728 x 90

علی خرم، دیپلمات پیشین رژیم: داستان برجام دارد به جاهای پیچیده و صعب‌العبور می‌رسد

علی خرم دیپلمات پیشین رژیم
علی خرم دیپلمات پیشین رژیم

خرم دیپلمات پیشین رژیم در مطلبی در روزنامه حکومتی راه دانا به تاریخ ۱۲بهمن درباره اظهارنظر مقام‌های دولت آمریکا در رابطه با برجام نوشت: «داستان برجام دارد به جاهای پیچیده و صعب‌العبور می‌رسد. جو بایدن با همه قول و قرارها مبنی بر بازگشت سریع به برجام، بعد از خشک شدن مرکب تحویل گرفتن ریاست‌جمهوری آمریکا، دچار تعلل شده و اظهار می‌دارد اگر ایران به برجام بازگردد، آمریکا هم بازمی‌گردد.

خرم نوشت: «ایران بعد از چهار سال مرارت و سختی، ... از جمله تحریم غذا و دارو، امیدوار بود که با رفتن آن جنایتکار، جهان گلستان شده و با بازگشت آمریکا به برجام، دوباره میز ۱+۵ تشکیل می‌شود».

کیهان خامنه‌ای ۱۲بهمن هم در مطلبی با عنوان «فضاسازیهای برجامی و عبرت از گذشته» در مورد سیاست بایدن در قبال برجام نوشت: آنچه که از سخنان صریح بایدن و اعضای تیم او در کنگره آمریکا درباره نظام آشکار می‌باشد این است که همگی بر القاء نظام به‌عنوان حامی تروریست، محدود کردن برنامه موشکی و منطقه‌یی و حفظ تحریم‌ها اتفاق‌نظر دارند.

آمریکا و سه کشور اروپایی با طرح «فشار هوشمند و متناقضِ دیپلماتیک» با هدف «بازگشت با عجله و مذاکرات بدون عجله»! به‌دنبال توافق چند مرحله‌ای هستند.

طرح سه مرحله‌ای بایدن «احیاء سریع برجام» تا اواسط فوریه (پایان اسفند) است که ایران باید تمام گامهای برجامی خود را متوقف و زمینه را جهت لغو برخی تحریم‌ها برای بایدن فراهم کند! بلینکن وزیر جدید خارجه آمریکا ادعا کرده «اگر ایران به برجام برگردد ما یک تیم تخصصی برای گفتگو درباره بازگشت به برجام تشکیل می‌دهیم»!. سالیوان معاون امنیتی بایدن گفته «علت بازگشت سریع به برجام، خطر نابودی آن است».

آنچه که از سخنان صریح بایدن و اعضای تیم او در کنگره آمریکا درباره ایران آشکار و غیرقابل انکار می‌باشد این است که همگی بر القاء ایران به‌عنوان حامی تروریست، محدود کردن برنامه موشکی و منطقه‌یی جمهوری اسلامی و حفظ تحریم‌ها با برگشت به برجام اتفاق‌نظر دارند. اولاً می‌گویند می‌خواهیم فشارهای به‌اصطلاح حداکثری یکجانبه شکست‌خورده را چند جانبه کنیم تا به‌زعم خودشان مؤثر باشند.

آمریکایی‌ها مقابله با ایران را یک مسأله فراحزبی برای خود فرض می‌کنند. اندیشکده‌های مختلف آمریکایی به بایدن توصیه کردند برای احیای برجام با حفظ تحریم‌ها، حمایت جمهوری‌خواهان را هم جلب کند. شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره نیز به بایدن نامه نوشتند که ما آماده هر گونه همکاری برای مقابله با جمهوری اسلامی هستیم. نکته قابل توجه این‌که قبلاً نیز دمکراتها در نامه‌یی به ترامپ از اقدامات او برای تداوم‌بخشی به تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرده بودند. این در حالیست که دمکراتها در مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را دارند و نیازی به رأی جمهوری‌خواهان برای تصویب طرح‌های خود ندارند. لذا این تلاش دمکراتها برای جلب نظر جمهوری‌خواهان و نامه نوشتن جمهوری‌خواهان به بایدن برای همکاری بسیار قابل تأمل و نیاز به رمزگشایی از سوی بزک‌کنندگان آمریکا دارد».

ایران، ارگان دولت روحانی نوشت: «مواضع تیم بایدن در برابر نظام گام‌به‌گام سخت‌تر شد. اکنون که در مسند قدرت هستند، دیگر کمتر خبری از آن نرمش‌های اولیه در قبال ایران، وجود ندارد».

روزنامهٔ حکومتی رسالت نوشت: «بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، مقامات دولت بایدن در مورد نقض برجام توسط ایران اظهارنظر می‌کنند. باید به‌راحتی پرونده مذاکره با آمریکا را بست و از تعلل و وادادگی در سال‌های اخیر درس گرفت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8dfdce04-31b5-4d0d-884e-64171efde0a4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات