728 x 90

صادرات نفت کردستان عراق به ایران متوقف شد

صادرات نفت کردستان عراق به ایران متوقف شد
صادرات نفت کردستان عراق به ایران متوقف شد

دولت محلی اقلیم کردستان عراق صادرات نفت خام به و سیله تانکرها از میادین نفت به ایران را به‌منظور اجتناب از تأثیر تحریم‌های آمریکا متوقف کرد.

یک مقام آگاه در وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق روز جمعه ۲۶ بهمن ۹۷ با اعلام این خبر افزود: دولت اقلیم کردستان عراق با صدور فرمانی صادرات نفت خام خود به ایران متوقف ساخت.

این تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق از پنجشنبه به تمامی گذرگاههای مرزی این اقلیم با ایران ابلاغ شده است.

همچنین عواد العوادی، نماینده سابق در پارلمان عراق و عضو کمیته نفت و انرژی این کشور نیز به «العربیه. نت» گفت خطوط لوله انتقال نفت میان اقلیم کردستان به سوی ایران وجود ندارد و انتقال تمامی نفت صادراتی از طریق تانکرها انجام می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد که دولت محلی اقلیم کردستان عراق به‌شدت از سوی ایالات متحده آمریکا تحت فشار است تا صادرات نفت خود و مشتقات آن به ایران را هماهنگ با تحریم‌های اعمال شده واشنگتن به ایران، متوقف سازد.

عوادی افزود: که مقادیر زیادی از نفت اقلیم کردستان عراق با تانکر به سوی مرزهای ایران قاچاق می‌شود. و توضیح داد که این مقادیر نفت قاچاق شده تحت تاثیر تصمیمات دولت قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: « در واقع انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ایران به‌طور کامل متوقف نخواهد شد و فقط حجم صادرات کاهش خواهد یافت».

 

بیشتر بخوانید

شکستهای پیاپی رژیم ایران در فروش نفت

به‌دنبال شکست فروش نفت ایران از طریق عرضه در بورس برای دومین بار پیاپی، خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت نفت در بازار فیزیکی رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت در کفه تقاضا هیچ سفارشی ننشست.

در همین حال وزیر نفت آخوند روحانی با ناراحتی گفت: کشورهای یونان و ایتالیا با وجود معافیت از تحریم‌های آمریکا از جمهوری اسلامی نفت خریداری نمی‌کنند و در این مورد به ما توضیح نداده‌اند.

وی افزود: هیچ کشور اروپایی غیر از ترکیه از ما نفتی نمی‌خرد کشورهای اروپایی..... می‌خواهند درآمد صادراتی حاصل نشود، جلوی نقل و انتقال پول نفت و فرآورده را بگیرند.

وزیر نفت رژیم با اعتراف به پنهان‌کاری و تقلب گفت: بعضی ما را تحریک می‌کنند، اما ما حرف نمی‌زنیم. در شرایط سخت جنگی هستیم. با هر کس که بشود کار کردیم اما نمی‌توانیم افشا کنیم چرا که چند صد نفر لحظه‌ای ما را رصد می‌کنند.

 

تحریم‌های آمریکا سخت‌تر از جنگ است

وزیر نفت آخوند روحانی روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ در یک کنفرانس خبری گفت:

جنگ سنگینی که آمریکا با تحریک (مجاهدین) شروع کرده یکی از جبهه‌های اصلی آن و نوک پیکان آن در صنعت نفت ایران است.

وی افزود: تحریم‌های جاری آمریکا علیه ایران دشوارتر از جنگ هشت ساله با عراق است.

 

زنگنه اعتراف کرد از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و اعلام تحریم‌ها علیه رژیم ایران، کشورهای اروپایی حاضر به خرید نفت رژیم ایران نیستند. وی گفت: «در این مدتی که آمریکا از برجام خارج شده کشورهای اروپایی به جز ترکیه هیچ‌کدام از ایران نفت نخریده‌اند در حالی‌که دو کشور یونان و ایتالیا اجازه داشتند از ایران نفت خریداری کنند اما این کار را انجام ندادند.

 

وزیر نفت رژیم آخوندی ضمن اعتراف به تلاش آمریکا برای صفر کردن درآمدهای نفتی رژیم ایران و ممانعت از رسیدن پول نفت به دست رژیم گفت ما هم در تلاشیم که نفت خود را به شیوه‌های دیگری (بازار سیاه و دور زدن تحریم‌ها) صادر کنیم ولی نمی‌توانیم آن‌را بیان کنیم.

وی گفت: «ما اطلاع داریم که صدها نفر در حال رصد ما هستند تا کوچکترین مسیرها را شناسایی و برای ضربه زدن از آن استفاده کنند».

 

وزیر آخوند روحانی به اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا و قطع رابطه شرکت بزرگ نفت چین CNPC با رژیم ایران اقرار کرد و گفت:

این‌که برخی می‌گویند ما تمایلی به کار با چین و روسیه نداریم ادعای درستی نیست؛ ما قرارداد فاز ۱۱را به‌گونه‌یی بستیم که چینیها ۳۰درصد این قرارداد را برعهده گرفتند و اکنون که توتال خارج شده بخش اصلی کار در دست چینیها است. برای آزادگان شمالی و جنوبی نیز خارج از مناقصه با شرکت CNPC و در میدان یادآوران نیز بدون مناقصه با شرکت ساینوپک چین وارد مذاکره شدیم اما آنها خودشان ادامه ندادند.

 

زنگنه افزود که پول حاصل از فروش نفت رژیم ایران هم‌اکنون به دست رژیم نمی‌رسد و این پول به حسابی در خارج ایران به‌صورت بلوکه شده واریز می‌شود، وی گفت: ما یک میدان نفتی به اسم میدان رام در دریای شمال داریم که وقتی تحریم‌ها بازگشت ۴سال تولید آن متوقف شد در حالی‌که با یک شرکت انگلیسی در آن میدان شریک هستیم و اکنون هم سهم ما از تولیدات این میدان در حسابی به‌صورت بلوکه شده واریز می‌شود؛ همچنین سهم ۱۰درصدی ایران از میدان شاه دنیز و میعانات گازی این میدان به دست ما نمی‌رسد بلکه میعانات گازی را می‌فروشند و پول آن را در حساب جداگانه‌ای بلوکه می‌کنند.

 

لازم به یادآوری است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۳ آبان ۹۷ طی سخنانی در اجلاس ناتو در بروکسل گفت:‌ رژیم ایران بعد از امضای توافق اتمی به جامعه کشورها نپیوست و ثروتهای به‌دست آورده‌اش را در اختیار تروریستها و دیکتاتورها قرار داد.

 

مایک پمپئو روز ۱۵ آبان ۹۷ همزمان با شروع دور دوم تحریم‌ها علیه رژیم ایران گفت: با وجود اعطای معافیت موقت به هشت کشور، آمریکا تأکید کرده که عواید ناشی از خرید نفت رژیم ایران نباید در اختیار دولت این کشور قرار گیرد. طبق توافق معافیت نفتی، کشورهای واردکننده به جای پرداخت بهای نفت خریداری شده به رژیم ایران، تا لغو کامل تحریم‌ها آن را در حساب ویژه‌یی به امانت خواهند گذاشت تا فقط برای واردات اقلام ضروری و بشردوستانه و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ایران به کار گرفته شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a30e8824-69e6-4c10-9d53-f5d51693909e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات