728 x 90

صدای فروریختن خاکریزهای برون‌مرزی نظام

خشم مردم عراق علیه خامنه ای
خشم مردم عراق علیه خامنه ای

قیام مردم لبنان و عراق در روز ۱۳آبان به اوج دیگری رسید. در لبنان معترضان اعلام کردند تا تحقق خواسته‌هایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد و در عراق هم قیام‌کنندگان اعلام کردند تا خواسته‌هایشان به نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی ادامه می‌دهند. در این میان ناظران خارجی به جوهر مشترک این دو قیام که بیرون رانده شدن رژیم ایران از عراق است تأکید می‌کنند و محافل درونی رژیم هم از رانده شدن نظام و فروریختن خاکریزهایش در عمق استراتژیک آخوندی ابراز وحشت می‌کنند.

قیام مردم عراق در بغداد، کربلا، بصره، ناصریه، دیوانیه، ام قصر، حله و شهرهای دیگر جنوبی عراق بی‌وقفه ادامه دارد. جوانان شورشی خشم خود را متوجه دشمن اصلی یعنی رژیم آخوندی کرده‌اند.

تلویزیون العربیه روز ۱۲آبان گفت: «یک تظاهرات‌کننده عراقی در میدان تحریر خطاب به پاسدار قاسم سلیمانی می‌گوید گورت را از عراق گم کن! وی خطاب به قاسم سلیمانی افزود: ...من می‌دانم که دم و دمبالچه‌های تو اکنون در عراق بوده و به‌دنبال ما هستند و ممکن است ما را نیز بکشند. بنابراین چه گواراست که مرگ ما در اینجا باشد. ای قاسم تو قابل‌تحمل نیستی اگر سیاستمداران این تصویر را به تو ارائه داده‌اند یا در گذشته چنین به تو وانمود کرده‌اند که شیعیان با تو هستند، به این صحنه خوب نگاه کن اینها شیعه هستند، دیدی؟ این شیعه است تصاویرت را بلند کرده و بر زمین می‌زنند و با عکسهای اربابت یا مراجعت هم همین کار را می‌کنند. این‌که می‌خواهی عراق بخشی از ایران باشد را از سرت بیرون کن».

سایت العربیه هم روز ۱۲آبان به‌نقل از «یک منبع آگاه» در رژیم نوشت: «تهران از بیم سرایت تظاهرات عراق به این کشور به متوقف کردن کلیه سفرهای زیارتی به عراق مبادرت ورزید. این تصمیم بعد از اقدام تهران در بستن نقاط مرزی با عراق گرفته شد».

در یک تحول دیگر سایت عربی ۲۱ خبر داد: «اعتراضات مردمی در عراق که وارد هفته دوم خود شد به‌طور بی‌سابقه‌ای دست رد به سینهٔ رژیم ایران و نیروها شبه‌نظامی وابسته به آن(توسط مردم عراق) را به نمایش گذاشت، خشمی که میدانهای تظاهرات و به‌ویژه میدان تحریر بغداد آن را ابراز نمود».

این سایت در ادامه به‌نقل از تظاهرات‌کنندگان در میدان تحریر بغداد افزوده است: «ما با همه، به‌جز آنچه نشانی از رژیم ایران داشته باشد رابطه خوبی داریم». سایت عربی در قسمت دیگری از گزارش روز ۱۲آبان خود نوشته است: «نکته قابل‌توجه در میدان تحریر این است که هیچ تصویر یا شعاری به‌نفع شخصیتهای دینی یا در تعریف و تمجید از حشدالشعبی دیده نمی‌شود. متقابلا بسیاری از پلاکاردهایی که معترضان در میدان تحریر در دست دارند جملاتی در رد دخالت رژیم ایران در امور عراق است و به تحریم اجناس ایرانی فراخوان داده شده و مسئولان عراقی نزدیک به تهران را به سخره می‌گیرند».

ولید فارس، سیاستمدار آمریکایی لبنانی الاصل، از رویارویی جوانان و زنان با مزدوران رژیم در لبنان و عراق خبر داده و در مورد شباهت قیام مردم عراق و لبنان، نوشته است: «آزادیخواهی و استواری جوانان و زنان هر دو توسط حشدالشعبی و حزب‌الله، شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران، منع شده‌اند».

خبرگزاری فرانسه هم روز ۱۲آبان از وحشت عوامل رژیم در لبنان خبر داد و نوشت: «امل سعد، استاد دانشگاه در دانشگاه لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت: «بعد از این‌که تظاهراتها به‌طور غیرمنتظره‌ای به برج و باروهای مستحکم حزب‌الله در لبنان رسید، حزب‌الله و رژیم ایران در وضعیت متزلزلی قرار گرفته‌اند».

ابراز وحشت از موقعیت متزلزل رژیم و پیامدهای آن از زبان کارگزاران رژیم نیز شنیده می‌شود.

امیر عبداللهیان، مشاور بین‌المللی علی لاریجانی، گفت: «عجیب اینجاست در عراقی که قبل از این ممکن بود بارها این اتفاق افتاده، کسی به‌دنبال سقوط نظام نبود، شعارهایی برای سقوط نظام داده میشه... اتفاقاتی که در منطقه ما در حال وقوع است فراتر از حلقه عراق و لبنان هست فراتر از حلقه عراق و لبنان و سوریه و یمن است».

سایت حکومتی فرارو هم ضمن تلاش برای نسبت دادن قیام مردم عراق به بیگانگان به چرخش تعادل‌قوا علیه نظام در این کشور اذعان کرد و نوشت: «چنان‌چه اوضاع عراق بحرانی‌تر شود، ممکن است مداخله کنند و فضای اعتراضات را به ضدیت با ایران سوق دهند. چنین مداخله‌ای به‌نفع ایران و گروه‌های سیاسی شیعی عراق نیست». این سایت حکومتی در ادامه افزوده است: «از آنجا که اعتراضات عمدتاً در مناطق شیعه‌نشین در جریان است، گروه‌های سیاسی شیعی بیش از همه تحت فشار قرار گرفته‌اند. این گروهها که با خشم معترضان مواجه شده‌اند، دچار انفعال شده و ابتکارعمل را از دست داده‌اند».

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین رژیم در لبنان و اردن هم در روز ۱۳آبان، با همان شیوهٔ دجالگرانه، وحشت نظام از جارو شدن در عراق و لبنان را بارز کرد و گفت: «مبنای سناریو در عراق و لبنان ایجاد تشنج و بی‌ثباتی و انحراف شعارهای مسالمت‌آمیز و مطالبات مشروع مردمی بود تا اصطلاحا از این آب گل‌آلود ماهی خودشان را بگیرند. با بررسی وقایع سال‌های گذشته در ایران و هم‌چنین حوادث عراق و لبنان مشابهت‌هایی را در زمینه نفوذ خارجی مشاهده می‌کنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb090c1e-42ce-4332-be64-d243e04172d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات