بحران امنیتی بزرگ برای نظام تبدیل شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd7e65c3-defb-434b-a3bb-686dfba21753"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات