728 x 90

طنین سیلی در شکاف بین حاکمان - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه ششم آبان موضوع مشترک روزنامه‌ها رجزخوانی و شکرگزاری است از این‌که در روز هک شدن سامانه بنزین قیام نشد. روزنامه‌های حکومتی نزدیک‌تر به دایرهٔ قدرت در این مورد زیاد قلم‌فرسایی کرده‌اند. کرونا و بن‌بست مذاکرات وین از دیگر موضوعات مشترک در روزنامه هاست که البته هر باند با عینک خودش به موضوع نگاه کرده است. جنگ گرگها در درون رژیم و بحرانهای اقتصادی اجتماعی از دیگر مطالب روزنامه‌های ششم آبان است. طنین سیلی بر صورت استاندار رژیم در آذربایجان شرقی هم‌چنان در روزنامه‌ها انعکاس دارد.

 

طنین سیلی در شکاف بین حاکمان

«حادثه تبریز تصویر نظامی کردن عرصه سیاست است» عنوان مطلبی در آرمان است که در مورد سیلی خوردن استاندار توسط یک نفر زیر دستش نوشته: «بدون تردید پیامی که سیلی زدن به یکی از مدیران سطح بالای کشور در جلسه معارفه به جامعه می‌دهد پیام امید نیست و بلکه پیام شکاف در بین مسئولان و شکنندگی وضعیت مدیریت کشور است. این‌که جامعه چه برداشتی از این اتفاق دارد موضوع مهمی است اما مهم‌تر آن که این اتفاق در دولتی رخ‌داده که از نظر پایگاه اجتماعی و میزان مشارکت مردم در انتخابات ضعیف‌ترین دولت جمهوری اسلامی بوده و از سوی دیگر تعداد مدیران نظامی آن نیز از دولتهای گذشته بیشتر بوده است دولت سیزدهم هنوز نتوانسته اعتماد اجتماعی را افزایش بدهد و جامعه را با خود همراه کند».

«یک سیلی و چند پیام» عنوان مطلبی در مردم‌سالاری است که نوشته است: «اولین موضوعی که در مواجهه با این رویداد می‌توان بدان پرداخت، خوشحالی بخشی از جامعه ایرانی از نواخته شدن سیلی بر صورت یکی از کارگزاران دولتی است. تعجب ما دقیقاً آن جایی دو چندان خواهد شد که در یافته باشیم که این بخش از جامعه بدون آن که حتی بدانند شخص استاندار دقیقاً به جهت کدامین خطای خود سیلی خورده است و اساساً بدون آن که ذره‌یی شناخت و اطلاعاتی نسبت به او و چرایی این رخداد داشته باشند از چنین رویدادی خرسند شده و اظهار شعف می‌کنند. این موضوع می‌تواند حکایت از بحرانی عمیق‌تر داشته باشد که می‌توان از آن به‌عنوان «گسست پیوند بین جامعه نخبگانی (کارگزاران دولتی) و بدنه جامعه» یاد کرد».

 

پیک ششم و آبروی بربادرفته نظام!

کرونا از جنبه‌های مختلف در روزنامه‌های امروز بررسی شده است. شروع پیک ششم مضمون مشترک همه مطالب است.

«سرمایه اجتماعی در مرز نابودی» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که از جمله نوشته: «تناقض‌گویی دولتمردان درباره کرونا تمامی ندارد. مدت‌هاست بر سر بازگشایی‌ها و شروع پیک ششم اختلاف‌نظرهای وجود دارد. . این در حالی است که شهرهای قرمز کرونایی افزایش پیدا کرده است». در ادامه افزوده است: «این سؤالات در کنار تناقض‌گویی‌های مسئولان افکار مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. طی ۲۰ماهه گذشته شهروندان با وجود ترس از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا مجبور بودند سرکار بروند ولی جامعه‌شناسان بر این عقیده‌اند که رفتارهای متناقض مسئولان وزارت بهداشت تبعات جبران‌ناپذیری را بر جامعه می‌گذارند، که نتیجه این رفتارها نابودی اعتماد عمومی است».

«تردد شبانه هم لاکچری شد» عنوان مطلب اعتماد است که اذعان کرده دولت روحانی و رئیسی چطور به بهانه کرونا مردم را غارت می‌کنند. این روزنامه نوشته است «با وجود این‌که بسیاری از مسئولان از جمله زالی فرمانده ستاد کرونا در تهران ادامه‌دار شدن این محدودیتها را برای کاهش شیوع کرونا مؤثر نمی‌داند، اما به‌نظر می‌رسد برای دولت منبع درآمدی نسبتاً خوبی داشته است. با استناد به برخی محاسبات که پیش‌تر توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده، حدود دو هزار میلیارد تومان عایدی دولت از محل جریمه خودروهایی است که به محدودیت‌های شبانه بی‌توجه بودند».

 

نظام در وقت اضافه

نظام در بن‌بست برجام و زمان علیه نظام مضمون مطالب روزنامه‌های باند مغلوب در مورد مذاکرات برجامی رژیم با اتحادیه اروپا و آمریکا ست.

«تکرار دیپلماسی رفت و برگشت» عنوان مطلب اعتماد است که از جمله نوشته: «دقیقاً مشخص نیست چه نیازی وجود داشت که نماینده ایران به بروکسل برود و چنین توافقی صورت گیرد که چه زمانی مذاکرات وین آغاز می‌شود. واقعیت این است که امروزه عامل اصلی مشکلات ایران، ایالات متحده است و این آمریکایی‌ها هستند که با سلطه‌ای که روی نظام مالی، بازارها و بانکها دارند، ایران را تحریم کرده‌اند». در ادامه هم به نظام گوشزد کرده: «کشورهای دیگر از ترس این‌که مشمول تحریم‌های ایالات متحده نشوند، مبادله‌ای با ایران انجام نمی‌دهند عملاً فضایی برای توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری وجود ندارد».

«برجام در وقت اضافه» هم عنوان مطلبی در آرمان است که تلویحا گوشزد کرده نظام چاره‌ای جز تسلیم ندارد. این روزنامه نوشته: «: تاکتیک‌هایی که (نظام) در قضیه برجام دارد به‌کار می‌گیرد، تاکتیک‌هایی نیستند که در این زمان و شرایط بتواند دستاورد زیادی داشته باشد چون زمان در پرونده برجام به جایی رسیده که نباید هیچ لحظه‌ای را از دست بدهیم. واقعیت این است که از لحن همه اعضای دائم شورای امنیت چنین برمی‌آید که به نوعی دیگر حوصله‌شان دارد سر می‌رود و همه مایل هستند که (نظام) قاطع، شفاف و دقیق وارد این مذاکرات جدی شود و نتیجه‌یی که کشورهای عضو برجام منتظرش هستند، به‌دست آید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c8751dd8-111b-4414-b6cc-415ac5eddae8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات