728 x 90

صدمین روز سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشکهای سپاه پاسداران

سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران
سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران

با گذشت صد روز از سقوط هواپیمای اوکراینی توسط موشکهای سپاه پاسداران وزرای خارجه و حمل‌ونقل کانادا به این مناسبت تأکید کردند، کانادا به‌نمایندگی از خانواده‌های قربانیان هم‌چنان پیگیر حسابرسی، اجرای عدالت و پرداخت غرامت است.

 

وزارت‌خارجهٔ‌ آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: ۱۰۰ روز از زمان کشتن ۱۷۶مسافر هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران می‌گذرد. رژیم از تحویل جعبهٔ سیاه سر باز زده و هیچ گزارشی مبنی بر پذیرفتن مسئولیت اعمال خود یا پیشگیری از تکرار مجدد این حادثه تهیه نکرده است.

وزارت‌خارجهٔ آمریکا افزود: اما رژیم منابع لازم را برای تهدید خانواده‌های قربانیان که صدایشان را به گوش دیگران رساندند و حتی دستگیری و آزار جنسی نزدیکان قربانیانی که رژیم را به‌خاطر کشتن عزیزانشان ستایش نمی‌کنند، پیدا کرده است.

وزارت‌خارجهٔ‌ آمریکا در ادامه نوشت: سپاه در حال گرفتن انتقام سخت از ایرانیان بی‌گناهی است که قربانیان ۴۱سال شکست رژیم هستند.

 

فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا، در یکصدمین روز ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در ایران توسط سپاه پاسداران، ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان گفت: دولت کانادا به طور خستگی‌ناپذیر پیگیر اجرای عدالت است.

 

وزیر امور خارجه کانادا، روز پنجشنبه ۲۸ فروردین بیانیه مشترکی را با وزیر امور حمل و نقل در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. در این بیانیه یادآوری شده است که در اقدام سپاه پاسداران در هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی در تهران، ۱۷۶ نفر از جمله ۵۵ کانادایی جان خود را از دست دادند.

در این بیانیه ضمن تسلیت‌ دوباره و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، آمده است که دولت کانادا رالف گودال، سیاستمدار کانادایی، را اخیرا به عنوان مشاور ویژه دولت برای پیگیری فاجعه هواپیمای اوکراینی و کمک به خانواده قربانیان تعیین کرده است.

این بیانیه می گوید که دولت کانادا پیگیر شفافیت، عدالت، پاسخگویی، و دریافت غرامت برای خانواده قربانیان این جنایت است.

 

پرواز ۷۵۲هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، در تاریخ هشتم ژانویه ۲۰۲۰ با ۱۷۶سرنشین از فرودگاه موسوم به خمینی تهران راهی کی‌یف پایتخت اوکراین بود، دقایقی پس از آغاز مسیر خود بر اثر حمله موشکی سپاه پاسداران در حوالی شهر جدید پرند استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن، که عمدتا ایرانی بودند، کشته شدند.

به گزارش رسانه‌ها، رژیم ایران به دنبال دستیابی به نوعی تفاهم با دولت اوکراین است که بر مبنای آن اوکراین از پیگیری حقوقی و جنایی این سانحه دست بردارد. این منابع می‌گویند یادداشت تفاهم پیشنهادی به گونه‌ای تدوین شده که به رژیم ایران اجازه می‌دهد از بار مسئولیت در این زمینه شانه خالی کند.

این در حالی است که موضع رسمی مقام‌های اوکراینی تأکید بر پیگیری کامل موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران بوده است. اوکراین تاکنون بارها اعلام کرده که به دنبال یادداشت تفاهمی با رژیم ایران است که در آن ایران بپذیرد مسئول سرنگونی هواپیمای اوکراینی است و تضمین دهد که دلایل و افراد مسئول این سانحه مشخص می‌شود و غرامت شایسته به بستگان ۱۷۶ قربانی این فاجعه پرداخت خواهد شد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cca8f66a-b017-40ca-8603-0a679d4bb932"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات