728 x 90

شکاف و تشتت در دولت آخوند رئیسی

تشتت در تیم اقتصادی رئیسی
تشتت در تیم اقتصادی رئیسی

هنوز ۵ماه از روی کارآمدن دولت جلادان نگذشته است شکاف در این دولت و تشتت بین اعضای آن به‌ویژه در تیم اقتصادی طوری است که مورد بحث و نقد رسانه‌های وابسته به هر دو باند قرار گرفته است.

این شکاف طوری است که هر یک از اعضای تیم اقتصادی و دولت ساز خودش را می‌زند و در مورد مسایل مختلف ضد و نقیض‌گویی می‌کنند

روزنامه ستاره صبح به‌نقل از یکی از مهره‌های وابسته به باند موسوم به اصلاح‌طلب نوشت: «پیش‌بینی می‌شد که وقتی دولت یکدست شود، مشکلات حل شود اما بعد از یکدست کردن دولت و مجلس بر سر تقسیم غنایم دعوا می‌کنند. الآن هم شاهدیم که محسن رضایی درباره یارانه یک چیز گفته و مخبر حرف دیگری می‌زند درباره دارو و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی همین طور. با افزایش سهم‌خواهی‌ها از رئیسی این وضعیت بدتر شده و ناهماهنگی‌ها که آثار خوبی هم ندارد، بیشتر خواهد شد» (ستاره صبح ۸ دی ۱۴۰۰).

 

البته اعضای تیم اقتصادی تلاش دارند وانمود کنند اختلافی ندارند و مباحثی که مطرح می‌کنند نظرات شخصی آنها است.

اما واقعیت این است که این تلاش مذبوحانه نمی‌تواند کسی را بفریبد و موضع‌گیریهای ضد و نقیض خصوصاًدر مورد مسایل اقتصادی، این دولت را دچار هرج و مرج کرده و بیش‌از‌پیش با بن‌بست مواجه می‌کند.

روزنامه ستاره صبح در مطلب دیگری با عنوان «تیم اقتصادی دولت قابل کنترل نیست» به‌نقل از مصطفی هاشمی طبا یکی از کاندیداهای پیشین در خیمه‌شب‌بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد هرج و مرج در میان اعضای کابینه رئیسی به‌ویژه اختلاف بین محمد مخبر و پاسدار محسن رضایی نوشت: «در حال حاضر در دولت رئیسی یک ترکیب جدیدی شکل گرفته است؛ یعنی علاوه بر وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی رضایی به‌عنوان معاونت اقتصادی انتخاب شده‌اند و از سوی دیگر هم مخبر به‌عنوان نفر اول خط اقتصادی و تصمیم‌گیر انتخاب شده؛ این ترکیب یک کمی پیچیده شده و ممکن است آن حرف شنوی لازم که باید باشد، وجود نداشته نباشد و برخی افراد هم هر حرفی که می‌خواهند می‌زنند. به‌نظر می‌رسد هماهنگی لازم برای این ترکیب پیچیده سخت باشد و مدیریت آن قابل کنترل نباشد» (ستاره صبح ۸ دی ۱۴۰۰).

 

تنها رسانه‌های وابسته به باند مغلوب نیستند که به ناهماهنگی میان اعضای دولت رئیسی به‌ویژه اعضای تیم اقتصادی آن اذعان می‌کنند، آش تفرقه و تشتت آن‌قدر شور است که رسانه‌های وابسته به باند غالب از جمله مجری تلویزیون رژیم هم زبان به طعنه گشوده و می‌گوید: «صداهای ناهماهنگی از بدنه دولت بگوش می‌رسد یکی می‌گوید آقا من با این بودجه نمی‌توانم کار کنم دیگری می‌گوید من نمی‌توانم فلان طرح را اجرا بکنم» (تلویزیون شبکه۵ – اول دی ۱۴۰۰).

روزنامه فرهیختگان متعلق به ولایتی مشاور خامنه‌ای «در مذمت ناهماهنگی تیم اقتصادی» نوشت: «یکی از مهم‌ترین نقدهایی که کارشناسان به‌عملکرد دولت سیزدهم طی چندماه گذشته وارد می‌کنند مربوط به ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت می‌شود؛ تاییدکننده این نقد کارشناسان، اظهارات متناقض و تصمیمات ناگهانی اعضای کابینه بر سر مسائل کلان اقتصادی دولت از جمله موضوع حذف ارز ترجیحی است...

این اظهارات متناقض نشان می‌دهد تا چه میزان تیم اقتصادی دولت در اجرایی کردن ایده‌ها و برنامه‌های خود ناهماهنگ است» (فرهیختگان ۲ دی ۱۴۰۰).

این شکاف و تشتت در حالی است که خامنه‌ای می‌خواست با یکدست کردن رژیم و روی کارآوردن دولتی یکدست از پاسداران، ضمن بستن شکاف در حکومتش به‌اصطلاح مشکلات و مسایل اقتصادی را حل کند.

 

این وضعیت بیانگر بن‌بست حاکمیت در عرصه‌های مختلف است و دولت جلادان هم ناتوان‌تر از آن است که بتواند این وضعیت را تغییر بدهد.

اوضاع در میان اعضای دولت جلادان آن‌چنان آشفته است که محمد صادق کوشکی یک مهره اطلاعاتی از باند خامنه‌ای گفت: «رئیسی دیدٍ همه‌جانبه پیدا نکرده، او آموزش و پرورش، علوم، ارشاد و ورزش را رها کرده... . رئیسی «هنوز به مرحله‌ای نرسیده که تصمیم‌گیرنده جدی باشد. مشکل بعدی هم آن است که نیروشناس نیست. الآن دولت به‌صورت جدی با مشکل بلاتکلیفی دستگاهها مواجه است... وضعیت روی هوا است. این نشان می‌دهد که دولت و رئیسی متوجه نیستند که رها بودن اینها چه زیانهایی به کشور می‌زند و چه مشکلاتی درست می‌کند» (روزنامه جهان صنعت ۲۸مهر ۱۴۰۰).

تنها رئیسی و دولتش نیست که به این وضعیت فضاحت‌بار دچارشده‌، بلکه این تمامیت حاکمیت فاسد ولایت فقیه است که درگرداب بحرانهای مختلف دست و پا می‌زند و هیچ راه خلاصی از آنها ندارد.

بنابراین آخوند جلاد و دولتش خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، دچار فلج و ورشکستگی شده و اکنون مشخص شده که از رئیسی و دولتش نه تنها آبی برای ولی‌فقیه گرم نمی‌شود، بلکه عملکرد ضدمردمی آن بیش از پیش بنزین بر آتش خشم مردم معترض و بپا خاسته می‌ریزد، و نظام را سریع‌تر به سمت سقوط سوق می‌دهد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e47ca58-001d-42e8-a339-d417ff99ba56"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات