728 x 90

شرایط ناگوار است، تداوم آن به نفع نظام نیست - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه نهم دیماه بحرانهای اقتصادی اجتماعی در تیترهای متنوع به‌خط شده‌اند. از کسری در بودجه تا تورم ۶۴ ‍تا ۷۰درصدی در سال آینده، بحران محصولات آلوده کشاورزی به سم، بحرانهای بیکاری، بی‌آبی، گرانی از جمله گرانی مرغ از جمله مطالبی هستند که در صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شوند.

حمله روزنامه‌های باند خامنه‌ای به دولت رئیسی جلاد از بروز شکاف در این باند خبر می‌دهند. خودشان هم می‌نویسند کسی باور نمی‌کند ۴ماه بعد از تشکیل دولت مجلسی که با ۲۰۰ امضاء از رئیسی حمایت کرده بود حالا وزرایش را به استیضاح بکشد.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه و وابسته به دولت رئیسی جلاد هم سالگرد قیام ۸۸ و شادی از سرنگون نشدن همراه با آه و ناله از مجاهدین اغلب مطالب این روزنامه‌ها را پر کرده است.

در کنار اینها وضعیت نظام در تنگنای وین در مطالب بسیاری در روزنامه‌های باند مغلوب دیده می‌شود. که هر یک به نوعی بر ضرورت مذاکرات تأکید کرده و تنگنای حلقه محاصرهٔ بین‌المللی یا وضعیت انفجاری داخل کشور را به حاکمیت گوشزد کرده‌اند.

شرایط ناگوار است، تداوم آن به نفع نظام نیست

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه با یادآوری تصویب لایحه دفاعی آمریکا و امضای آن توسط رئیس‌جمهور این کشور مواردی را که علیه نظام است برجسته کرده و با نگرانی از تداوم فشارها در مورد به ثمر رسیدن مذاکرات ابراز تردید کرده‌اند.

در روزنامه‌های باند مغلوب موضوع عقب‌نشینی رژیم از ادعاهایش به توصیه چین و روسیه در یکی دو روزنامه مطرح شده و زیاد موضوع را هم نزده‌اند که اسباب آبرو ریزی بیشتر نشوند. مثلا آفتاب یزد این را «بلوف روسی» نامیده اما روزنامه شرق خبر آنرا با کوچک‌نمایی کامل منعکس کرده. ولی روزنامه‌های باند مغلوب در زمینه هشدارها صریح‌تر هستند.

دنیای اقتصاد تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها و فشارهای جهانی بر نظام را در صورت شکست مذاکرات یادآوری کرده و به رژیم گوشزد کرده است این آخرین فرصت تمکین است. این روزنامه از جمله نوشته: «این بار اگر پای شورای امنیت به پرونده ایران باز شود، به احتمال بسیار زیاد نه تنها تا اجرای تمام و کمال قطعنامه‌هایش (از جمله توقف کامل غنی‌سازی) کوتاه نخواهد آمد، بلکه تا به زیاده‌خواهی‌های خود در مورد سیاست‌های منطقه‌یی و صنایع دفاعی ایران جامه عمل نپوشاند، حاضر به مختومه اعلام کردن پرونده کشور نخواهد شد».

آرمان زیر عنوان «دیپلماسی نرم‌تری برای توافق در پیش گرفته‌ایم» به‌نقل از بیگدلی تحلیل‌گر باند مغلوب فضای انفجاری جامعه را به رژیم یادآوری کرده و با تأکید بر ضرورت تمکین در مذاکره نوشته است: «ما از سه جهت فضای بین‌المللی، منطقه‌یی و داخلی تحت فشار هستیم. شرایط بسیار ناگواری در فضای اقتصادی ما حاکم است؛ هر روز با تنگی معیشت مردم و نارضایتی‌هایی مواجه هستیم که تداوم این شرایط برای نظام مفید نخواهد بود».

«سردرگمی ملت» عنوان مطلبی در شرق به قلم هاشمی طبا کاندیدای باند مغلوب در نمایش انتخابات است که ضمن حمله به سیاست‌های نظام در عرصه‌های مختلف نوشته است: «دولت جدید که دائما فریاد مردم، مردم سر می‌دهد، کاملاً مخفیانه و خیلی محرمانه کار می‌کند و مردم را در جریان نمی‌گذارد. هیأت مذاکره‌کننده در وین دو صفحه پیشنهادهای خود را به گروه ۱+۴ ارائه کرده است. استکبار جهانی و اذناب آنها از جمله سازمانهای جاسوسی انگلیس، آمریکا، روسیه و اسراییل از آن خبر دارند ولی ملت ایران در بی‌خبری نگه داشته شده است. تفاهم‌نامه یا موافقت‌نامه یا یادداشت تفاهم با چین و روسیه نوشته می‌شود ولی ملت ایران از متن آن بی‌خبر می‌ماند».

فضای انفجاری جامعه، چندصدایی و اظهارات متناقض در نظام

مضمون مشترکی که در پشت تمام مطالب دیده می‌شود این است که ذات و ماهیت ناهمگون نظام با مفهوم توسعه و دموکراسی عامل تمام بحرانهای اقتصادی اجتماعی از جمله چپاول داراییهای مردم، تورم بیکاری توقف صنایع و کسری بودجه و افزایش نقدینگی است. این مضمون در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

«پیامدهای مخرب تصمیمات ناگهانی» عنوان مطلب فرهیختگان از باند متحد رئیسی جلاد است که نوشته: «موضوع از این قرار است که طی چندماه اخیر یک روند فرسایشی در اطلاع‌رسانی‌ها از جمله چندصدایی، ناهماهنگی و اظهارات متناقض و تصمیمات ناگهانی بین اعضای کابینه بر سر مسائل کلان اقتصادی وجود دارد که هم‌چون سم مهلک می‌تواند اعتماد و سرمایه اجتماعی دولت را هدف قرار داده و هم‌چنین این مخاطره را نیز دارد که انتظارات تورمی خانوارها و فعالان اقتصادی را تشدید کند».

«پول هوشمند در بودجه ۱۴۰۱» عنوان طنزگونهٔ مطلبی در روزنامه جمهوری است که با تمسخر به سیاست‌های مالی در بودجه ۱۴۰۱ نوشته است: «پولِ ایران، هوشمند است. زمان‌شناس هم هست. زمینه‌ها را هم خوب می‌شناسد. در فلان دولت باشد می‌شود تورم‌زا و در دولت دیگر می‌شود عاملِ ثبات! عنوانش بشود حقوق، و به حساب کارمند و کارگر برود می‌شود مسبب تمام گرانی‌ها و بدبختی‌ها اما اگر بشود بودجه برای فلان سازمان و بهمان نهاد و... نه‌تنها هیچ تورمی ایجاد نمی‌کند بلکه ورم اقتصاد را هم می‌خواباند!».

«موانع توسعه یافتگی در ایران» عنوان مطلبی در مردم‌سالاری است که در دعوای سهم‌خواهی قدرت، به ذات ناسازگار نظام با مفهوم توسعه و دموکراسی اذعان کرده و از جمله نوشته است: «برخی از اصول جهان‌شمول توسعه که هر کشوری بخواهد در مسیر توسعه حرکت کند باید آنها را رعایت کند مواردی هم‌چون حکومتی پاسخگو، قوه قضاییه مستقل و پاسخگو، دانشگاه خصوصی که رقابت‌پذیر باشد، ایجاد بخش خصوصی قوی و فعال و... است. از دلایلی که در کشور ما بعد از گذشت چهل و سه سال که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد و شاهد هیچ‌گونه توسعه نیستیم این است که حاکمان مسأله را اشتباه فهمیدند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b8e34a58-ec8c-446c-9ad8-50a88adc0d85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات