728 x 90

شکست و رسوایی پروژهٔ جاسوسی رژیم در فضای مجازی

شکست پروژه جاسوسی رژیم در فضای مجازی
شکست پروژه جاسوسی رژیم در فضای مجازی

 

کمپانی گوگل روز ۵ اردیبهشت اعلام کرد که شبکه‌های هاتگرام و تلگرام طلایی را تعطیل کرده است. این دو شبکه توسط وزارت اطلاعات رصد می‌شدند و گوگل آنها را به‌دلیل جاسوسی و سرقت اطلاعات حساس کاربران از بازار اپلیکشنهای خود حذف کرد. گوگل با دادن هشدار به کاربرانی که از این دو شبکه استفاده می‌کردند، آنها را حذف کرد و فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی را توسط آنتی‌ویروس خود مسدود کرد.

همچنین گوگل در اقدامی دیگر، همزمان با حذف اپلیکشنهای جاسوسی رژیم، سرورهای این شرکتها و اپ‌ها را در لیست سیاه گوگل قرار داد تا مانع از اجرای این آدرسها در اپهای جاسوسی شوند.

این اقدام گوگل شکست سنگینی برای رژیم و وزارت اطلاعات آن بود چرا که حساب زیادی روی این دو شبکهٔ جاسوسی باز کرده بودند و این شکست موجب بالا گرفتن تضاد بین ارگانهای مختلف دست‌اندر کار شده و باندهای مختلف یکدیگر را به اهمال و قصور در این رابطه متهم می‌کنند.

در پی افشای ماهیت هاتگرام و تلگرام طلایی، آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی در یک فرار به جلو شیادانه، باندها و نهادهای دیگر را دست‌اندرکار راه‌اندازی این شبکه‌ها معرفی کرد و شکست را بر سر آنها خراب کرد. وی در یادداشت توئیتری خود نوشت:‌ «در دی ۹۶گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای‌ مجازی عمل کردیم».

وی افزود: «اکنون ۱۲۷ پوسته غیررسمی در کشور وجود دارد. با حذف دو تا از آنها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تأمین بودجه آنها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟».

اما باند خامنه‌ای و تلویزیون حکومتی به‌عنوان دستگاه تبلیغات رسمی رژیم ماجرا را طور دیگری حکایت می‌کنند.

«فیلتر شدن تلگرام همزمان بود با تأکید تمام دستگاهها بر تقویت و توسعهٔ پیام‌رسانهای داخلی، در روند کوچ کاربران به پیام‌رسانهای داخلی، که البته سرعت و کیفیت خارجی‌ها را نداشتند، آمدن تلگرام با پوستهٔ هاتگرام و طلاگرام، شوکی غیرمنتظره به وجود آورد؛ این دو پوسته برای مخاطب دقیقاً تلگرامی بودند که فیلتر نیستند، پس دلیلی برای عضویت در پیام‌رسانهای داخلی نبود؛ کسی هم شک نداشت که مراکز داخلی از جمله وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی از این پوسته حمایت می‌کنند». (شبکه خبر رژیم ۷اردیبهشت ۹۸)

به این ترتیب برخلاف آنچه وزیر ارتباطات می‌کوشید وانمود کند، این وزارتخانه دست‌اندر کار راه‌اندازی این شبکه‌ها بوده است.

شبکه خبر در ادامه افزود: «همان موقع به‌ نقل از وزیر ارتباطات هم در خبرها آمد که تلگرام طلایی متعلق به ایران است، از همان روزهای اول مقامات قضایی و ارتباطاتی مکرراً‌ می‌گفتند تلگرام طلایی و هاتگرام می‌باید سرورهایشان را به داخل بیاورند و حتی برایشان ضرب‌الاجل هم گذاشتند. تا پایان آذر ۹۷اما در عمل به فراموشی سپرده شد و بعد از آن زمان هم این پیام رسانها فعال بودند....آیا گوگل پلی تازه فهمیده است که این دو پوسته ناامن هستند، پاسخ طبعاً منفی است. پس علت ماجرا چیست؟ وزیر ارتباطات در این زمینه گفته از دی ۹۶گفته بودم پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمعبندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. آیا معنی این حرف این است که وزیر از قبل درصدد حذف طلاگرام و هاتگرام بوده است».

«ضرغامی عضو شورای عالی مجازی از زاویه‌یی دیگر به حذف طلاگرام و هاتگرام می‌نگرد و نکتهٔ خاصی می‌گوید: «مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسانهای نوپا و ضدانگیزه در آغار کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم بلاهتها (خوش‌بینانه) راحت شد؛ از طریق گوگل اپلیکیشنهای پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی!».

علت حذف این دو پوسته پیام‌رسان هر چیزی که باشه، هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که فرصت یک ساله عبور از پیام رسانهای خارجی به داخلی تقریباً از دست رفته».

به این ترتیب فارغ از این‌که این شکست و رسوایی ناشی از عملکرد و قصور کدام نهاد حکومتی است، مشخص است که ضربه سنگینی به رژیم وارد آمده است.

روزنامه حکومتی وطن امروز (۸اردیبهشت) در شماره امروز خود طی مقاله‌یی با عنوان «چرا قافیه را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باخته‌ایم؟» با اشاره به این‌که پاییز سال ۹۶شرکت اپل اعلام کرد به‌دلیل قواعد کشور آمریکا و به توصیه وزارت خزانه‌داری این کشور مجبور به مسدود‌سازی برنامه‌های ایرانی است» می‌نویسد: «اتفاق مشابهی در رابطه با گوگل هم در حال رخ دادن است. همان‌طور که گفته شد این غول فناوری چندین سال است استفاده از برنامه‌های کاربردی خود را برای شهروندان ایرانی ممنوع کرده است.

سؤال اینجاست که آیا وزارت ارتباطات از تحریم باخبر نبوده یا این موضوع اتفاق جدیدی است؟ شاید آن روز دیر نباشد که غول‌های تکنولوژی تمام خدمات خود برای کاربران ایرانی را تحریم کنند؛ برای آن روز چه تصمیمی گرفته‌ایم؟».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16720d7d-bbeb-4231-8312-fbb8a04653d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات