728 x 90

ضرورت تشکیلات، مسؤلیت‌پذیری ملی، قدرت آلترناتیو

نقش آلترناتیو در صحنه
نقش آلترناتیو در صحنه

خروش علیه یک معامله؛ میدان بروز مفاهیمی مهم

طی هفتهٔ گذشته، مقابله با معاملهٔ شرم‌آور دولت بلژیک با پدرخواندهٔ تروریسم در ایران، میدانی از بروز پیاپیِ مفاهیمی مهم چون «تشکیلات»، «مسؤلیت‌پذیری ملی» و «توان آلترناتیو» را گشود. آنچه در این میدان ظهور نمود و به تداوم فعالیت پرداخت، ضرورت گشودن وجوه گوناگون آن را مجاب نموده است. این ضرورت را ویژگیِ کنونی تعادل‌قوای جامعهٔ ایران علیه حاکمیت ملایان برجسته می‌کند؛ چرا که از پس تحول کیفی در اعتراضات و خیزش‌های اجتماعی به‌جانب نفی نهاییِ حاکمیت ولایت فقیه، مفاهیمی چون «تشکیلات»، «مسؤلیت‌پذیری و همبستگی ملی» و «توان‌مندی آلترناتیو» پا به عرصهٔ مادی و عینی گذاشته است تا بتوان «شرایط ذهنیِ» برآمده از این تحول کیفی را محقق نمود.

 

اصل مطلب و پشت پرده‌های معامله

دولت بلژیک به‌نمایندگی از اتحادیه اروپا دست به معامله با نظام ملایان زد تا از پس این معامله، دیپلمات ـ تروریست اسدالله اسدی را در وهلهٔ نخست، تحویل ملایان بدهد و سپس تبعات چنین سیاستی را در آینده نیز برای دیکتاتورهایی چون فاشیسم حاکم بر ایران مهیا و جاری نماید.

پشت پردهٔ این معامله، مثل هدف دیرینهٔ مماشات با ملایان، تجارت اقتصادی برای تأمین گاز و انرژی است. باز هم مثل همیشه، بهای این مماشات و تجارت را می‌خواهند از جیب مردم ایران و مقاومت برای آزادی بگیرند. یعنی در اوج ادعای اهمیت حقوق‌بشر، می‌خواهند دنیای آزاد را با تسهیل فعالیت برای تروریست‌های ملایان، قربانی تجارت اقتصادی با دیکتاتور کرده و امنیت و فعالیت پناهندگان سیاسی علیه دیکتاتوری حاکم بر کشورشان را مورد تهدید قرار دهند.

با زمینه‌سازی‌ها و قراردادهای قبلی که از حدود ۵ماه پیش شروع شده و انجام شده بود، قرار بر این بوده است که این معامله در کم‌ترین زمان ممکن جوش بخورد و آثار و پیامدهای آن بر سر پناهندگان سیاسی آوار شود، آنگاه اسدالله اسدی با حلقهٔ گل از بلژیک عازم تهران شود!

این شمه‌یی از اصل مطلب و پشت پرده‌های این پروژهٔ ننگین ناقض منشور حقوق‌بشر و اصول مدنی و حقوقیِ مصرح در قوانین اساسی و قضایی اروپا است.

 

شناخت و ستایش یک جایگاه

مشاهده می‌شود که عرض و طول و سنگینیِ معامله با فاشیسم حاکم بر ایران، چه عرض و طول و ثقلی را از مقاومت و افشاگری و روشنگری می‌طلبید. به همین دلیل، ورود به این میدان جز با مهیا کردن اسباب کار که بتواند با عرض و طول این معامله هماوردی کند، ممکن نبود. از این‌جاست که قدر و جایگاه کاری که طی یک هفتهٔ گذشته در مقابل پارلمان بلژیک و فراخوان و بسیجی که در سطح جهانی صورت گرفت، بهتر شناخته شده و ستایش می‌شود. اما این شناخت و ستایش، بدون راهبرد به اسباب ضروری انجام آن، میسر نمی‌شود.

 

اگر نبود تشکیلات و...

در این چند روز که باید آن را تداوم اعتراضات و خیزش‌ها در ایران دانست تا ضرورت‌های مشترک‌شان را بتوان استخراج نمود، مفاهیمی پا به میدان مادی و عینی گذاشتند که اگر نبودند، معاملهٔ ننگین با فاشیسم مذهبی آخوندی مهر خورده و تمام شده بود. دنباله‌اش فقط آوار می‌بود که بر سر قیام‌آفرینان در داخل ایران و پناهندگان سیاسی در خارج فرود می‌آمد. در حالی که آنچه رخ داد، هم ضرورت «تشکیلات» و «مسؤلیت‌پذیری و همبستگی ملی» را صدها برابر نسبت به گذشته گوشزد نمود و هم نشان داد که «توان آلترناتیو» در شرایط کنونی ـ چه در داخل و چه در خارج ایران ـ در قدرت تشکیلات و مسؤلیت‌پذیری و همبستگی ملی بارز و آشکار می‌شود.

 

تغییر شرایط به‌جانب عواقب حقوقی و قضایی علیه مماشات‌گران

آنچه طی این هفته در جلو پارلمان بلژیک و در فراخوان و بسیج جهانی رخ داد، علاوه بر بروز سه مفهومی که اشاره شد، شرایط را حتی با تحقق معامله، بسیار متفاوت از وضعیتی نمود که چنین مقاومت و پایداری و روشنگری نبود.

حجم اعتراضات حضوری در بلژیک و سیل بی‌امان و گستردهٔ مواضع و نامه‌های هشدارآمیز از سراسر اروپا و آمریکا، وضعیت را برای اتحادیه اروپا و بلژیک دچار تنگنا با عواقب حقوقی و قضایی نموده است.

 

همت و غیرت و قدرت اشرف‌نشانان و ایرانیان آزاده

این وضعیت را در این چند روز، همت و حضور و هوشیاریِ طیف اعضاء و هواداران شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق و ایرانیان آزاده رقم زدند. اینان صورتی دیگر از غیرت ملی و میهنی قدرت ارادهٔ ایرانی را رخسارهٔ غرورآفرین بخشیدند. اینان اعتبار ایران و ایرانی را قیمت فراخوان به وجدانهای بیدار بشری نموده و این سرمایهٔ تشکیلاتی و مسؤلیت‌پذیری ملی را با قدرت آلترناتیو، جمال بخشیده و عینیت دادند.

این طیف در این چند روز با چنگ در چنگ شدن با یکی از بزرگ‌ترین هماوردی‌های دیپلماتیک ـ سیاسی ـ امنیتی، در میدان عمل و تجریه ثابت نمود که با داشتن تشکیلات و هماهنگی، با مسؤلیت‌پذیری و همبستگی ملی می‌توان قدرت یک آلترناتیو و نتایج و دست‌آوردهای آن را متجلی نمود. می‌توان با آن، قیام‌ها و اعتراضات داخل ایران را نیز به بلوغی بسا کیفی‌تر از نقطه‌یی که به آن رسیده‌اند، ارتقا داد.

در شرایط کنونیِ داخل و خارج ایران، این است ضرورت تشکیلات، مسؤلیت‌پذیری و همبستگی ملی و توانمندی برآمده از آنها در کسوت آلترناتیو جمهوری اسلامی آخوندی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40f76f52-2267-4acc-88c9-c9949a43899f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات