728 x 90

شعار مرگ بر خامنه‌ای به‌جای مرگ بر آمریکا

دکتر نبیل العتوم
دکتر نبیل العتوم

تلویزیون اسکای نیوز در ارتباط با تحریمهای آمریکا، وضعیت کنونی جامعه ایران و بحرانهایی که رژیم با آنها روبه‌روست گفتگویی با دکتر نبیل العتوم رئیس بخش پژوهشهای ایران در مرکز امیه انجام داد.

بخشهایی از این برنامه در زیر آمده است:

مقدمه

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا میان سران رژیم ایران شکاف بیاندازد. این بیانگر ترس رژیم ایران از عواقب تحریمهای آمریکاست، به‌ویژه با ادامه تظاهراتی که رژیم را مسؤل وخامت اوضاع اقتصادی در ایران می‌داند.

رژیم ایران در میان چکش و سندان قرار گرفته است. از طرفی جامعه‌ای ملتهب و از طرف دیگر تحریمهای بی‌رحمانه آمریکا. این دو بزرگترین چالشهای تاریخی را برای نظام ولایت فقیه در ایران ایجاد کرده است و بر حسب عادت آمریکا بهانه‌ای است که مقامات ایرانی تقصیر را به گردن او می‌اندازند تا به خواسته‌های مردم در داخل و جامعه جهانی در خارج پاسخ ندهد.

روحانی مدعی است که دولت ترامپ منافع مردم ایران را هدف قرار داده است.ولی در خیابانهای ایران هیچکس شعار معروف مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهد بلکه شعار مرگ بر بیکاری و گرانی و مرگ بر سران رژیم را سر می‌دهند. آنها سران رژیم را متهم می‌کنند که اموال مردم را به دیگران می‌دهند.

 

میلیاردها دلار ایران در سوریه و یمن و عراق خرج می‌شود

رژیم ایران در یمن، سوریه و عراق میلیاردها دلار را صرف کارهای تروریستی کرده است. این در حالی است که بخشهای بزرگی از جامعه ایران در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

مردم ایران می‌دانند که تحریمهای آمریکا بر روی زندگی آنها تاثیر می‌گذارد ولی دست داشتن رژیم در کارهای تروریستی و شدت گرفتن لحن کشورهای جهان علیه این رژیم باعث بیشتر شدن آگاهیهای مردم در داخل ایران شده است.

تظاهراتی که از ماهها پیش ادامه دارد علیه تحریمهای آمریکا یا لغو برجام نبوده بلکه علیه سوء مدیریت و فساد سران حکومتی، سیاست خارجی رژیم، دخالت هایش در کشورهای منطقه و هدر دادن پول کشور در حمایت از شبه‌‌نظامیان تروریستی در کشورهای مختلف بوده است. این عوامل باعث شده است که میان مردم و هیأت حاکمه شکاف به‌وجود بیاید.شکافی که رژیم از سال ۱۹۷۹ تا کنون مشابه آن را تجربه نکرده است.

در رابطه با مواضع رژیم ایران که یا تهدید می‌کند یا وعده می‌دهد و در اینجا و آنجا مانور می‌کند و می‌گوید که تنگه باب‌المندب یا تنگه هرمز را می‌بندد این دیده می‌شود که برخوردهای این رژیم قابل تغییر نیست. با توجه به این‌که ایران نمی‌تواند از نظر اقتصادی یا سیاسی و غیره با آمریکا در بیفتد آیا آمریکا این رویکردهای ایران را بحساب می‌آورد؟

 

شعارهای تو خالی رژیم ایران

دکتر نبیل العتوم رئیس بخش پژوهشهای ایران در مرکز امیه در این رابطه به اسکای نیوز گفت:

دکتر نبیل العتوم: ایران عادت دارد که از سیاست لبه پرتگاه یا برخورد با بحران با صدور بحران استفاده کند.

این رژیم با سخنان تند می‌خواهد بحران را تشدید کند.

برخورد اولیه رژیم ایران در مقابل لغو برجام برخوردی غیرمسؤلانه بود. آنها از سیاست مواجهه با آمریکا صحبت کردند و گفتند به آمریکا درسهای سختی خواهند داد.

اینها شعارهای تو خالی است که عملی نمی‌شوند چرا که این رژیم از یک وضعیت پرفشار داخلی رنج می‌برد. ما از یک اقتصاد فروپاشیده در ایران صحبت می‌کنیم. این خود را در سقوط ارز ایرانی یعنی تومان نشان می‌دهد. امروز هر دلار به بیش از ۱۱هزار تومان رسیده و این از پیروزی انقلاب اسلامی تابه‌حال بی‌سابقه بوده است.تورم به ۲۲۶درصد رسیده است. قیمت کالا سی تا چهل درصد گرانتر شده.

 

شعار تظاهر کنندگان ایرانی مشروعیت نظام را زیر سؤال می برد

علاوه بر این تظاهرات بی‌سابقه به‌خاطر بی‌آبی و سیاستهای رژیم وجود دارد. شعارهای تظاهر کنندگان تنها به خواسته‌های اقتصادی آنها بر نمی‌گردد و تنها علیه بیکاری و فقر و فساد شعار نمی‌دهند بلکه در نتیجه سیاستهای این رژیم، مشروعیت آنها کاسته شده است.

از نظر من در حال حاضر وضعیت در داخل ایران رو به وخیم‌تر شدن است. به‌ویژه‌ این‌که بعضی سران رژیم مانند علی‌اکبر ناطق نوری وزیر کشور اسبق رژیم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به خامنه‌ای نزدیک است خواهان مذاکره مستقیم رژیم با آمریکا شده.

سران به‌اصطلاح اصلاح‌طلب رژیم هم به علی خامنه‌ای نامه داده‌اند که باید با آمریکا مذاکره کرد.

 

فرصتی طلایی برای سرنگون کردن

اسکای نیوز: آیا می‌توانیم بگوییم که امروز برای تغییر رژیم فرصتی طلایی است؟ فشار داخلی و خارجی بر روی این رژیم زیاد است، از انقلاب تابه‌حال فروپاشی پول ایران سابقه نداشته و صداهایی که در داخل بلند شده و ترس مردم برای تهاجم به سران رژیم به‌صورت مستقیم ریخته شده و حتی به حوزه‌های علمیه رسیده همه اینها انتظار نمی‌رفت که در ایران صورت گیرد.

دکتر نبیل العتوم: به نظر من این فرصتی ویژه است. پول ایرانی سقوط کرده. خاتمی چند روز پیش با نمایندگان مجلس رژیم ملاقات کرد و گفت بحران کنونی در ایران در لحظه به‌وجود نیامده بلکه در اثر فشارهای آمریکا به‌وجود آمده. این بحران به‌دلیل سوء مدیریت دولتهای ایران به‌وجود آمده است. الآن با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر روحانی و نه سوریه نه لبنان جانم فدای ایران، وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است. این بیانگر آن است که رژیم ایران مشروعیتش را از دست داده و مردم ایران سیاستهای خصمانه رژیم را رد می‌کنند. در شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی ایران با فساد دولتی، در رتبه ۱۶۳کشورهای فاسد قرار گرفته است. حتی احمدی‌نژاد صحبت از گم شدن بیش از ۹۵میلیارد دلار صحبت می‌کند.

خاتمی هم می‌گوید که فساد سراسر حکومت را فراگرفته.

امروز تعدادی از نمایندگان مجلس رژیم از روحانی خواسته‌اند تا از سپاه پاسداران که اهرم های اقتصادی ایران و مؤسسه خاتم‌الانبیاء را در دست دارد رفع صلاحیت کند...

به روحانی فشار می‌آورند که تعدادی از وزرای اصلی‌اش را به دلایل اقتصادی تغییر بدهد ولی فکر می‌کنم که روحانی نمی‌تواند از سیاستهای رژیم خارج شود به‌خاطر این‌که پرونده‌های اصلی مربوط به روابط ایران با آمریکا و پرونده‌های اقتصادی ایران در دست خامنه‌ای و پاسداران است.

 

رژیم ایران یک دیکتاتوری است

این رژیم یک رژیم دیکتاتوری است. بر اساس قانون اساسی این رژیم و ماده ۱۰۸ قانون اساسی، ولی‌فقیه سیاستهای کلی نظام یعنی سیاستهای اقتصادی و امنیتی و سیاسی و نظامی را ترسیم می‌کند.

حتی می‌بینیم که مسئولیتها دور زده می‌شود. مثلاً علی‌اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای در روابط بین‌المللی می‌بینیم که به گوشه و کنار دنیا می‌رود. به روسیه و لبنان و سوریه می‌رود و پیام های خامنه‌ای را می برد.

در نهایت تصمیم های این رژیم در مورد معامله‌های اصلی و به‌طور خاص در مورد روابط این رژیم با غرب و آمریکا و بحرانهای منطقه‌ای در دست خامنه‌ای است.این رژیم درصدر کشورهایی است که بیشترین اعدامها را دارند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/420ef09d-8bbb-498f-b6f1-191901cc43f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات