728 x 90

شکستهای نظام ولایت فقیه در منطقه خاورمیانه

شکست های نظام ولایت فقیه در منطقه خاورمیانه
شکست های نظام ولایت فقیه در منطقه خاورمیانه

دکتر حسن هاشمیان کارشناس جهان عرب و ایران در مقاله‌یی تحت عنوان «آغاز سراشیبی ولی‌فقیه در عراق » مقاله‌یی نوشت که در سایت العربیه فارسی منتشر شده است. این کارشناس در این مقاله نوشته است:

طی ۱۵سال گذشته بعد از سقوط صدام حسین، الگویی که خامنه‌ای و عوامل آن در عراق تحمیل کردند، همان مدلی است که برای ملت ایران طی ۴۰سال گذشته کاملاً شناخته شده است. ایجاد یک حکومت «فرقه‌گرا» با حاکمیت حزب پادگانی و سرکوب هر گونه صدای مخالف با تمام وسائل ممکن، به شکلی که سلطه ایدئولوژیک و «رانت خوار» آنها، روز به روز فزونی بگیرد بدون این‌که نسبت به ناکارآمدی نظام و فساد حاکم پاسخگو باشند.

به‌زودی این الگو برای اکثریت مردم عراق به کابوسی بدل شد و شعار «ایران اخراج اخراج» به فریاد خیل کثیری از مردم عراق درآمد. این شعار ترجمه go home انگلیسی است که به لهجه عراقی در خیابانهای عراق سر داده شد. هواداران مقتدی صدر، نیروهای سنی و شیعیان سکولار، بارها این شعار را در تظاهرات اعتراضی خود مطرح کردند.

 

بن‌بست ولایت فقیه در عراق

دکتر حسن هاشمیان در اشاره به بن‌بست رژیم ولایت فقیه در عراق اینچنین ادامه می‌دهد: «در انتخابات اخیر، هواداران ولی‌فقیه در دو لیست «فتح» هادی عامری و «دولت قانون» نوری مالکی شرکت کرده بودند. هر دو لیست نزدیک به ولی‌فقیه در عراق کمتر از ۷۵کرسی از مجموعه ۳۲۹کرسی پارلمان عراق را به‌دست آوردند ولی به احتمال قوی هیچ‌کدام از گروههای سیاسی با آنها ائتلاف نخواهند کرد.این انزوای سیاسی دو گروه طرفدار جمهوری اسلامی،خامنه‌ای را واداشت تا یک بار دیگر قاسم سلیمانی را به عراق بفرستد،بلکه بتواند با شعار «وحدت گروههای شیعه»،دو گروه هوادار خود را در دیگر گروههای شیعه ادغام کرده و نخست‌وزیر مورد نظر خود را بیرون بکشد اما این تلاش تاکنون بیهوده بوده، زیرا صدری‌ها اعلام کردند هیچ تمایلی برای ائتلاف با هادی عامری یا نوری مالکی ندارند و برای سد راه تلاشهای رژیم ایران، رهبران دو گروه شیعه «سائرون» و «حکمت ملی» یعنی مقتدی صدر و عمار حکیم در منزل مقتدی صدر در نجف با هم دیدار کردند.

در همین رابطه روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: مقتدی صدر در پی بازگشت از بغداد به نجف بنا‌ به‌گفته یکی از سیاستمداران برجسته در بغداد در اشاره‌ به تشکیل دولت آینده گفت: دولت آینده عراق باید عراقی باشد و به منظور رویارویی با فشارهای فزاینده ایران از مراکز ثقل اصلی جامعه عراق حمایت کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d411766-7eab-45ae-8190-624f500f1665"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات