728 x 90

صندوق بین‌المللی پول: ذخایر ارزی رژیم ایران به چهار میلیارد دلار در ۲۰۲۰ سقوط کرد

صندوق بین‌المللی پول
صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی گفت ذخایر ارزی قابل دسترس رژیم ایران از ۱۲۲.۵میلیارد دلار در سال۲۰۱۸ به چهار میلیارد دلار در سال۲۰۲۰ سقوط کرد.
سایت صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه ۲۲فروردین در گزارش جدید خود نوشت: متوسط ذخایر ارزی قابل دسترسی برای رژیم ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۷۱میلیارد دلار بود. این رقم در سال۲۰۱۸ به حدود ۱۲۲.۵میلیارد دلار رسید و در سال۲۰۱۹ به ۱۲.۴ میلیارد دلار و در نهایت، در سال گذشته میلادی به چهار میلیارد دلار سقوط کرد.


بر اساس این گزارش، ذخایر قابل دسترسی رژیم ایران معادل ۱۰درصد از کل ذخایر ارزی کشور (مجموع ذخایر مسدود شده و قابل دسترس) است.
بر اساس این آمارها، در واقع کل ذخایر ارزی رژیم ایران چه قابل دسترسی و چه مسدود شده در سال گذشته میلادی ۴۰میلیارد دلار بوده که معادل کمتر از یک‌سوم کل ذخایر ارزی ایران در سال۹۷ است. به عبارتی، طی دو سال گذشته بیش از ۸۲میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور از بین رفته و بقیه آن معادل چهار میلیارد دلار برای رژیم ایران در دسترس است، در حالی‌که ۳۶میلیارد دلار نیز مسدود شده است.
لازم به یادآوری که همین کاهش چشمگیر ذخایر ارزی رژیم ایران هم‌چنین باعث شده که نتواند ارز کافی به بازار تزریق کند. نرخ دلار در بازار آزاد ایران از ۱۶هزار تومان در ابتدای سال۹۸ به ۳۲هزار تومان در پاییز همان سال رسید و هم‌اکنون حدود ۲۵هزار تومان معامله می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42cf15c1-9e9f-4634-8ec3-e1189aa915da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات