728 x 90

ظرفیت مردم تکمیل است! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه چهاردهم دیماه، تیتر مشترک ادامه آه و ناله‌ها از حذف پاسدار قاسم سلیمانی است. در کنار آن تیترهای مربوط به بحرانهای اقتصادی اجتماعی به‌خط شده‌اند و بحران مذاکرات هم در عنوانهای مختلف آنها را همراهی می‌کند.

ظرفیت مردم تکمیل است!

در مسائل اجتماعی – اقتصادی حرف مشترک در روزنامه‌های هر دو باند هشدار است نسبت به ترکیدن بشکهٔ باروت خشم مردم و اعتراف است نسبت به بی‌راه‌حلی. البته دعواهای باندی هم در مقصر معرفی کردن باند رقیب چاشنی آنها است.

«افزایش قیمت بنزین» عنوان مطلب روزنامه مستقل است که نوشته: «گران کردن بنزین با هر توجیه آن هم پس از تحمل سه سال فشار اقتصادی شدید توسط مردم، اقدامی نادرست است که می‌تواند هم امید تمام دلبستگان به دولت رئیسی را یک‌شبه به باد دهد و هم آستانه تحمل سایر اقشار را لبریز کرده و کشور را در بحرانی شاید پرهزینه‌تر از بحران آبان ۹۸ فرو برد».

«فرصت حذف شوک‌درمانی از بودجه» عنوان مطلب فرهیختگان از باند خامنه‌ای است که با اشاره به بودجه سال بعد نوشته است: «به‌یاد بیاوریم مطالبات معیشتی طی چند سال اخیر بارها به اعتراض تبدیل شده و مردم را به خیابان آورده است» در ادامه هم به‌نقل از احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت آخوندی افزوده است: «تصمیم دولت به‌منظور کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی، تبعات سنگینی دارد که ممکن است بحران بر بحران اقتصادی بیفزاید».

روزنامهٔ جمهوری اسلامی هم در مطلبی با عنوان «شریک رنج مردم شوید» با اشاره به مذاکرات وین بر ضرورت تمکین و عقب‌نشینی تأکید کرده و به باند حاکم هشدار داده: «آن مسئول دولتی که مردم را به پذیرش و تحمل سختی بیشتر دعوت کرده‌اند، آیا می‌دانند که ظرفیت تحمل مردم تکمیل شده و بیش از این نمی‌توان از آنها انتظار داشت؟»

 

تست باج‌خواهی در عین وحشت از تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها

در مورد مذاکرات وین در روزنامه‌های هر دو باند حاکم ضدونقیض‌گویی دیده می‌شود. در حالی که به‌نقل از باقری کنی فضای مثبت و رو به جلو می‌دهند، از سوی دیگر در وحشت از تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها و بی‌اعتنایی جامعهٔ جهانی به خواسته‌های نظام، رویکرد باج‌خواهی و تهدید را به‌صورت غیررسمی مطرح کرده‌اند.

«دو نکته راجع به مذاکرات هسته‌ای» عنوان مطلب مستقل است که با اشاره به مواضع مطرح شده باند حاکم نتیجه گرفته: «به‌نظر می‌رسد مقامات ایران اکنون خود را در وضعیتی می‌بینند که مذاکره به روال قبلی ریسک از دست دادن داشته‌ها را افزایش خواهد داد. آنها اکنون برآوردشان از وضعیت کنونی به این صورت است که کشور از لحاظ توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌یی و سطح غنی‌سازی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و بنابراین تداوم این روند را در اولویت قرار داده‌اند».

 

همین حرف از روزنامه وابسته به سپاه پاسداران، یعنی جوان شنیده می‌شود که عنوانش گویاست:

«شتاب حداکثری» مقابل «فشار حداکثری». این روزنامه نوشته: « (نظام) در مقابل رویکرد و سیاست مذاکره و فشار حداکثری، «معادله شتاب حداکثری» در همه عرصه‌ها را در دستور کار دارد. این شتاب حداکثری محدود به گام‌های قانونی در برنامه هسته‌یی نیست و ابعاد منطقه‌ای، دیپلماسی رو به شرق، احیای اقتصاد ملی و بین‌المللی، توانمندی‌های علمی و نظامی و دیگر عرصه‌ها را دربر می‌گیرد».

«همه راه‌ها به وین ختم نمی‌شود» هم عنوان سرمقاله ایران، ارگان دولت رئیسی است که نوشته: «گرچه تیم دولت جدید یکی از مهم‌ترین اهداف خود در مذاکره را برچیدن دیوار بلند تحریم قرار داده است اما بنا ندارد که همه مسیرها برای تحقق منافع ملی را به وین ختم کند». چند سطر بعد هم این بلوف را کمرنگ کرده و نوشته: «آنچه تا اینجای کار هویدا شده، آن است که خبرها از روند رو به پیشرفت مذاکرات وین حکایت می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52cec01e-f2f3-4d77-9120-cad6a5e34209"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات