728 x 90

طنین بلندترین صدا در جهان – مهدی خدایی‌صفت

گردهمایی جهانی ایران آزاد
گردهمایی جهانی ایران آزاد

درباره گردهمایی جهانی ایران آزاد۱۱۴۰۰ (۱۹تا ۲۱تیرماه) که رسانه‌های جهان با ۲۳۶۲ انعکاس آن را استقبال و بدرقه کردند، گفته‌ها، نوشته‌ها و اظهارنظرهای بسیار را شنیده و خوانده‌ایم. این گردهمایی که به‌گفته استفن هارپر نخست وزیر پیشین کانادا شاید بزرگترین گردهمایی در جهان باشد، بی تردید بلندترین صدایی بود که در جهان طنین انداخت. گردهمایی جهانی ایران آزاد و یا به زبان مجاهدین کهکشان جهانی ایران آزاد، . در شرایطی برگزار شد که علائم تغییر دوران ظاهر شده، جامعه در موقعیت انقلابی و غرق در اعتراضات گروه‌های اجتماعی است و زمان آبستن انفجاری عظیم است. روند تحولات داخلی و بین‌المللی که از قیام ۹۶ و سپس آبان ۹۸ به این سو به زیان رژیم جریان داشته، عرصه را بر خامنه‌ای آن‌قدر تنگ کرده که ناگزیز به گماشتن بی‌آبروترین مهره جنایتکارش ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست‌جمهوری روی آورده است. گردهمایی جهانی ایران آزاد در چنین شرایطی توانسته مجموعه تحولات داخلی و بین‌المللی را با هم گره بزند و اصالت و ریشه‌داری جنبش خلق در ایران و خط و ربط و رهبری آن را به گواهی همگان برساند.

 

با فراخوان کهکشان، مجاهدین و یارانشان در هرکجای دنیا و در هر شغل و مسئولیتی که بودند برای خلق کهکشان ۱۴۰۰وارد میدان شدند. تنها ساعاتی قبل از گردهمایی و ساعت «س» مصیبتی جانکاه خانواده بزرگ مقاومت را شوکه کرد. فقدانی که از جمله برای خود من در کار مشترکی که با هم داشتم به‌غایت سخت و سنگین بود؛ کار مشترکی که عینا در کهکشانهای ۹۹ و ۹۸ هم با مسعود (فرشچی) عزیزم داشتم. اما این بار او آن را از من و ما دریغ کرده بود؛ دریغ از تک‌تک لحظه‌هایی که از وجودش بارور می‌شد؛ دریغ از نگاهش، از صدایش، از خنده‌هایش، از طنزهایش، از صلابتش، از متانتش، از فروتنی‌اش، از نجابتش، از زلالی ایمانش، از استواری پیمانش، از تهی بودن از خودش، از باورداشتن بیرون خودش، از عشقش به مبارزه، از سخاوت پرداختگریش، از مایه‌گذاری بی‌چشمداشتش، از مثبت نگریش، از دریای هنر و توان و خلاقیتش، از یقینش به پیروزی، واز...

در آن لحظات نفس‌گیر بی‌تردید بالاترین ادای احترام همه ما به او و عاشقانه‌ترین عهدی که با خودش و رهبریمان بستیم، این بود که با عزم صد برابر چرخهای بزرگترین کهکشان «ایران آزاد به سوی پیروزی» را به حرکت درآوریم و چنین شد. یاران مسعود متعهد شدند که در این نبرد دوران ساز، جایش را هزار باره پر کنند.

 

کمتر از یک ماه قبل از این و متعاقب فراخوان شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق ایران مبنی بر تحریم انتخابات قلابی رژیم، اکثریت مردم ایران با تحریم انتخابات، نه تاریخی خود را به خامنه‌ای و تمامیت رژیمش اعلام کردند. . در روز رأی‌گیری، مجاهدین توسط ۱۲۰۰ گزارشگر خود و با ارائه ۳۵۰۰گزارش تصویری مستقیم از۴۰۰ شهر ایران، تحریم سراسری انتخابات را مستند سازی و به افکار عمومی عرضه کردند. متقابلاً خامنه‌ای در بن‌بست شرایطی که سراپای رژیمش را احاطه کرده بود و در وحشت از قیام در تقدیر، هم‌چون عقربی که در آتش محاصره شده دست به خود زنی زد و با دفن سیاست دغلکارانه اصلاح طلب-اصولگرا که مردم در قیام ۹۶ پایان آن را اعلام کرده بودند، حتی خودیترین خودی‌هایش را هم قلع و قمع کرد و با مهندسی یک نمایش پرفضیحت انتخاباتی، ابراهیم رئیسی جلاد منفور ۶۷ را بر مسند ریاست‌جمهوری نشاند. بدین ترتیب نمایش انتخاباتش، به‌گفته خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور شورای ملی مقاومت «مراسم خاکسپاری سیاسی اصلاح‌طلبان قلابی شد و پاسداران سیاسی و مستخدمان اپوزیسیون‌نمای ولایت را به عزا نشاند و اصحاب مماشات را آچمز کرد». رژیم از پا افتادهٔ ولایت فقیه، به این ترتیب به دست خودش ثابت کرد که ظرفیت استحاله و مدراسیون نداشته و ندارد و وجود مدره در این رژیم سرابی بیش نیست. اصلی که شورای ملی مقاومت طی ۴دهه بر آن تأکید کرده و در اوج شعبده‌بازی دو خردادیها، در بیانیه‌های خود به تأکید اعلام کرد «ولایت‌فقیه هیچ‌گونه قابلیت استحاله و اصلاح ندارد». و مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت همواره تکرار می‌کرد که «افعی هرگز کبوتر نمی‌زاید».

 

فرانکو فراتینی وزیر خارجه پیشین ایتالیا، در سخنانش در گردهم‌آیی گفت: «سال‌ها خودم به‌عنوان وزیر خارجه ایتالیا و کمیسیونر اروپا با نمایندگان رژیم و بعضاً با به‌اصطلاح اصلاح‌طلبان، در ارتباط بودم. آنها خیلی خوب فریب می‌دهند و مواضع‌شان را پنهان می‌کنند».

هم‌چنین ماتئو رنزی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا نیز، درباره سوابق تلاش‌های اروپا برای میانه‌رو‌ کردن رژیم افزود: «این واقعیتی است ما شکست خوردیم چرا که نتوانستیم به تغییر در ایران برسیم... خیلی از شما به ما گفتید این غیرممکن است این کار را نکنید نمی‌توانید به نتیجه برسید ولی ما تلاشمان را کردیم و شکست خوردیم».

فاشیزم مذهبی با عرضه رسمی رئیسی، چهره واقعی خودش را به‌عنوان «رژیم قتل‌عام» رونمایی کرد و صفحه‌یی در شطرنج سیاسی ایران ورق خورد. درست در چنین شرایطی بود که گردهمایی جهانی ایران آزاد با شرکت۱۲۰۰ شخصیت سیاسی از ۵قاره جهان با دست پر وارد صحنه شد. دست پر از بابت برخورداری از تشکیلاتی که قادر به خلق چنین پروژه‌یی با ابعاد کلان و جهان‌شمول شده است. دست پر به‌خاطر ارائه علنی شبکه‌یی از هزار کانون شورشی باگسترهٔ وسیع جغرافیایی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در زیر حاکمت مطلق اختناق و سرکوب. به راستی حتی اگر هیچ ریسکی هم وجود نمی‌داشت، نفس گرفتن هزار پیام ویدئویی نیازمند یک شبکه گسترده و پیچیده ارتباطاتی –امنیتی است که بحثی جداگانه دارد. این ابعاد در عین حال نشان‌دهنده یک فضای اجتماعی و سیاسی و پتانسیل آماده جامعه ایران است و به‌وضوح جایگاه و پایگاه واقعی مجاهدین را در ایران نشان می‌دهد.

 

گردهمایی جهانی ایران آزاد به‌گفته خانم مریم رجوی «تأثیر تعیین‌کننده‌یی در آوار‌کردن نتایج منفی انتخابات جلاد‌نشان بر سر خامنه‌ای، ایفا کرد». چیزی که آثارش را در سخنان ۲۰۴ سخنران گردهمایی در محکومیت رژیم و حمایت از مریم رجوی و برنامه ۱۰ماده‌ایش بارزکرد. . فرهود فستاد نخست‌وزیر بلژیک (۱۹۹۹تا ۲۰۰۸) گفت: «انتخابات اخیر که رئیسی را روی کار آورد خبر بدی است برای ایران، برای حقوق‌بشر، برای حاکمیت قانون وهم‌چنین به‌نظر من برای امنیت منطقه. نحوه‌یی که این انتخابات سازماندهی شد، بار دیگر نشان داد که رژیم ایران هرگز به یک دموکراسی تبدیل نمی‌شود». استفن هارپر نخست‌وزیر پیشین کانادا گفت: «شرم بر هر دولتی که با این رئیسی و با این دولت ایران بنشیند و مذاکره و معامله کند». هارپر افزود رئیسی عضو هیات مرگ بوده و در موضع قاضی‌القضات هم جنایت علیه بشریت مرتکب شده و بالا کشیده و این نتیجه مماشات با این رژیم است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: «هر گونه مراوده با رئیسی، به‌معنای مراوده با یک قتل‌عام‌کننده است». وی افزود «ایالات متحده باید پیش‌قدم شود تا وی را به‌خاطر جنایات علیه بشریت مورد حسابرسی قرار دهد».

 

دانا برزیل رئیس حزب دموکرات آمریکا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۷-۲۰۱۶) -با اشاره به حمایتهای دو حزبی از مقاومت ایران در کنگره و سنای آمریکا از دو شخصیت فقید یکی جان لوئیس دموکرات نماینده کنگره از آتلانتا و دیگری سناتور جان مک‌کین جمهوریخواه و نامزد ریاست‌جمهوری از آریزونا یاد می‌کند که هر دو به حمایت از شورای ملی مقاومت ایران و رهبری مریم رجوی برخاستند و اضافه کرد: «آنها نمایانگر روحیه دوحزبی در کنگره ایالات متحده و در خارج از آن در حمایت از تلاشهای شما بودند».

این تلاقی گرایشهای سیاسی مختلف تنها منحصر به آمریکا نبود بلکه اجماعی بود از گرایشهای مختلف سیاسی در رابطه با ایران و هم‌چنان که خانم مریم رجوی در سخنرانیش در اجلاس شورای ملی مقاومت (۲۷تیر۱۴۰۰) اشاره کرد «همه در محکوم کردن رژیم قتل‌عام و ضرورت محاکمه بین‌المللی رئیس‌جمهور رسوای آن به جرم نسل‌کشی به اشتراک نظر رسیدند». وی افزود «خوشبختانه امروز با اطمینان می‌توان گفت که همین مقاومت، ضرورت حسابرسی از رئیس‌جمهور جلاد رژیم را در صحنه بین‌المللی جا انداخته است. واکنش‌های جنون‌آمیز آخوندها و مقامات ریز و درشت و رسانه‌های حکومتی و طیف عوامل و مزدوران رژیم و پشتیبانان و رسانه‌های آخوندنشان، ترس و وحشت از قیام و سرنگونی و حرکت یک جنبش بزرگ و آلترناتیو دمکراتیک در مسیر پیروزی را بازتاب می‌کنند».

 

دریک بیان سرجمع می‌توان گفت گردهمایی جهانی ایران آزاد۱۴۰۰ با همه بازتابها و تاثیرگذاریش، آن هم در بحبوحه مباحث سیاست‌گذاری بین‌المللی حول ایران، توانست تحولات داخلی را از قیامهای دیماه ۹۶ وآبان۹۸ تا امروز در آخرین مدار تکاملی‌اش با تحولات بین‌المللی گره بزند و در جایگاه نماد و کاکل سیاسی این مجموعه تحولات قرارگیرد. کهکشان۱۴۰۰ در همین راستا نشان داد که صاحب جنبش در ایران کیست و آن را مهر کرد و با ارائه مصادیق مادی پیشروی خط استراتژیک ۱۰۰۰ اشرف و کانون‌های شورشی، تأثیرگذاری مؤثری در سمت دادن به سیاست‌گذاری غرب در مورد ایران داشت.

گردهمایی ایران آزاد۱۴۰۰ با رویکرد تهاجمی در قبال آرایش جدید سیاسی فاشیزم مذهبی در روی‌ کارآوردن جلاد ۶۷، خواستار حسابرسی و محاکمه رئیسی به جرم جنایت علیه بشریت و راه ندادن او به مجمع عمومی ملل متحد شد.

ایستادگی و موضع قاطع سخنرانان در قبال تهاجم رژیم، از جمله موضع قاطع آقای یانس یانسا نخست وزیر اسلوونی در پاسخ به اراجیف رژیم و دفاع شجاعانه‌اش از موضع خود در محکوم کردن رژیم و قاتل ۶۷ به جرم جنایت علیه بشریت و نیز ایستادگی قاطع آقای اشرف ریفی وزیر سابق دادگستری و چهره برجسته سیاسی لبنان بر مواضع خود در گردهمایی ایران آزاد، به‌رغم تهاجمات حزب‌الشیطان از زمره همین موارد است.

 

اما کلام آخراین که تا اینجا از گردهمایی سه روزه ایران آزاد یا سه کهکشان پرشکوه و جایگاه و اهمیتش گفتیم اما در این میان کهکشان دیگری هم بود بسا عظیم از آن سه که اما از آن نامی به میان نیامد؛ کهکشانی تنیده از عزم سترک خانم مریم رجوی بر شانه‌های ستبر زنان و مردانی که با عشق به مردمشان بارهای گران را حمل می‌کنند و خالق همه کهکشانهایند. همانها که در کلمات شورانگیز اینگرید بتانکور در همین گردهمایی در قیاسی بین دنیای ارزشی مقاومت و دنیای شیطانی آخوندهای حاکم از جمله آمده «آنچه شما را در کنار هم نگه می‌دارد، نفرت، ترس یا خشم، انتقام و وحشی‌گری نیست، بلکه عطش بزرگ برای عدالت و حقیقت و آن قدرت عظیم و تغییر دهندهٔ عشقی است که به میهن خود دارید. چون جوانان ایرانی این‌را درک می‌کنند، دنبال شما می‌آیند»... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d12563ce-58f5-4de4-ba34-9bfdce518e35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات