728 x 90

شورای امنیت استقرار بازرسان بین‌المللی در الحدیده را تصویب کرد

شورای امنیت
شورای امنیت

همه اعضای شورای امنیت به طرح پیشنهادی انگلستان درباره استقرار بازرسان بین‌اللملی در حدیده در یمن موافقت کردند و به آن رأی مثبت دادند.

 

بر اساس طرح پیشنهادی انگلستان ۷۵بازرس بین‌المللی به مدت ۶ماه در حدیده مستقر شده و بر روند آتش‌بس نظارت می‌کنند.

 

گفته می‌شود شورای امنیت در حالی پیشنهاد انگلستان را تصویب کرد که به‌نظر می‌رسد حوثی‌ها از توافق سوئد پشیمان شده‌ و نمایندگان خود در کارگر وه بین‌المللی مشترک برای نظارت در الحدیده را برای مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی در روند خروج از الحدیده و بنادر آن به کار گرفته‌اند.

 

چندی پیش رسانه‌های عربی در روز ۱۸ دیماه در مشاوره‌های جاری میان دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی که در سوئد در جریان بود و سازمان ملل ‌متحد بر آن نظارت داشت گزارش کردند که طرفین توافق کردند که اسیران و زندانیان خود را تبادل کنند.

 

هیأت نمایندگی دولت یمن در مذاکرات سوئد اعلام کرد که در این مذاکرات، پیشرفتهایی در بخش‌‎های فنی مرتبط با روش تبادل اسرا با شبه‌نظامیان حوثی حاصل شده است.

هر دو هیأت پس از دیدار توافق کردند ۲۰۰تن از اسرا و زندانیان خود را خلال روزهای آینده برای نشان‌دادن حسن نیت خود آزاد کنند.

 

این دیدار اولین جلسه‌یی بود که در آن طرفین به‌صورت مستقیم و رو در رو در سوئد با یکدیگر دیدار کردند.

 

از طرفی هیأت شبه‌نظامیان حوثی با نمایندگان فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن بر سر پرونده شهر حدیده در غرب یمن گفتگو کردند. در این دیدار در مورد تحویل دهی بندر حدیده به دولت قانونی یمن به بحث گذاشته شد.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد از دو طرف خواستند، در مذاکرات جاری در سوئد درباره اعتماد سازی، دست‌‎یابی به چارچوبی برای مذاکرات و کاهش خشونت‌ها، توافق کنند.

 

 

خبرگزاری العربیه نوشت: « محمد العامری عضو هیأت نمایندگی دولت یمن گفت که جامعه جهانی، بر پایبندی خود به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت برای پایان دادن به «بحران کودتا» تأکید کرد.»

 

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که در گفتگوهای سوئد دستیابی به توافق میان طرفین با شکست روبه‌رو شده است ولی در ارتباط با استان تعز توافق شده است که در آن راهروهای انسانی باز شود و طرفین آتش‌بس را رعایت کنند و در صورت پیشرفت در این دو زمینه در مناطق دیگر نیز بر همین روال اقدام شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93df107c-4d99-47d0-9ebb-0346909c28fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات