728 x 90

شکست مذاکرات خطرناک و پر هزینه - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز پانزدهم دی‌ماه، مهم‌ترین عنوانها به اشک تمساح باندهای حاکم برای مردم سیل‌زده اختصاص یافته است. روزنامه وطن امروز از باند ولی‌فقیه در حالی که به ابعاد وسیع سیل گرفتگی و خسارتهای نجومی به خانه‌ها و احشام و زمینهای کشاورزی مردم اشاره کرده با ذکر آمار ناچیز کمک‌رسانی به ول کردن مردم توسط نظام اذعان کرده و از جمله نوشته برای سیل‌زدگان استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی «۳۰۲دستگاه چادر، ۱۶۰۱تخته موکت، ۳۰۴۵ تخته پتو، ۱۶هزار و ۳۰۳کیلو گرم نایلون، ۹۹۳بسته غذایی، ۲۸۱۲کیلو گرم برنج، ۴۴کیلو گرم خرما، ۱۵۹۰قوطی کنسروجات، ۳۰۷شعله والور و ۲۴۶۵بطری آب معدنی». به‌نظر می‌رسد که این میزان هم برای پاسدارانی که برای سرکوب مردم ناراضی اعزام شده است مصرف شده.

 

سایر مطالب روزنامه‌های حکومتی نیمی مربوط به مسائل اقتصادی اجتماعی شامل فضای انفجاری جامعه، سرگردانی در باند خامنه‌ای برای حذف یا ابقای ارز۴۲۰۰تومانی و حمله به دولت رئیسی به‌خاطر ناکارآمدی‌اش در مهار گرانی و سایر بحرانهاست. نیمی از مطالب هم به بحران مذاکرات وین و انزوای منطقه‌یی رژیم اختصاص یافته. برخی مقالات در روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم تأکید بر تروریسم و صدور ارتجاع دارند.

 

مضمون مشترک مقالات اجتماعی اقتصادی هشدار نسبت به قیام است

 

«چهرهٔ کریه ترس به جا»

«پوست موزهای ساختاری و دائمی» عنوان مطلبی در اعتماد است که با اشاره گیر کردن دولت رئیسی در میان دوراهی حذف یا ابقای ارز۴۲۰۰ تومانی که هر دو راه به قیام و اعتراض منجر خواهد شد با یادآوری تجریة گرانی سوخت نوشته است «هنگامی که در سال۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با مسأله تحریم ترامپ مواجه شد، ترسید و دوباره ارز چند نرخی را پذیرفت. ترس او از حملات اصول‌گرایان جدی بود. هم‌چنانکه در سال۱۳۹۸ و در جریان بنزین این ترس بجا، واقعیت کریه خود را نشان داد. چند نرخی بودن ارز تقریباً مثل چند نرخی بودن سوخت است».

«تبعات حذف ارز دولتی» عنوان مطلب دیگری است در اعتماد که نوشته است: «خط فقر و شکاف طبقاتی به مرحله هشدار رسیده». در ادامه هم تأکید کرده: «تبعات اقتصادی اجرای چنین طرحی آن‌چنان خطرناک و خوف‌انگیز است که حتی بیان آن روی کاغذ بار روانی تورمی بر اقتصاد خواهد داشت چه برسد به اجرای آن».

 

شکست مذاکرات خطرناک و پر هزینه

در عرصه سیاست خارجی هم مضمون مشترک مقالات ضرورت تسلیم و ادامه انزوای نظام است.

«مذاکرات وین، بیمها و امیدها» عنوان مطلبی در آرمان است که به نظام هشدار داده نظام «گزینه دیگری ندارند و حتماً باید پرونده هسته‌یی از طریق مذاکره و به‌صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود». در ادامه هم تأکید کرده در غیراینصورت «ورود به مرحله خیلی خطرناک و پرهزینه» خواهد بود.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه از دود و دم روز قبل برای «توسعه حداکثری» خبری نیست ولی چانه‌زنیها برای حفظ تأسیسات اتمی نظام ادامه دارد. فرهیختگان در این مورد در مطلبی با عنوان: «فضاسازی بیرونی غرب برای عقب‌نشینی ایران از مذاکرات است» از جمله نوشته است: «ما دو تضمین می‌خواهیم؛ یک تضمین اقتصادی که مربوط به فرآیند رفع‌تحریم‌هاست و دیگری تضمین فنی است که مربوط به بحث ذخایر اورانیوم غنی‌شده و سانتریفوژهای نسل جدیدمان است و هم‌چنین بحث اتصالات و بحث شبکه زیرساختی ما در حوزه بهره‌برداری از انرژی اتمی».

در روزنامه ارگان دولت آخوند رئیسی جلاد اما چانه‌زنی با باج‌خواهی غیرمستقیم آمیخته است. این روزنامه به قلم یک مزدور عراقی رژیم با عنوان «حیدر البرزنجی تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز الوان للحوار در عراق» تلویحا به ادامه حملات به آمریکا در عراق تهدید کرده و نوشته است: «مقاومت تنها انتخابی است که آمریکا را خارج می‌کند. همان‌گونه از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ رخ داد. امروز ما چالشهای زیادی داریم که مهم‌ترین آنها خروج نیروهای آمریکایی از عراق است و ما به این شرایط نزدیک شده‌ایم».

روزنامهٔ آرمان هم از رابطهٔ رژیم و عربستان در فاز جدید خبر داده و در مطلبی با عنوان «اما و اگرهای مذاکرات ایران و عربستان» خبر داده است در سفیر اخیر وزیر خارجه عراق به ایران برای هماهنگی ادامه گفتگوهای رژیم با عربستان، رژیم پذیرفته اما عربستان هنوز پاسخی نداده و همزمان حملاتش را علیه عوامل رژیم در لبنان و یمن تشدید کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26e1fafb-0090-452b-9a47-061b6c765f7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات