728 x 90

عمق فاجعه کرونا - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۲۰مرداد بیشترین مطالب خود را به بحران کرونا اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه برای لاپوشانی بی‌عملی رئیسی روی نکرده‌های باند روحانی متمرکز شده و وضع موجود را ناشی از عملکرد باند روحانی می‌دانند.

موضوع مشترک دیگری که در روزنامه‌ها دیده می‌شود طرح سانسور اینترنت است که مجلس ارتجاع دیروز مجدداً بررسی آنرا در کمیسیون ویژه تأیید کرد و بنزین بر آتش مخاصمات باندی ریخت. داستان شهردار شدن زاکانی و سنگ‌اندازیهای باند قالیباف در مقابل او در روزنامه‌های حکومتی عرصهٔ اولین جنگ باندی برای سهم بیشتر قدرت و غارت بین رئیسی و قالیباف است.

بن‌بستهای اقتصادی اجتماعی و اوضاع انفجاری جامعه هم این روزها موزیک متن مطالب روزنامه‌های حکومتی است.

عمق فاجعه

«برای کرونا چه می‌توان کرد؟» عنوان مطلبی در اعتماد است که به نکات قابل توجهی اعتراف کرده. از جمله نوشته است: «پیشنهاد دو هفته تعطیلی وزیر بهداشت نیز رأی نیاورد. طبق اخبار منتشر شده این تصمیم به‌اتفاق آرا بوده پس حتی خود وی نیز در ستاد مبارزه با کرونا به این طرح رأی نداده است! به‌نظر می‌رسد که نامه او به مقام رهبری پیش از آن که واقعی باشد، نوعی نمایش بود». در ادامه هم نوشته است: «آمار رسمی فوتی‌ها نزدیک به ۶۰۰نفر در روز شده است. در حالی که آمار واقعی باید نزدیک به ۱۵۰۰نفر و شاید هم بیشتر باشد».

«عمق فاجعه بالاتر از آمار» عنوان مطلبی در آرمان است که به کیفیت واکسنهای ساخت رژیم پرداخته و نوشته است «اوج‌گیری کرونا همزمان با سرعت بالای واکسیناسیون در ایران به نگرانی‌ها در خصوص اعتبار واکسنهای تزریق شده در کشور دامن زده است». در ادامه افزوده است: «واکسنهای داخلی تاکنون به تولید انبوه و صنعتی نرسیده است و اسناد و مدارک معتبری نیز در جهت ایمنی‌زایی و تأثیرگذاری آن در دست نیست. در این میان، طبق ماده قانون، ترک فعل منجر به مرگ انسان‌ها، خطای محض و قتل غیرعمد محسوب می‌شود و پیگرد قضایی دارد».

«مردم مسببان روزهای سیاه را نمی‌بخشند» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که با اشاره به مخالفت کمیته ملی مبارزه با کرونا برای قرنطینه دو هفته‌یی کشور و مجوز به مراسم عزاداری نوشته است: «اوصاف تعطیلی کشور منتفی است اما برگزاری انواع تجمع‌ها و مراسم‌ها و هم‌چنین حضور در تجمعات مانعی ندارد!». در ادامه به‌نقل از رئیس اسبق انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه در مورد بی‌کفایتی نمکی وزیر بهداشت و ستاد کذایی مبارهز با کرونا نوشته است: «این افراد برای کنترل کووید هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید».

«هیچ چیز بالاتر از جان مردم نیست» عنوان مطلب دیگری در جهان صنعت است که نوشته «روزانه صدها نفر از ایرانیان جان شیرین خود را به‌دلیل کاستی‌ها و کجی‌های حکومت و دولت از دست می‌دهند. و این ناکارآمدی تا جایی است که برخی شهروندان می‌گویند شاید می‌خواهند چنین باشد».

جوان وابسته به سپاه پاسداران هم نوشته است: «اوضاع روزبه‌روز بدتر می‌شود. بیمارستانها از بیماران کرونایی پر شده‌اند و حالا دیگر بیماران پشت در بیمارستان برای پیدا کردن تخت خالی و درمان سرگردانند. انگار کار از دست متولیان خارج شده است و مردم به‌حال خودشان رها شده‌اند».

مینها زیر پای دولت رئیسی

رای منفی مجلس ارتجاع به برگرداندن طرح موسوم به صیانت برای سانسور اینترنت آتش جنگ باندی در درون باند خامنه‌ای را بر افروخته. فرهیختگان وابسته به ولایتی مشاور خامنه‌ای قالیباف را در اداره مجلس ناتوان خوانده و نوشته است: «برخی نمایندگان مجلس دیروز یک نارنجک در صحن پارلمان آماده انفجار نگه‌داشتند و چند مین نیز زیر پای دولت تشکیل‌نشده رئیسی کار گذاشتند».

دنیای اقتصاد در مطلبی تغییرات مصرف غذای ایرانیان در دههٔ ۹۰ را بررسی کرده و نوشته است: «کاهش ۱۰ تا ۵۰درصدی مصرف شیر، گوشت، ماهی، قند و شکر، برنج و مرغ در شرایطی رخ داده که به‌نظر می‌رسد وضعیت رفاهی ایرانیان هم‌چنان باید از ناحیه سیاست‌های غلط مورد حمله قرار گیرد. این وضعیت در حالی رخ داده که در نتیجه هجوم کرونا، سهم هزینه درمان یا مسکن از سبد خانوارها افزایش یافته و درآمدها نیز هم‌اندازه تورم افزایش پیدا نکرده‌اند». در یک‌کلام به‌نوشته این روزنامه «امنیت غذایی مردم» مورد تهاجم قرار گرفته.

روزنامه کاروکارگر هم به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین عاملی که در کوتاه مدت می‌تواند در افزایش و کاهش تورم نقش داشته باشد، انتظارات تورمی است. عوامل منفی هم‌چون نتیجه نامشخص از مذاکرات وین، اوجگیری کرونا، بحث قطعی برق... می‌تواند بر انتظارات تورمی تاثیر بسیار بدی داشته باشد». اغلب مطالب اقتصادی در روزنامه‌های امروز با دست گذاشتن روی همین پارامترها بر ضرورت مذاکره و احیای برجام تأکید کرده و فضای انفجاری جامعه را به نظام گوشزد کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fda4b5a8-1b8b-401b-9c4f-337d6734bba4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات