728 x 90

ضرورت تسلیم، شرط پیشگیری از قیام! - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی شنبه ۲۱آذر بیشترین مطالب به موضوع مذاکرات وین اختصاص یافته است. در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی حجم قابل توجهی از مطالب را به خود اختصاص داده است.

 

ضرورت تسلیم، شرط پیشگیری از قیام!

این که طرف حساب‌های غربی شروط رژیم را پذیرفته‌اند یک ادعا است که در لابلای حرفها از این ادعا نه تنها عقب نشسته‌اند بلکه اذعان کرده‌اند این رژیم است که شروط آنها را پذیرفته و قرار شده مذاکرات را از توافقنامه دور قبل ادامه بدهند. صرف‌نظر از این موضوع، خود نفس مذاکرات از چند زاویه مورد توجه و تأکید روزنامه‌ها قرار گرفته. یک دسته روزنامه‌ها با یادآوری تهدید قیام به نظام گوشزد کرده‌اند هر چه زودتر هر مقدار از تحریم‌ها را که می‌تواند در مذاکره لغو کند. برخی از مطالب با یادآوری قفل شدن چرخ اقتصادی بر ضرورت رفع تحریم‌ها که تنها مسیرش مذاکرات است را تأکید کرده‌اند. برخی هم بی‌ثمری پروژه هسته‌یی نظام را که جز هزینه روی دست مردم گذاشتن نیست دوباره به زبان آورده‌اند.

«شعار درمانی جواب نمی‌دهد» عنوان مطلب جهان صنعت است که هشدار داده: «اگر توافقی صورت نگیرد وضعیت معیشتی مردم روزبه‌روز بدتر می‌شود و همین امر منجر به افزایش اعتراضها و نارضایتی در بین شهروندان می‌شود. نارضایتی‌ها به اوج رسیده!».

«مراقب ارزش پول ملی باشید» عنوان مطلب ستارهٔ صبح است که او هم ضمن یادآوری نگرانی مردم از روند سقوط ارزش ریال نوشته: «اکنون که مذاکرات سرنوشت‌ساز در وین در حال انجام است علائمی که تاکنون در بازارها دیده‌شده این است که بازارها نسبت به مذاکرات خوش‌بین نیستند».

مردم‌سالاری هم در مطلبی نوشته: «به سال۲۰۲۲میلادی نزدیک می‌شویم و احتمال این‌که جمهوری خواهان در این انتخابات و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کاخ‌سفید را در اختیار بگیرند و ترامپی دیگر از برجام خارج شود، دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد و در آن صورت چه تضمینی هست که به وضعی که اکنون در آن هستیم و به‌راستی طاقت مردم هم طاق شده‌است، نرسیم؟».

مستقل هم به‌نقل از زیدآبادی مهرهٔ باند مغلوب نوشته: «اصلا پروژه هسته‌یی ایران را از مبنا یک چیزی می‌بینم که فقط زیان می‌دهد و سود امنیتی هم ندارد. من اگر بودم این پروژه را سال۸۲ کامل تعطیل می‌کردم تا کشور این‌قدر درگیر قطعنامه و برجام و. . نشود».

شرق هم به‌نقل محمد مهاجری مهرهٔ باند خامنه‌ای نوشته است: «هدف دولت رئیسی از مذاکرات، بهبود وضع معیشتی نیست. نحوه ورود و شعارهای‌شان نشان می‌دهد که دل به مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نبسته‌اند».

 

اعتراضات ادامه دارد

ورود سویهٔ جدید کرونا به ایران، و تاثیراتش روی فروش نفت رژیم، موضوع چند مقاله است. اعتراف به ابعاد جدیدی از فقر و گرانی و بیکاری مضمون مطالب مختلف در روزنامه‌هاست. دنیای اقتصاد با زیر تیتر: «رکورد تاریخی سهم مسکن در سبد مصرفی؛ جمعیت زیر خط «فقر مسکن» افزایش یافت نوشته: «جمعیت زیرخط «فقر مسکن» در شهرهای ایران طی سال۹۸ به بیش از ۴ دهک رسید».

ستاره صبح هم در مطلبی با عنوان «هشدار یک اقتصاددان» به‌نقل از شافعی رئیس اتاق بازرگانی تهران نوشته: «اندازه‌ٔ اقتصاد ایران در ۴۰سال گذشته نصف شده است». این رسانهٔ حکومتی در ادامه نوشته است: «دولت چگونه می‌تواند تحرک اشتغال برای ۲۱میلیون نفر بیکار، ناامید شدگان از جست‌وجوی کار، افراد دارای اشتغال ناقص و ناپایدار، شاغل کم‌درآمد و غیررسمی را محقق کند؟».

در روزنامه‌های امروز چندین مطلب به اعتراضات سراسر معلمان پرداخته‌اند. جهان صنعت هم با اشاره به وعده‌های سر خرمن رژیم طی چند دهه به معلمان کشور نوشته است: «تا دیروز اعتراض و اعتصاب مشکلات بی‌آبی در اصفهان و دهها اعتراضات و اعتصابات کارگری دیگر و امروز تحصن و اعتصاب دو روزه جامعه معلمان در مدارس که قرار است اگر دولت به مطالبات به‌حق و صنفی آنها پاسخ ندهد، این اعتراضات تا حصول نتیجه ادامه یابد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2d78966-f12b-49da-a789-d07963861012"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات