728 x 90

شکست «خبردار به قیمتها» - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز بحرانهای داخلی یعنی مسائل اقتصادی – اجتماعی در کنار بحرانهای درونی نظام یعنی جنگ باندهای حاکم بر سر سیاست‌های داخلی و خارجی مهم‌ترین مطالب را به خود اختصاص داده‌اند. جنگ اوکراین هم کماکان موضوع ضدونقیض‌گویی روزنامه‌های محافل حکومتی است. برخی مقالات هم به تأثیر جنگ اوکراین بر مذاکرات وین پرداخته‌اند. این دست مقالات بیشتر در روزنامه‌های باند مغلوب دیده می‌شود و به نظام توصیه کرده‌اند از فرصت طلایی جنگ اوکراین برای نزدیک شدن به آمریکا استفاده کرده و مستقیم وارد مذاکره با این کشور شود تا روسیه نتواند با کارت نظام بازی کند.

 

شکست «خبردار به قیمتها»

بحرانهای درونی نظام به خبرهای مربوط به تشدید تورم و گرانیها و فضای انفجاری جامعه است. بحرانهای داخلی نظام هم به شکاف در درون باند خامنه‌ای و فاصله گرفتن باندها از دولت رئیسی بر می‌گردد که نمودهای آنرا هم در اخبار خارجی و هم در بحرانهای داخلی می‌توان دید.

در صدر خبرهای مربوط به بحرانهای داخلی حملات باند مغلوب به ادعای رئیسی در مورد ریشه‌کنی خط فقر تا پایان امسال بر می‌گردد.

برای نمونه اعتماد در مطلبی با عنوان «مقابله با فقر ۶۰میلیون نفری» ضمن رد نظری حرفهای رئیسی تلویحا به بیسوادی او اشاره کرده و نوشته است: «چطور ممکن است، کشوری مانند ایران که در شرایط تحریم و سوءمدیریت‌های گسترده اقتصادی قرار دارد، طی ۲هفته بتواند فقر مطلق را ریشه‌کن کند؟! حتی درک درستی از فقر مطلق نیز در میان دولتمردان وجود ندارد». در ادامه هم اشاره تلویحی به ۶کلاسی بودن رئیسی کرده و افزوده است: «امروز حتی یک دانش‌آموز می‌داند که مسأله فقر یک منشور چندوجهی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... است و برای مقابله با آن باید برنامه‌ریزیهای مدون و چندوجهی تدارک دیده شود».

روزنامه‌های هم‌سو با باند خامنه‌ای هم با اذعان به برخی واقعیات اقتصادی از ادعای دولت رئیسی فاصله گرفته‌اند.

«بی‌تفاوتی قیمت‌ها به دستورات» عنوان مطلبی در جوان است که به شکست دستوردرمانیهای رئیسی اشاره کرده و افزوده است: «بازدید‌های مکرر مسئولان دولتی از میادین میوه‌و‌تره‌بار و دستورات آنان ترمزی برای گرانی‌ها نبوده است». در ادامه نوشته است: «گرانی دست‌کم از هشت‌سو به مردم نزدیک می‌شود؛ از خوردنی، پوشیدنی، رفت‌و‌آمد، سکونت، تحصیل، خدمات‌شهری، خدمات‌دولتی و قضایی و نیاز‌های ارتباطاتی».

رسالت از باند مؤتلفه هم به گوشه‌هایی از پیامدهای اقتصادی اجتماعی کرونا اشاره کرده و نوشته است: «کلید واژگان «سونامی» و «سیلاب» بارها از سوی مسئولان و متخصصان امر مطرح‌شده تا نشان دهند وضعیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی قرمز است؛ بنابراین پیش‌بینی عواقب این بیماری خاصه در حوزه بروز جرایم و آسیب‌های اجتماعی یک مسأله اساسی و فوری است»

 

«معامله باطل است»!

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نزدیک به دلواپسان پیشاپیش برای توافق احتمالی بر سربرجام خط و نشان کشیده‌اند. کیهان زیر عنوان «دست برتر ایران پشتوانه توافق خوب» گوشزد کرده است: «به‌لحاظ حقوقی نمی‌توان درباره توافق منعقده مجدداً مذاکره کرد؛ اما این قاعده درباره توافقی است که چارچوب آن، امکان تدلیس و کلاهبرداری و غٍشّ در معامله را برای یک‌طرف و خسارت برای طرف دیگر فراهم نکند وگرنه، معامله باطل است».

وطن امروز از باند دلواپسان چماقدار نظام برای حفظ ساختار اتمی تأکید کرده و نوشته است: «باید گفت قطعاً باید نتیجه توافق احتمالی بسیار فراتر از برجام باشد که زیرساخت‌های موجود حفظ شود».

روزنامه آفتاب یزد از باند مغلوب زیر عنوان «این آغاز ماجراست» نوشته: «شکاف میان دولت رئیسی و لایه‌های مختلف اصول‌گرایان طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. هر چند انتظار نمی‌رفت این شکاف به این زودی شکل بگیرد و علنی شود». در ادامه نوشته: «این انتقادها علی‌الخصوص در حوزه سیاست خارجی و ماجرای احیای برجام شروع شده و حتی باعث شده یکی از برنامه‌های تلویزیونی اصلی دلواپسان از روی آنتن زنده حذف شود!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4966097e-5756-499d-b015-e0e4ac8284ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات