728 x 90

شرق الاوسط: سرویسهای اطلاعاتی بلژیک، فرانسه و آلمان: مأموریت اسدی هرگز دیپلماتیک نبوده است

اسدالله اسدی دیپلمات بمب گذار رژیم ایران
اسدالله اسدی دیپلمات بمب گذار رژیم ایران

شرق الاوسط:

سرویس های اطلاعاتی بلژیک، فرانسه و آلمان:

مأموریت اسدی هرگز دیپلوماتیک نبوده است

او برای وزارت اطلاعات کار می کرد و روی تعقیب مخالفان متمرکز بود

سفارت رژیم در وین مرکز اصلی این مأموریت در نظر گرفته شده بود

طبق اظهارات ژاک راس رئیس سرویس اطلاعاتی بلژیک

این طرح تروریستی توسط اسد الله اسدی به عنوان یک فرد آغاز نشده

بلکه رژیم ایران آن را ایجاد کرده و در ایران طراحی شده است

اسدی نه تنها همکاری با تحقیقات بلژیک را رد کرد

بلکه تهدید نمود در صورت صدور حکم علیه او پیامدهای سنگینی

برای بلژیک وجود خواهد داشت و در صورت آزاد نکردنش

از طریق گروههایی در عراق، لبنان، سوریه، یمن و در خود ایران

و حتی در بلژیک تلافی جویی وجود خواهد داشت

در اکتبر سال۲۰۱۸ وزارت کشور و خارجه و اقتصاد فرانسه

طی بیانیه یی با صراحت مقامات رژیم ایران را به مسئولیت

در این تلاش تروریستی متهم کردند

وبا اعمال تحریمهایی علیه وزارت اطلاعات حسابهای مسئول آن

سعید هاشمی مقدم بلوکه شد

شرق الاوسط ۲۰مهر۹۹ نوشت: انتظار میرود که در پایان نوامبر‌(اوایل آذر) آینده محاکمه متهمان تلاش تروریستی علیه گردهمایی بزرگ شورای ملی مقاومت ایران که مریم رجوی ریاست آنرا برعهده دارد، شروع شود. این گردهمایی در پایان ژوئن سال۲۰۱۸ نهم تیرماه۱۳۹۷ در شهر ویلپنت واقع در شمال پاریس در نزدیک فرودگاه بین المللی شارل دو گل برگزار شده بود. بر اساس گزارشهای اطلاعاتی فرانسوی و اروپایی این بمب شدید الانفجار که برای عملیات فوق طراحی شده بود قرار بود در محل تجمعی منفجر شود که شخصیتهای جهانی معروف در آن شرکت داشتند و انفجار آن میتوانست بدلیل ازدحام و فشردگی، وحشت آفرینی کرده و منجر به کشته شدن صدها نفر شود.

از میان این چهار متهم که در برابر دادگاه فدرال در آنتورپ قرار خواهند گرفت، اسدالله اسدی، یک دیپلومات شاغل در سفارت رژیم ایران در وین برجسته است. وی چند روز بعد از این تلاش تروریستی، در آلمان دستگیر شد و ادعا میکرد در تعطیلات بوده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط سرویس های اطلاعاتی سه کشور اروپایی (بلژیک، فرانسه و آلمان) که به طور مستقیم در این تلاش شرکت داشتند و در این پرونده همکاری کردند، مأموریت اسدی هرگز دیپلماتیک نبوده، زیرا او برای وزارت اطلاعات رژیم ایران کار می کرد و بر روی تعقیب مخالفان و جداشدگان ایرانی در جنوب اروپا متمرکز بوده است. براساس این گزارش‌ها، سفارت رژیم در وین مرکز اصلی این مأموریت در نظر گرفته شده بود.

شرق الاوسط افزود: در صورت اثبات این اتهامات علیه چهار متهم، مجازات حبس ابد در انتظارشان خواهد بود. طبق اظهارات ژاک راس رئیس سرویس اطلاعاتی بلژیک در ۲۰ فوریه گذشته اول اسفند ماه تحقیقات نشان داده که "این طرح تروریستی توسط اسد الله اسدی به عنوان یک فرد آغاز نشده، بلکه رژیم ایران انگیزه آنرا ایجاد کرده و در ایران طراحی شده است. طبق گزارش های موجود، تحقیقات انجام شده توسط اداره اطلاعات بلژیک کاملاً مشابه تحقیقات قضایی است که در پایان ماه آینده به محاکمه منجر می شود.

بر اساس آنچه از این طرح فاش شده، این بمب ۵۰۰گرمی که از ماده شدید الانفجار «تی A تی پی» ساخته شده و پلیس آنرا به همراه چاشنی‌اش در خودروی یک مرد به همراه همسرش پیدا کرد، قرار بود در جریان برگزاری گردهمایی اپوزیسیون ایران منفجر شود. بر اساس اطلاعات بدست آمده این بمب که بصورت کنترل از راه دور منفجر میشد بسیار پیچیده و آماده کردن آن نیازمند مهارتهای خاص بوده است. نکته قابل توجه اینکه عملیات فوق در صبح ۳۰ژوئن یعنی چند ساعت قبل از موعد انفجار متوقف شد. به گفته دادستانی آلمان، اسدی یک مقام ارشد وزارت اطلاعات رژیم ایران است که بمب را به یک زوج ایرانی ـ امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی ـ در یک پیتزا فروشی در لوکزامبورگ تحویل داد.

اسدی در آلمان و در نزدیک مرز اتریش در حالیکه تلاش داشت به این کشور که در آن از مصونیت دیپلوماتیک برخوردار است بازگردد، دستگیر شد. رژیم ایران که در اساس این تلاش تروریستی را نفی میکرد با بهانه اینکه وی از مصونیت دیپلوماتیک برخوردار است خواستار آزادی او شد. اما پاسخ آلمان این بود که وی در کشوری غیر از کشوری که در آن شاغل است و خارج از ماموریتهای دیپلوماتیکش دستگیر شده. برلین متعاقبا اسدی را به مقامات بلژیک تحویل داد. همچنین فرانسه یک ایرانی را که همراه با سه نفر دستگیر کرده بود به مقامات بلژیکی تحویل داد و به این ترتیب چهارنفر در مقابل دادگاه قرار خواهند گرفت.

شرق الاوسط در ادامه نوشت: اسدی ۴۹ ساله است و قبلاً بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در عراق کار می کرد و در سال۲۰۱۴ به وین منتقل شد. طبق گزارش سرویس امنیت دولتی بلژیک، اسدی وابسته به «دفتر۳۱۲» و دستگاه اطلاعات وزرات اطلاعات و امنیت است که اتحادیه اروپا بر اساس نظامنامه خاص خودش آنرا جزء سازمانهای تروریستی طبقه بندی کرده است. اسدی در جریان آموزشهای نظامی، آموزش مواد منفجره را گرفت و ماموریت او در وین بر جمع‌آوری اطلاعات از مخالفین در همکاری با وزارت خارجه ایران متمرکز بود.

در مورد تلاش جهت تعرض به گردهمایی «مجاهدین خلق» تحقیقات نشان میدهد که اسدی به‌مدت یکسال کامل برای آن آماده می‌شده است. ضمن اینکه ثابت شده که وی به شهر اورسورواز واقع در شمال پاریس که مقر مجاهدین خلق در اروپا در آن قرار دارد و به محل اپوزیسیون در ویلپنت و به هتلهای نزدیک که معمولا شخصیتهای عالیرتبه در آن مستقر می‌شوند آمده است.

در میان افرادی که در نهم تیرماه ۱۳۹۷ در این گردهمایی شرکت داشتند میتوان از رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل و مشاور دونالد ترامپ و نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و ایو بونه مدیر سابق اطلاعات فرانسه و نمایندگانی از پارلمان اروپا و برخی مقامات سابق از انگلستان و فرانسه و بلژیک و بسیاری دیگر... نام برد.

شرق الاوسط افزود: تحقیقات نشان داده است که اسدی مبالغ مالی هنگفتی را دریافت کرده و بارها به ایران سفر نموده است و با زوج ایرانی در شهرهای مختلف که آخرین آن لوکزامبورگ بوده دیدار نموده است. روزنامه فرانسوی لوموند خاطرنشان نمود که اسدی نه تنها همکاری با تحقیقات بلژیک را رد کرد، بلکه تهدید نمود که در صورت صدور حکم علیه او پیامدهای سنگینی برای بلژیک وجود خواهد داشت. اسدی تحقیق کنندگان بلژیکی را تهدید کرد که در صورت صدور حکم علیه او و آزاد نکردنش، از طریق گروههای موجود در عراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی در خود ایران حتی در بلژیک تلافی جویی وجود خواهد داشت....

به گفته لوموند این تحقیق روشن ساخته که پلیس بلژیک در خودروی مرسدس متعلق به دو ایرانی علاوه بر بمبی که از اسدی تحویل گرفته بودند ۳۵ هزار یورو و سه موبایل نیز یافت شده است و بنظر میرسد که امیر سعدونی فاش کرده که وی از سال۲۰۰۷ با اسدی کار می‌کرده اما تلاش کرده که از اهمیت نقشش بکاهد و تاکید نموده که اطلاع نداشته آنچه منتقل میکند یک بمب است و میتواند صدها قربانی برجای بگذارد. اما نفر چهارم مهرداد عارفانی که در نزدیک محل گردهمایی اپوزیسیون ایران دستگیر شد و به پلیس بلژیک تحویل گردید علیرغم اینکه گفت اسدی را نمی شناسد ولی تحقیقات نشان داده است که این دو مرد در ارتباط دائم با هم بوده‌اند و ماموریت عارفانی جمع‌آوری اطلاعات از اپوزیسیون ایران بوده است.

شرق الاوسط هم چنین نوشت: در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ وزارت کشور و خارجه و اقتصاد فرانسه بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن با صراحت اتهامات روشنی را به مقامات رژیم ایران مبنی بر مسئولیت آنها در این تلاش تروریستی وارد آوردند. بطور مشخص تحریمهایی علیه وزارت اطلاعات و امنیت اعمال شد و تلاش شد که حسابهایشان و حسابهای مسئول آن سعید هاشمی مقدم بلوکه شود. حاکمان تهران تلاش کردند که نزد پاریس خود را بیطرف نشان دهند و هرگونه رابطه خود با عملیات مذکور را تکذیب کردند. آنها قول دادند که اطلاعات عینی فراهم کنند که هرگونه ظن و گمان را از اسدی دور کند و اپوزیسیون ایران را متهم به افترا زنی نمودند. بگذریم که این اطلاعات هرگز نرسید ....( روزنامه الشرق الاوسط(لندن) ۲۰مهر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9959fbda-b894-4a2b-aab4-8be3a294caf8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات