728 x 90

عفو بین‌الملل اعلام کرد نظامیان اسد به عمد بیمارستانها را هدف قرار می‌دهند

حمله شیمیایی به بیمارستانی در سوریه - عکس از آرشیو
حمله شیمیایی به بیمارستانی در سوریه - عکس از آرشیو

عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۲۲اردیبهشت طی بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای رژیم سوریه و روسیه به عمد مراکز غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند و این حملات «جنایات جنگی» محسوب می‌شود.

در گزارش عفو بین‌الملل به ۱۸مورد حمله در فاصله زمانی بین ژانویه و فوریه۲۰۲۰ در ادلب، غرب حلب و حماه اشاره کرده و می‌افزاید: در نتیجه حملات تا پیش از مارس۲۰۲۰ حدود یک میلیون نفر، که بیش از ۸۰درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، بار دیگر از خانه و شهر خود آواره شده‌اند.

این گزارش که بر اساس مصاحبه با ۷۴تن از جمله، پزشکان، امدادگران، آوارگان داخلی و آموزگاران تهیه شده؛ ۱۸مورد حمله که بیشتر آنها در فاصله زمانی بین ژانویه و فوریه۲۰۲۰ انجام شده را بررسی کرده است.

بنا به‌گفته وانست اولریش، کارشناس امور سوریه در عفو بین‌الملل در آلمان: «با حملات اخیر به آخرین مناطقی که در شمال غرب سوریه هنوز در دست گروه‌های اپوزیسیون هستند، الگوی غیرانسانی حکومت اسد در حملات هدفمند به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی مانند مدارس و بیمارستانها هم‌چنان ادامه دارد. تحقیقات عفو بین‌الملل نشان می‌دهند که دولت سوریه در حملات خود به مدارس از مهمات خوشه‌یی ساخت روسیه استفاده کرده که با آنها کودکان و کادر آموزشی به‌گونه‌یی وحشیانه کشته و زخمی شده‌اند. این جنایت جنگی است روش و راهی که دولت اسد با آن غیرنظامیان را عمداً سرکوب می‌کند، بار دیگر نشان می‌دهد که هیچ جای امنی در سوریه وجود ندارد».

گزارش عفو بین‌الملل هم‌چنین حملاتی به پنج بیمارستان واقع در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح اپوزیسیون را به ثبت رسانده است. این مراکز پس از این حملات از ادامه فعالیت بازمانده‌اند.

پزشکی که از یک حمله در تاریخ ۲۹ژانویه به نزدیکی بیمارستان "الشامی" جان سالم به در برده ‌است، به سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، در این حمله دست‌کم دو ساختمان مسکونی نزدیک به بیمارستان ویران شده و یازده غیرنظامی کشته و ۳۰تن زخمی شدند. به گفته این پزشک یکی از همکاران او هم در میان کشته‌شدگان بوده است.

عفو بین‌الملل هم‌چنین مستنداتی دال بر پرتاب بمبهای بشکه‌یی و افزون بر آن شلیک مهمات خوشه‌یی از ایستگاههای زمینی به دو مدرسه در ۲۸ژانویه و ۲۵فوریه را جمع‌آوری کرده است. یک آموزگار در مورد یکی از این حملات، از انفجاری که پیش پای او رخ داده است و زخم‌ها و درد ناشی از آن می‌گوید و می‌افزاید: «حرارتی احساس می‌کردم مثل این‌که پاهایم در حال سوختن باشند. دو دانش‌آموز دختر در همان لحظه جلوی من بودند که یکی در جا کشته شد و دیگری تنها با معجزه جان سالم به در برد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d0af9ef8-5457-4995-824c-925dd5d31dcb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات