728 x 90

یک عقب‌نشینی دیگر در برابر FATF

عقب‌شینی حکومت آخوندی در برابر FATF
عقب‌شینی حکومت آخوندی در برابر FATF

این روزها اظهارات سران و مقامات حکومتی آکنده از دود‌و‌دم در مورد اقتدار پوشالی نظام است، طبق معمول وقتی رژیم به این دروغ‌درمانی‌ها متوسل می‌شود، یا تلاش برای پرده‌پوشی ضعف و درماندگی است یا زمینه‌سازی برای یک عقب‌نشینی دیگر.

روز ۲۱مهر ۹۸ ولی‌فقیه ارتجاع در جمع پاسدارنش به دود‌و‌دم پرداخت و از جمله گفت در مقابل آمریکا کوتاه نمی‌آییم. این ادعا در حالی است که یک روز بعد یعنی روز ۲۲مهر رسانه‌های حکومتی خبر دادند مجلس آخوندی یک گام در تصویب لوایح اف.ای.تی.اف عقب نشست و با گزارش کمیسیون قضایی مجلس در رابطه با رد لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۶قانون مبارزه با پولشویی مخالفت کرده و با ۱۳۷رأی لایحهٔ پیشنهادی دولت روحانی را قبول کرده و برای بررسی مجدد به کمیسیون قضایی مجلس فرستاد.

از سوی دیگر روزنامه حکومتی آرمان ۲۱مهر ۹۸ خبر داد: «کارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF جدیدترین نشست خود را با دستورکار بررسی وضعیت ایران در پاریس برگزار کردند».

این اقدام مجلس آخوندی بلافاصله آتش نهفتهٔ جنگ بر سر این لوایح در درون رژیم را برافروخت. آخوند نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آخوندی، ۲۲مهر گفت: «آنچه را که دولت آورده بود و ما رد کردیم یکی این بوده که گفته این نهادها نظارت مؤثر به‌عمل آورند. شما را به خدا به من بگویید نظارت مؤثر یعنی چی؟ آقای قاضی‌پور، رفقا، آقای اقا نظارت مؤثر یعنی چی؟ خب این ابهام در ابهام، نکته بعد این است که گفته این نهادها موظف هستند گزارش بدهند، آقایان ۴۹ماده آئین‌نامه دارد قانون پولشویی همه چیز آمده آموزش دادن گزارش ذخیره اطلاعات اصلاً دولت خودش آئین‌نامه‌اش را نخوانده آقای حاجی دلیگانی از دولت بخواهید از برج سه ۹۷ که این قانون تصویب شده چند تا جلوی خلاف را گرفتند اینها کارشان این است فقط بیایند اینجا ما را کلاف سردرگم کنند آقای دولت شما به من بگو به این قانون پولشویی چقدر عمل کردی؟ جلو چند تا پولشویی را گرفتی»؟

از سوی دیگر عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو مجلس آخوندی، در مورد مسکوت ماندن لایحهٔ مربوط به اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «معطلی و مسکوت ماندن FATF در مجمع تشخیص، به‌دلیل بحث مذاکرات، پشت‌پرده و غیرپشت‌پرده بود، خصوصاً قبل از این‌که روحانی به سازمان ملل برود». وی افزود: «معتقدم که عدم پرداختن به FATF برای کشور هزینه دارد. اگر عضو FATF نشویم، حتی کشورهای دوست مثل چین و روسیه هم با ایران کار مالی انجام نمی‌دهند. شرکت‌های بزرگ چین به‌خاطر تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند، اما اگر FATF تصویب نشود، دیگر تقریباً کره زمین با ما کار نمی‌کند». این عضو مجلس آخوندی در ادامه افزود: «یک سناریویی پشت تصویب نشدن FATF وجود دارد. آمریکا به‌دنبال هر بهانه‌یی است که بر علیه نظام اجماع جهانی درست کند که یکی از آن بهانه‌ها، همان FATF است». وی در ادامه افزود: «مسئولان سیاسی کشورها بارها اعلام کردند که در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، کشورها نمی‌توانند با ایران مشارکت اقتصادی داشته باشند. مجمع اگر واقعاً دغدغه‌اش معیشت مردم است و اگر این مسأله سیاسی نیست، FATF را تصویب کند».

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون مجلس آخوندی هم در ارتباط با پایان مهلت مجمع و شورای نگهبان در رد لایحه پالرمو گفت: «از این پس این لایحه یک قانون است. چرا که این لایحه نه شورای نگهبان و نه مجمع رد نکرده‌اند و ردیه‌ای بر آن وجود ندارد».

فلاحت‌پیشه در ادامه ناخواسته ورشکستگی و انزوای نظام را برملا کرد و از جمله گفت: «در شرایط کنونی اتفاقی که افتاده این است که مناسبات محدود و معدود بانکی جمهوری اسلامی با کشورها در قالب یک سری احکام حکومتی صورت می‌گیرد که سیاستمداران کشورها با حکم‌های حکومتی به‌خاطر مواضع سیاسی که در رابطه با ایران دارند، بخش اقتصادی خود را مجبور کرده‌اند که با ایران کار کنند؛ بنابراین همه مناسبات مالی و بانکی ما به‌گونه‌یی است که خارج از اف‌.ای‌.تی‌اف صورت می‌گیرد».

در پاسخ به فلاحت‌پیشه، پاسدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت آخوندها، در توئیتر خود نوشت: «لایحهٔ الحاق به کنوانسیون پالرمو، پیش از این به‌دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام در هیأت عالی نظارت رد شد. بنابراین طبق مقررات ابلاغی خامنه‌ای، شورای نگهبان، لایحه را مغایر اصل ۱۱۰ دانست. با پایان زمان قانونی، دولت مجوز الحاق به پالرمو را دریافت نکرده است».

اما آخوند غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندی، در مورد این لوایح گفت: «خیلی وقت است در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح بحث نشده است. رسیدگی به این لوایح اکنون در دستورکار مجمع تشخیص نیست و از آخرین باری که درباره آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت شده است، زمان زیادی می‌گذرد».

ابراهیم نکو، عضو پیشین مجلس ارتجاع در کمیسیون اقتصادی هم در روز ۲۲مهر در مورد ضرورت تمکین نظام به لوایح باقیمانده گفت: «۲اتفاق در مسائل اقتصادی ما دارای اهمیت است، یکی بحث تحریم‌ها بوده که آمریکا و هم‌پیمانانش نهایت تحریم‌ها را بر کشور اعمال می‌کند و بحث دیگر تصویب برخی از قوانین در مجلس بوده که می‌توانند تاثیرگذار باشد». وی در ادامه گفت: «تصویب FATF از چند حیث می‌تواند برای ما ثمربخش باشد. در اولین قدم باید بگویم که برخی از کشورها طبق قوانین مرتبط با FATF با دید بدی به آنها نگاه می‌شود، ما با پیوستن به آن قوانین می‌توانیم ثابت کنیم که از برخی مسائل دور هستیم و آن مسائل را در کشور خود نداریم».

هر چند اقدام روز ۲۲مهر مجلس آخوندی یک گام کوچک در جهت عقب‌نشینی از ادعاهای قبلی مبنی بر رد این لوایح بود، اما بن‌بست و لاعلاجی نظام را به نمایش گذاشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6acba4b1-8434-4010-aac5-d3caee2aa33a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات