728 x 90

ظافر العانی: مردم عراق در یک چیز بی‌شکاف و هم‌عقیده‌اند و آن تنفر از رژیم ایران و نه مردم ایران است

ظافر العانی
ظافر العانی

ظافر العانی، عضو پارلمان عراق، درباره قیام و جنبش مردم و جوانان عراق در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «همه مردم در یک چیز بی‌شکاف و هم‌عقیده‌اند و آن تنفر از رژیم ایران و نه مردم ایران است. این در تمام مناطق عراق حتی مناطقی که ایران تصور می‌کند که در آن به‌واسطه شبه‌نظامیان احزابش نفوذ دارد، صادق است».

 

دکتر ظافر العانی درباره خواسته تظاهرات‌کنندگان و جوانانی عراق به اسکای نیوز گفت: «وقتی از تظاهرات‌کنندگان سؤال می‌شود که آیا تغییر دولت کافی است می‌گویند نه. آیا انتخابات زودرس کافی است؟ خیر. آیا اصلاحاتی که نخست‌وزیر از آن صحبت می‌کند کافی است؟ خیر. آنها معتقدند، ما هم همین اعتقاد را داریم که اشکال، فقط در راننده خودرو نیست بلکه اشکال در خود خودرو است. هر راننده‌ای که بیاورید نمی‌تواند این خودروی خراب را حرکت دهد. یک فساد بزرگ سراپای این دولت را به‌طور جدی و فراگیر گرفته است به‌طوری‌که شهروند معمولی نیز آن را احساس می‌کند. دخالت در این کشور در حدی است که همه سیاسیون کشور را از چشم مردم انداخته است. واقعیت اینست که حاکمان ما در دست سردمداران رژیم ایران اسیر هستند. مثلا سلیمانی که حتی حق تعیین یک رئیس شهرداری را هم در ایران ندارد چگونه در عراق اقدام به عزل و نصب حکام و رؤسا می‌کند؟ بنابراین مردم نمی‌توانند بپذیرند که دولت‌شان آلت دست خارج است. بگذارید نکته‌ای را بگویم، این تظاهرات دو فایده اصلی دارد اولاً که تا حد زیادی منجر به ایجاد یک همبستگی ملی، فراتر از فرقه‌گرایی و طائفه‌گری شده که حتی استانهای سنی که هنوز هم وارد انقلاب نشده‌اند نیز به‌طور کامل از این قیام حمایت می‌کنند. ثانیا همه مردم در یک چیز بی‌شکاف و هم‌عقیده‌اند و آن تنفر از رژیم ایران و نه مردم ایران است. این در تمام مناطق عراق حتی مناطقی که ایران تصور می‌کند که در آن به‌واسطه شبه‌نظامیان احزابش نفوذ دارد، صادق است».

 

ظافر العانی درباره بستن پلها و بسته شدن بندر ام قصر گفت: «به‌نظر می‌رسد که دولت در وضعیت فلج قرار دارد و به این سمت حرکت می‌کند. تظاهرات‌کنندگان طی دو یا سه روز اخیر نقاط محوری و حیاتی دولت را مورد هدف قرار داده‌اند و مسائل زیربنایی کشور در حال فلج شدن است. امروز تبادل پول در بانک مرکزی و بانک الرافدین و بانک‌های دیگر به‌صورتی محدود انجام می‌شد و توسط تظاهرات‌کنندگان تهدید می‌شدند که بسته شوند. یعنی به دو دلیل دولت توان حل مشکلات جامعه و مردم را ندارد یکی این‌که سقف خواسته‌ها خیلی بالاست و مردم به اصلاحات و منحل کردن دولت و حتی انتخابات زودرس هم قانع نمی‌شود چرا که اعتماد بین مردم و حاکمان از بین رفته و در ثانی حالت یأس که در بین مردم ایجاد شده که بعد از ۱۶سال خفقان و سرکوب حالا یکباره منفجر شده است».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5da97510-53d2-40f2-a481-6cb7ef327fb2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات