728 x 90

عراق تحصنهای نامحدود به‌جای تظاهرات

مردم بصره در تظاهرات روز جمعه
مردم بصره در تظاهرات روز جمعه

تظاهرات در استانهای جنوب عراق به تحصنهای نامحدود در مقابل شرکتهای نفت و ساختمان دوایر دولتی تبدیل شد تا با ایجاد فشار بر روی دولت خواسته تظاهر کنندگان محقق شود.

سایت العربیه در این رابطه نوشت: صدها تن در بصره در مقابل شرکت نفت« برجسیه» با برپایی چادر دست به تحصن زدند و تأکید کردند که تا دستیابی به خواسته‌هایشان به این تحصن ادامه خواهند داد.

 

تعداد دیگری از مردم بصره نیز در مقابل ساختمانهای دولتی تحصن کردند و از دولت خواهان تأمین آب و برق و ایجاد فرصتهای شغلی و همچنین مبارزه با فساد شدند.

 

در استان المثنی دوهزار نفر در اعتراض به عدم پاسخگویی مقامهای دولتی به خواسته‌هایشان و وعده‌هایی که حیدر العبادی، رئیس دولت به آنها پاسخ نگفته تظاهرات کردند.

 

از طرفی مدیر دفتر حقوق‌بشر در استان المثنی گفت مواردی از نقض قانون اساسی در ارتباط با آزادی تحصن و تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط طرفهای دولت وجود داشته است. او گفت اقداماتی خودسرانه از سوی دولت وجود داشته که طی آن با ایجاد موانع در مقابل شهروندان تلاش شده است تا مانع تجمع شهروندان در محلهای تحصن شوند.

 

عقب‌نشینیهای دولت و برکناری وزیر برق عراق

به‌دنبال تظاهرات و تحصنهای مستمر مردم در استانهای جنوبی عراق حیدر العبادی رئیس دولت عراق دستور داد تا قاسم الفهداوی وزیر برق این کشور برکنار شود. دلیل این برکناری محکومیتهای گسترده مردم به‌خاطر کمبود یا قطع برق در استانهای مختلف عراق توصیف شده است.

از طرفی یک مسؤل در فرانس پرس گفته است عبادی دستور داده تا تحقیقات در پرونده قراردادها و پروژه‌های اجرا نشده شروع شود.

تظاهر کنندگان طی تحصن‌ها و اعتراضات اخیر خود در استانهای جنوبی و میانی عراق خواهان برکناری وزیر برق عراق شده بودند چرا که در بیشتر استانهای این کشور مردم تنها چند ساعت برق دارند وعمدتا با قطعی برق روبه‌رو هستند.

در حالی که درجه حرارت هوا در عراق بعضاً از پنجاه درجه سانتیگراد نیز بیشتر می‌شود، این کشور از کمبود شدید برق رنج می‌برد.

با افزاش میزان گرمی هوا در عراق و بی‌برقی در بیشتر استانهای این کشور فضا برای خشم مردم علیه دولت نیز افرایش می‌یابد.

از سال ۲۰۰۳دولتهای پیشین بیش از ۴۰میلیارد دلار را در بخش برق هزینه کردند ولی هنوز مشکل برق این کشور حل نشده است.

 

نقش رژیم ایران

مردم عراق انتظار نداشتند که برق وارداتی از ایران در تابستان داغ این کشور به‌عنوان کارت فشار سیاسی عمل کند که در هر دوره‌ای میان رژیمهای عراق و ایران دست به دست شود و در نتیجه میلیونها عراقی قربانی شوند.. این امر باعث فوران شورشهایی در عراق علیه رژیم ایران و احزاب وابسته به آن گردیده است.

ناظران می‌گویند این بسیار روشن است برقی که رژیم ایران در مقابل میلیاردها دلار به عراق داده نه مشکلات کمبود برق مردم عراق را حل کرده و نه حل خواهد کرد بلکه تنها به کارت فشار رژیم ایران تبدیل شده است.

 

العربیه می‌نویسد: منصب وزیر برق در کشور عراق منصبی است که مردم از آن نا خشنود اند چرا که هیچیک از وزرای برق از سال ۲۰۰۳تا این تاریخ به وعده‌هایی که داده‌اند عمل نکرده‌اند در نتیجه یا برکنار شده یا استعفا داده و با به اتهام فساد فرار کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲بعد از برکناری رعد شلال وزیر برق وقت، حسین شهرستانی معاون نوری المالکی نخست‌وزیر دست‌نشانده رژیم ایران در عراق منصب وزیر برق را نیز به‌عهده گرفت و متعهد شد که حتی برق تولیدی عراق را در سال ۲۰۱۳به کشورهای همجوار نیز صادر خواهد کرد. این ادعا تنها باعث مزحکه مردم عراق شد.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a3a7312-ba96-4750-9294-3f9fc8f67609"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات