728 x 90

شورای امنیت و واکنش‌های یک رژیم غرق در بحران

شورای امنیت
شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل (۱۰تیر۹۹) جهت ارائهٔ گزارش ۶ماهه در مورد اجرای برجام (قطعنامهٔ ۲۲۳۱) تشکیل جلسه داد. این شورا جلسه دیگری در مهرماه سال جاری تشکیل خواهد داد و در مورد لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ـ‌که در سال۲۰۱۵ در نتیجهٔ توافق برجام لغو شده بود‌ـ تصمیم نهایی خواهد گرفت. اما با این وجود آمریکا با ارائهٔ پیش‌نویس یک قطعنامه از شورا درخواست کرد که در این جلسه بررسی ادامهٔ تحریم‌های مذکور را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

آمریکا در قطعنامهٔ پیشنهادی خود درخواست کرده است که تحریم‌ها کماکان پایدار بماند و ارسال، فروش و تأمین هر نوع سلاح و قطعات آن به ایران ممنوع گردد. به موجب این پیش‌نویس تمامی کشتی‌های که مقصدشان به ایران است، بازرسی خواهند شد. لازم به ذکر است چنان‌چه حداقل ۹عضو از ۱۵عضو شورا به این قطعنامه رأی مثبت دهند و هیچ‌یک از اعضا دائمی شورا آن‌را وتو نکنند، به تصویب نهایی خواهد رسید.

دلال شرور سلاح

پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا در سخنرانی خود در این جلسه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران را که در ماه اکتبر منقضی می‌شود تمدید کند و «دیپلماسی اخاذی» رژیم را نپذیرد. وی حاکمیت‌ آخوندی را «شنیع‌ترین رژیم تروریست جهان نامید» و فعالیت‌های تروریستی آن در منطقه از جمله شلیک موشک به عربستان و کشف تسلیحات نظامی‌اش در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ در نزدیکی سواحل یمن را از مصادیق نقض تحریم‌های تسلیحاتی مصرح در برجام دانست و استدلال کرد:

«در حالی‌که هنوز تحریم‌های تسلیحاتی لغو نشده، با این وجود رژیم آن‌را نقض می‌کند؛ تصور کنید اگر محدودیتها لغو شود و دستش باز باشد، آن‌وقت چه کارها خواهد کرد» (سایت وزارت‌خارجهٔ آمریکا ۳۰ژوئن ۲۰۲۰).

پمپئو هشدار داد که رژیم در صورت لغو تحریم‌های تسلیحاتی «قادر خواهد بود که تکنولوژی جدیدی برای شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی خود در سراسر منطقه خاور‌میانه شامل حماس و حزب‌الله و حوثی‌ها خریداری کند» و می‌تواند «به یک دلال شرور تسلیحاتی تبدیل شود و از ونزوئلا گرفته تا سوریه و آن سوی افغانستان سلاح بفروشد» (همان منبع).

اروپا و پیشنهاد مکانیزم ماشه؛

نمایندگان کشورهای اروپایی به‌رغم مخالفت چین و روسیه و با وجود این‌که مایل به حفظ توافقنامهٔ برجام هستند، به‌طور ضمنی همراهی خود با آمریکا را که خواستار تحریم دائمی تسلیحاتی رژیم است، اعلام کردند.

نمایندهٔ آلمان در شورای امنیت سخنان خود را با ابراز انزجار از نقض حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندی آغاز کرد و گفت:

«‌فعالان حقوق‌بشر تحت تعقیب و آزار قرار می‌گیرند، زندانیان سیاسی وجود دارند، هیچ آزادی مطبوعاتی در ایران نیست، هیچ حق تجمعی نیست و ایران یک سیاست خارجی مهاجم را با مداخله در امور این منطقه دنبال می‌کند» (سایت سازمان ملل ۱۱تیر۹۹).

وی در ادامه به فاصله گرفتن رژیم و نقض قرارداد برجام اشاره کرد و گفت:

«به‌دلیل نقض این قراردادها توسط ایران ما مکانیزم ماشه را معرفی کردیم که در چارچوب برجام است».

نمایندهٔ آلمان سپس ابراز نگرانی خود را از فعالیت‌های موشکی رژیم و نا‌همخوانی آن با قطعنامهٔ ۲۲۳۱ ابراز کرد و افزود که گزارش این فعالیت‌ها را به شورای امنیت و دبیرکل ارائه کرده است.

وی صراحتاً اعلام کرد:

«ما نگرانی خود نسبت به لغو محدودیت‌های تسیلحاتی رژیم ابراز می‌کنیم و از طرف دیگر یادآور می‌شویم که مفاد فهرست شده در قطعنامهٔ تحریم‌ها بر جای باقی می‌مانند» و افزود: «انتقال تسلیحات توسط ایران به عاملان غیردولتی کماکان بنا به قطعنامه‌های دیگر شورای امنیت، ممنوع باقی می‌ماند» (همان منبع).

به همین سیاق نمایندگان دو کشور دیگر اروپایی در خلال اظهارات خود که سازمان ملل (۱۱ تیر ۹۹) در سایت خود درج کرده، همراهی خود را با این سیاست نشان دادند.

نمایندهٔ فرانسه ضمن حمایت از مواضع آلمان و انگلستان، نظر کشورش را این‌گونه بیان کرد:

«فعالیت‌های ایران در رابطه با سلاحهای نامتعارف ما را نگران می‌کنند و باید متوقف شوند و ما آنها را محکوم می‌کنیم»

نمایندهٔ انگلستان نیز ضمن اعلام همسویی کشورش با فرانسه و آلمان تأکید کرد انگستان «در راستای امنیت ملی» خود «خواستار پیشگیری از این است که رژیم به سمت سلاح هسته‌یی برود» و افزود:

«سال ۲۰۲۰ ما شاهد فعالیت‌های پیوسته و مداوم ایران از نوع بی‌ثبات کننده بودیم که در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ و قطعنامه‌های دیگر شورای امنیت هستند»

وی فعالیت‌های موشکی رژیم را «تهدید جدی برای امنیت منطقه» خواند که برای منطقه «پیامدهای ناگواری» خواهد داشت و از شورای امنیت درخواست کرد که «به این نگرانیها پاسخ بدهد و رسیدگی کند»

به این ترتیب ۳کشور اروپایی به‌عنوان طرف حساب قوی رژیم در برجام بر همراهی خود با آمریکا در راستای عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی رژیم مهر تأیید زدند.

واکنش سوزناک رژیم

سوز و گداز ظریف وزیر‌خارجه آخوندها در واکنش به تلاش هم‌سوی آمریکا و اروپا جهت تمدید تحریم‌ها بیش از این‌که منشأ اثر و مفید فایده‌ای باشد، درماندگی و شکست رژیم را نمایان کرد. وی که اظهاراتش از شبکه‌ خبر رژیم (۱۰تیر۹۹) پخش می‌شد، مزورانه تلاش کرد با سوء‌استفاده از نام مصدق ـ که هیچ‌گاه مقبول رژیم نبوده و به عکس پیوسته مورد سب و لعن سران مرتجع نظام آخوندی قرار گرفته‌ـ اظهاراتش را مقبول و رژیم را صلح‌طلب معرفی کند.

ظریف در حالی که رژیم را «دولت قانون‌مدار» می‌نامید، نومیدانه هشدار داد:

«از این خطرناکتر، برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد، یک عضو دائم شورای امنیت به مجازات دولتهای قانون­مدار و اشخاص خصوصی به اتهام عدم نقض قطعنامه شورا می‌پردازد».

وی سپس نسبت به همراهی اروپا با آمریکا با حسرت گفت: «برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند، در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پای‌بند نیستند».

ظریف که پیدا بود کاملاً خلع‌سلاح است و حرف تازه‌یی برای گفتن ندارد با آه و ناله شکوه به گزارش دبیرکل علیه رژیم اشاره کرد و گفت:

«اخیراً، آنها دبیرخانه را وادار به اتکا به ادعاهای خودساخته و اسناد جعلی برای تهیه یک گزارش کاملاً غیرحرفه‌یی در خارج از محدوده اختیارات آن ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ می‌کنند».

زمینه‌چینی برای ادامهٔ تحریم تسلیحاتی

اگر چه انتظار می‌ٰ‌رود که روسیه و چین در اجلاس آتی نیز کما‌کان با تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم مخالفت و آن‌را وتوکنند، با این وجود از اظهارات و مواضع نمایندگان مختلف چنین بر می‌آ‌ید که این جلسه زمینه‌چینی مساعدی بود تا مسأله در جلسهٔ مهرماه به شکل جدی‌تری بررسی شده و مورد تصویب قرار گیرد. چنان‌چه قطعنامه به تصویب نرسد، در آن‌صورت روسیه و چین هم مکلف و مجبور می‌شوند تا در قبال هر گونه خطای رژیم واکنشی مطابق با خواست جهانی از خود نشان دهند و به مکانیزم ماشه گردن بگذارند؛ امری که رژیم را بیشتر تحت فشار قرار خواهد‌داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b715a1a-8a8e-412f-9a1f-4bd492951676"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات