728 x 90

عقب‌نشینی و تمکین شرط بقا! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی دوم آذر، بحرانهای خارجی با بحران مذاکرات برجامی و سفر امروز گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، همراه با بحرانهای اقتصادی اجتماعی با چاشنی جنگ قدرت بین باندهای حاکم تصویر روشنی از یک نظام غرقه در بحران و بن‌بست را به نمایش گذاشته است. و جالب این جاست که روی هر موضوعی که دست گذاشته‌اند راه به هشدار نسبت به قیام و سرنگونی می‌برد. البته به این مجموعه باید به نمودهای شکاف و شقه در باند خامنه‌ای هم اشاره کنم. از تیترهای مربوط به سرشاخ شدن مجلس ارتجاع با رئیسی و مهره‌هایش. یا از حمله محمد مهاجری مهرهٔ باند خامنه‌ای به مجلس آخوندی که تقریباً تیتر تمام روزنامه‌ها شده است که نوشته‌اند: «مجلس مشکلات معیشتی و اقتصادی را رها کرده و چسبیده به سگ و گربهٔ مردم».

عقب‌نشینی و تمکین شرط بقا!

بحران آب، خفگی ناشی از تحریم‌ها و بن‌بست مذاکرات و وحشت از اجماع جهانی علیه نظام، بیشترین موضوعاتی هستند که در روزنامه‌ها نسبت به ظرفیتهای آنها برای ایجاد جرقه و قیام هشدار داده‌اند. در همهٔ این موضوعات هم حرف اصلی باندها به همدیگر ضرورت عقب‌نشینی و تسلیم و تمکین به مردم یا طرف حساب‌های خارجی است.

«بحران آب ناشی از خشکسالی حکمرانی است» عنوان مطلبی در آرمان است که نوشته: «بدون عقب‌نشینی از تصمیمات نادرست ناشی از فقدان امر ملی در تصمیمات گذشته، دستورات فوری، جلسات چند جانبه و... راه به جایی نخواهد برد». در ادامه هم سوختن ترفندهای قومیتی بر سر موضوع آب را به نظام گوشزد کرده و با یادآوری دست به دست دادن بحرانهای مختلف به‌نقل از یک مهرهٔ باند مغلوب نوشته است: «این فعال سیاسی محیط‌زیست، امنیت، معیشت و... خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری را به‌شدت متأثر و وابسته به هم توصیف کرد و افزود؛ ایجاد دوگانه‌های منطقه‌یی و قومیتی و شکل دادن فضای تقابل دستاوردی برای هیچ‌کس نداشته و صرفاً بر پیچیدگی‌ها و مصائب کنونی می‌افزاید».

«گره‌های گریزناپذیر معیشت مردم با شکستن تحریم‌ها» عنوان مطلب مردم‌سالاری است که نوشته: «در شرایطی که اقتصاد کشور در سایه تحریم‌ها و چنبره پیچیده‌ای از محدودیت‌های بانکی ناشی «اف.ای.تی. اف»، سوئیفت و بعضاً قرارداد پالرمو قرار گرفته و امکان مبادلات بازرگانی حتی برای داروهای انسانی، دامی، مواد غذایی یا نهاده‌های کشاورزی و دامی به مخمصه افتاده؛ وعده‌های گره نزدن اقتصاد و معیشت مردم به سرنوشت مذاکرات برجام یا گفتگوهای وین و در عین‌حال ثبات و پایداری وضعیت اقتصاد داخلی، محقق نخواهند شد، کما‌ این‌که در واقعیت بیرونی، نشانه‌هایی جامع و مانع از ثبات و آرامش دیده نمی‌شود!».

«دستگاه دیپلماسی تحت تأثیر روزنامه کیهان است» عنوان مطلب ستاره صبح است که به‌نقل علی بیگدلی تحلیل گر باند مغلوب در مورد ضرورت رفتن پای میز مذاکره به نظام هشدار داده و گفته است: «اگر نتوانیم در هشتم آذر به نتیجه‌یی برسیم و مذاکرات با موفقیت به پایان نرسد این ناکامی وضعیت اقتصادی کشور را به نقطه‌ای بحرانی می‌رساند». شایان یادآوری است که این مطلب با سلسله ای از این قبیل هشدارها پر شده است.

مذاکره با آمریکا؛ با دست رد می‌کنند با پا پیش می‌کشند!

ضدونقیض‌گویی بر سر نهایی کردن برجام و مذاکره با آمریکا در روزنامه‌های حکومتی اولین چیزی است که به چشم می‌خورد. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای دود و دم‌های معمول ضداستکباری هم کمی رنگ باخته و برای گرانفروشی رفتن پای میز مذاکره با آمریکا، پای تهدید سایر کشورهای منطقه را به میان کشیده‌اند. اما در روزنامه‌های باند مغلوب اذعان کرده‌اند که راهی جز تمکین در برابر جامعه جهانی ندارند.

«توافق جامع یا موقت در وین؟» عنوان مطلب ابتکار است که اذعان به عقب‌نشینی نظام از مواضع قبلی‌اش کرده: و نوشته «نباید از نظر دور داشت، برخلاف طرف‌های غربی که این روزها و در آستانه شروع دور تازه گفت‌گوها در وین، بر تندی الفاظ و تهدیدهای خود علیه (نظام) افزوده‌اند، مقام‌های ایرانی ادبیات ملایم‌تری را برای اعلام مواضع خود در قبال برجام انتخاب کرده‌اند».

«آخرین گردنهٔ برجام» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که به‌نقل از کارگزاران مختلف حکومتی از هر دو باند حاکم بر ضرورت رفتن پای میز مذاکره تأکید کرده و از جمله نوشته است: «این‌طور که به‌نظر می‌رسد شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم که تا حد بسیاری متأثر از فشارهای بین‌المللی و تحریم‌هاست کار خودش را کرده و آقایان مخالف برجام اگر چه به صراحت نمی‌گویند اما در مسیر خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند. شاهدش هم همین اظهارات اخیر جناب ذوالنوری است. او که پیش‌تر در صحن علنی مجلس برجام را آتش می‌زد حالا بر اهمیت مذاکره تأکید کرده و خواستار پیگیری آن است».

«آمریکا تضمین ندهد در وین توافق نمی‌شود» هم عنوان مطلب روزنامه سپاه پاسداران است که در همین تیتر چشمداشت نظام به آمریکا برای رفع تحریم‌ها را و لاعلاجی‌اش در مقابل بحرانهای اقتصادی را به نمایش گذاشته و نوشته است: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در تهران با مقام‌های ایرانی گفتگو می‌کند تا کمتر از یک هفته به شروع مجدد مذاکرات وین، ممکن بودن یک تفاهم با ایران را محک بزند. ممکن است ایران به نشانه حسن نیت، نرمش‌هایی در بازرسی‌ها نشان دهد، ولی علی باقری، سرپرست جدید تیم مذاکره‌کننده این را روشن کرده که اگر فشار‌ها ادامه پیدا کند، ایران دلیلی ندارد از سیاست‌های هسته‌یی عقب‌نشینی کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9d4d6bf-ee56-45bc-bf98-992326d1374a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات