728 x 90

شلیک نیروهای عراقی به قیام‌کنندگان - دست‌کم ۵۳کشته تاکنون

تصاویری از درگیریهای تظاهرکنندگان در بغداد
تصاویری از درگیریهای تظاهرکنندگان در بغداد

این خبر به روز می‌شود

 

گزارشگران بدون مرز حملات به روزنامه‌نگاران در عراق را محکوم می‌کند

سازمان گزارشگران بدون مرز حملات گسترده نیروهای عراقی به روزنامه‌نگاران در چهار روز گذشته را محکوم کرد. گزارشگران بدوم مرز گفت:‌ حداقل ۱۴رسانه هدف این حملات بوده‌اند. اعضای چندین خدمه تلویزیونی در میدان تحریر بغداد زخمی شدند.

 

آمار کشته شدگان تظاهرات به ۵۳تن رسید

خبرگزاری آسوشیدپرس شامگاه جمعه شمار کشته شدگان ناآرامی‌های چند روز اخیر در عراق را ۵۳ تن اعلام کرد؛ با این حال منابع دیگر آمار مختلفی ارائه کرده اند که کمترین آن ۴۶ کشته است. گزارشهایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور در مناطق مرکزی بغداد و درگیری‌ها در سطح شهر منتشر شده است. با وجود تداوم حکومت نظامی در بغداد و چند شهر دیگر، اعتراض‌ها روز جمعه، ۱۲ مهر، در این کشور ادامه یافت و درگیری‌هایی نیز بین معترضان و مأموران امنیتی رخ داده است.
 

تلویزیون رویترز درباره تظاهرات در عراق در گزارشی گفت:‌ صدای شلیک ها از طرف پلیس روز پنجشنبه مجدداً در فضای بغداد پیچیده بود. آنها تلاش داشتند تظاهر کنندگان ضدحکومتی را متفرق کنند که با حکومت نظامی به مقابله برخاسته بودند.

یکی از تظاهر کنندگان به رویترز گفت: با وجود حکومت نظامی ما برای تظاهرات بیرون می‌رویم و خواستار حقوقمان هستیم ما خواستار تغییر رژیم هستیم. آنها مردم ما را دستگیر می‌کنند آنها کارهایی را با مردم ما می‌کنند که با داعش نکردند. آنها را به‌شدت کتک می‌زنند و آنها را تحقیر می‌کنند و بروی آنها شلیک می‌کنند. مگر ما چه کرده‌ایم؟! آیا ما بمبگذار انتحاری هستیم!؟ ما اینجا برای حقوق خود و حقوق مردم آمده‌ایم.

رویترز افزود: تظاهراتها در بغداد روز سه‌شنبه شروع شد و به‌سرعت به سایر شهرها گسترش یافت. خشم آنها مستقیماً متوجه دولت و احزاب سیاسی است که تظاهر کنندگان می‌گویند آنها فاسدند و هیچ کاری برای بهبود وضعیت زندگی آنها انجام نمی‌شود.

یکی دیگر از تظاهر کنندگان گفت:‌ مردم را غارت کرده‌اند مردم اکنون در خیابان‌ها گدایی می‌کنند شغلی نیست.

به خیابان‌ها برای تظاهرات می‌آید آنها به روی شما با گلوله‌های جنگی شلیک می‌کنند، آنها ایرانی هستند و به فارسی صحبت می‌کنند، با آنها صحبت می‌کنید به فارسی پاسخ می‌دهند! یک عراقی به شما شلیک نمی‌کند.

 

خبرگزاری رویترز ۱۲مهرماه گزارش داد: پلیس عراق روز جمعه بعد از سه روز ناآرامیهای مرگبار ضددولتی در بغداد روی گروهی از معترضان آتش باز کرد. این خبرگزاری افزود: نخست‌وزیر عراق متعهد به اصلاح مبهمی شد که غیرمحتمل است عراقیان را آرام کند.

 

دست‌کم ۴۴تن کشته شده‌اند

رویترز: شمار قربانیان در عراق تاکنون به ۴۴تن رسیده است

خبرگزاری رویترز روز جمعه به‌ نقل از منابع پزشکی و پلیس عراق گزارش داد: آمار قربانیان سه روز تظاهراتهای ضدحکومتی به ۴۴تن رسید. بنا‌ به این گزارش این منابع گفتند، بیشترین تعداد قربانیان در شهر جنوبی ناصریه اتفاق افتاد که ۱۸تن کشته شدند، به‌دنبال آن بغداد بود که آمار قربانیان به ۱۶تن رسید

رویترز افزود: سلسله تظاهراتهایی که در آنها صدها تن نیز مجروح شده‌اند، به‌خاطر بیکاری و ناتوانی در ارائه خدمات عمومی شروع شد اما به فراخوانها برای تغییر دولت بالغ شد و باعث یکی از بزرگترین چالشهای امنیتی کشور در سال‌های اخیر شد.

العربیه: به گزارش منابع پلیس عراق و منابع پزشکی تا روز جمعه ۴۴تن کشته شده‌اند. دست‌کم ۱۸تن در شهر ناصریه کشته‌ شده‌اند.

 

تظاهرات گسترده مردم در بغداد

تظاهرات گسترده مردم در بغداد

 

خبرگزاری آناتولی ترکیه، به‌ نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش کرد، حداقل ۳۵نفر بعد از شروع اعتراضات ضددولتی در سراسر عراق در اوایل این هفته کشته شده‌اند. کمیسیون عالی حقوق‌بشر عراق عصر پنجشنبه گفتند حداقل ۱۱۱۷نفر طی سه روز گذشته مجروح شده‌اند.

اسکای نیوز عربی گزارش کرد: نیروهای امنیتی عراق روز جمعه و در چهارمین روز از جنبش اعتراضی مردم، به دهها تظاهر کننده در مرکز بغداد آتش گشودند.

 

پایان دادن به نفوذ رژیم ایران در عراق

ایندیپندنت در گزارشی از قیام مردم عراق نوشت:‌ سلسله تظاهرات مردمی که در روزهای اخیر شهرهای عراق را فراگرفته است، حاکی از افزایش خواسته‌های اجتماعی برای رفع نفوذ رژیم ایران در عراق است.

ایندیپندنت در بررسی قیام مردم عراق به نفوذ رژیم ایران در عراق پرداخت و نوشت:‌ تحلیگران معتقدند، بغداد از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی برای تهران باز است و قاسم سلیمانی نخست‌وزیر را منصوب می‌کند و پارلمان را تشکیل می‌دهد. اما تظاهر کنندگان خواستار "پایان دادن به نفوذ رژیم ایران در عراق" شده‌اند.

ایندیپندنت با اشاره به خبرهایی درباره دیدار پنهانی و حضور سرکرده نیروی تروریستی قدس پاسداران، قاسم سلیمانی در این روزها در عراق افزود:‌ در حاشیه اعتراض به وضعیت زندگی و وخامت خدمات و بیکاری، تصاویری از جوانان عراقی تظاهر کننده در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد که همزمان با به آتش کشیدن پرچم رژیم ایران فریاد می‌زنند «رژیم ایران گم شود تا کربلا آزاد گردد».

 

شکل‌گیری تظاهرات

آسوشیتدپرس روز ۱۱مهرماه نوشت: «مردان و زنان جوان عراقی در رسانه‌های اجتماعی هماهنگ کردند. آنها در حالی که نخبگان سیاسی عراق را به‌خاطر بسیاری از نارضایتی‌های خود سرزنش می‌کنند، روی تظاهرات گسترده در اول اکتبر به توافق رسیدند.

آنها با گلوله‌ها، ماشینهای آبپاش و گاز اشک‌آور روبه‌رو شدند که بی‌ثباتی کشور را تشدیدکرد...

پاسخ به ناآرامی‌ها باعث رویاروییهای مداوم با معترضان در سراسر کشور شده است و جان بیش از ۳۰نفر را در مدت سه روز از بین برده است. صدها نفر زخمی شده‌اند.

 

تظاهرات کنندگان چه کسانی هستند؟

آنها اکثراً‌ مردانی هستند که در سن بیست سالگی هستند، نسبت به نیروی حاکم احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنند که سال‌ها ثروت نفت عراق را از بین برده است. آنها شامل صدها فارغ‌التحصیل دانشگاه، اعم از زن و مرد، که قادر به یافتن شغل نیستند، بهمراه معلمان، مردان و زنان سالخورده و فعالان جامعه مدنی هستند.

زمینه‌های منطقه ای

خشونتهایی که عراق پس از گسترش اعتراضات بیشتر استانهای عراق را فراگرفته است، عبدالمهدی را در یک موقعیت بحرانی قرار می‌دهد و این تهدید را دارد که در میان تنشهای منطقه‌یی افزایش یافته، به سرنگونی دولت وی منجر شود. به‌رغم تمام کشته‌ها، وی به ملت نپرداخته است، جز این‌که بیانیه‌یی صادر کند که در آن او "نفوذی" ها در میان معترضان را مقصر تحریک خشونتها دانسته و قول داده است که نگرانی‌های آنها را برطرف کند.

معترضان از دولت درخواست دارند که استعفا بدهد، ولی در عین‌حال حکومت نظامی و قطع اینترنت نشان‌دهنده یک ایستادگی سرسختانه است...»

 

استمرار تظاهرات مردمی در عراق

استمرار تظاهرات مردمی در عراق

 

 

تظاهرات در عراق روز پنجشنبه

تظاهرات در عراق روز پنجشنبه

 

مطالب مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b20ec43b-dcdf-454c-b2eb-2de04c0c29c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات