728 x 90

شرایط ناخوشایند برای نظام در سال ۹۸

سال ۹۸، سالی ناخوش‌آیند برای نظام آخوندی
سال ۹۸، سالی ناخوش‌آیند برای نظام آخوندی

فروپاشی اوضاع اقتصادی وحشت حاکمیت آخوندی از خیزش مردمی را هر روز بیش‌از پیش دامن می‌زند.

دغدغه نسبت به وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز تیرهٔ اوضاع اقتصادی و هراس از شکاف بین حاکمیت و مردم فصل‌مشترک اعترافات همهٔ کارگزاران حکومتی است.

 

وضعیت اقتصادی در سال ۹۸ 

اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارتجاع از باند خامنه‌ای، به شکاف بین منافع مردم و تصمیمات رژیم اذعان کرد و گفت: «مشکل مردم اقتصادی است و تصمیم‌گیری در این خصوص بسیار سخت است چرا که امکان دارد مصوبات و تصمیماتی که در مورد آن گرفته می‌شود نتیجه منفی داشته باشد».

وی در مورد سرآمدن تحمل مردم هشدار داد و گفت: «مجلس باید نظارت کند که تا جای ممکن هزینه‌های مردم از جمله حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکند چرا که به واقع مردم توان و تحمل گران‌شدن حامل‌های انرژی را ندارند».(سایت اعتماد ۶فروردین ۹۸)

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع از باند خامنه‌ای هم با بیان این‌که «در سال ۹۸ وضعیت اقتصادی بدی خواهیم داشت» گفت: «سال جدید سال ریزش اشتغال، افزایش قیمت‌ها، رکود و تورم است. در لایحه بودجه درآمدها و هزینه‌هایی را دیده‌ایم که قابل‌تحقق نیستند، بنابراین کسری بودجه شدیدی را در سال ۹۸ خواهیم داشت و اوضاع اقتصادی به‌مراتب بدتر از سال ۹۷ خواهد بود».(سایت اعتماد ۶فروردین ۹۸)

 

ابرچالشها 

رسول خضری یک عضو دیگر مجلس ارتجاع در وحشت از «ابرچالشها»ی پیش‌روی حاکمیت گفت: «ما با ابرچالشهایی مانند بیکاری، اشتغال و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مواجهیم و در سال ۹۸ شاهد سونامی این ورشکستگی خواهیم بود که بسیار مهم است».

وی در مورد مشکلات خارجی با اشاره به این‌که «اروپا زیر سازوکارهای مالی زد و آمریکا از برجام بیرون آمد گفت: «بنابراین قطعاً سال ۹۸ سال سختی خواهد بود».

خضری به ناکارآمدی و قفل بودن دولت روحانی اشاره کرد و گفت: «دولت دغدغه‌ای در خصوص حل مشکلات کارگری نداشته و اراده‌ای برای ارائه اصلاح قانون جامع کار ندارد... دولت به وعده‌هایی که داده عمل نکرده و کاهش ارزش پول ملی بزرگ‌ترین ضربه را به مملکت ما و اقتصاد زده است».

فروپاشی اوضاع اقتصادی از دیگر موضوعات مورد اشاره خضری عضو مجلس ارتجاع است، او در خصوص گسترش اعتراضات تجار هم‌سو با رژیم در سال ۹۸، گفت: «با توجه به مصوبات خلق‌الساعه هیات دولت و وزارت صمت(وزارت صنعت، معدن و تجارت) در حوزه تجارت باعث شده بسیاری از بازرگانان و تجار ورشکست شوند. خودتحریمی و بخشنامه خلق‌الساعه از طرف دولت و وزارت صمت موجب شده تجار و بازرگانان نابود شوند».(سایت اعتماد ۶فروردین ۹۸)

 

مرحله سخت 

وحید شقاقی، یک اقتصاددان حکومتی هم تصویر واضح‌تری از فروپاشی اقتصادی ارائه داد و با بیان این‌که دولت هنوز تصویر درستی از وضعیت اقتصاد ندارد و هیچ فهم درستی از میزان فشار‌های اقتصادی وجود ندارد، گفت: «سال آینده ایران به مرحله سخت تحریم‌ها می‌رسد و فشار به‌تدریج خودش را نشان خواهد داد. با کاهش قدرت خرید مردم یک رکود سهمگین به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود و فروش بنگاهها به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند و این موارد بیکاری را تشدید کند».(سایت فرارو ۶فروردین ۹۷)

 

عملکرد ضدمردمی رژیم 

واقعیت این است که عملکرد ضدمردمی رژیم در زمینه غارت و چپاول مردم و عملکرد دولت ضدمردمی آخوند حسن روحانی، باعث به بن‌بست رسیدن اقتصاد و به‌وجود آمدن بحران معیشتی برای مردم شده است.

اما مهره‌های رژیم تلاش دارند با زیر ضرب بردن سیاست‌های دولت روحانی اشکال را به ناکارآمدی مدیریتی این دولت مصادره کنند.

در حالی که بن‌بست اقتصادی و وضعیت فاجعه‌بار معیشت مردم، صرفاً به عمکرد این دولت یا آن دولت و این مدیر و آن مدیر رژیم برنمی‌گردد.

بلکه این وضعیت نتیجه سیاست‌های غارتگرانه و ضدمردمی حاکمیت طی ۴۰سال گذشته و نیتجه عملکرد آن در این مدت است.

کارنامه آن در زمینه بست اقتصاد، هدر دادن منابع، انهدام تولید، گسترش بیکاری و تولید فقر روزافزون مردم و... است.

مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی از این بحرانها با عنوان ابرچالش نام می‌برند و آن نماینده مجلس ارتجاع نیز به برخی موارد آن اشاره کرد، در صورتی اقتصاددانان و کارشناسان حکومتی تعداد این بحرانها را متفاوت ذکر کرده و از ۷ تا ۶۰ابرچالش اذعان کرده‌اند.

 

شرایط ناخوشایند 

این بحرانها از این بابت ابرچالش محسوب می‌شوند که لاجرم باعث خشم و خروش مردم می‌شود و چالش آن دامن حاکمیت را می‌گیرد.

هراس این مهره‌ها صرفاً معطوف به وضعیت دهشتناک معیشتی مردم که عواقب این بحرانها دامن‌گیرشان شده نیست و ایادی رژیم از سر لسوزی برای مردم ابراز نگرانی نمی‌کنند، بلکه نگرانی‌ آنها از این است که پیآمد این بحرانها به‌صورت خشم و خیزش مردم دامن نظام را بگیرد و منجر به سرنگونی آن شود.

شرایط برای نظام آن‌چنان خطرناک است که پیش از این جواد ظریف، وزیر خارجه دولت آخوند حسن روحانی، با اعتراف به وضعیت بد معیشتی و نارضایتی گسترده مردم گفت: «کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی نداشته باشند و ما نیز هم‌چون مردم احساس خوبی از این موضوع نداریم و شرایط خوبی نیست».

 

انبار باروت خشم مردم

اسحاق جهانگیری، معاون روحانی هم با اشاره به بحران اقتصادی و وضعیت بد معیشتی آن را به‌مثابه انبار باروت دانسته و گفت: «اقتصاد تبدیل به یک انبار باروت می‌شود که برای انفجار فقط به یک جرقه نیاز دارد».

چنین شرایطی است که سردمداران و مهره‌های حکومتی و درصدر آنان علی خامنه‌ای را نسبت به خیزش مردم در این سال و نسبت به سرنوشت نظام نگران کرده است و این سال را برای خلیفه ارتجاع تبدیل به سال سخت، سال پرچالش، پیچ خطرناک، سال داغ و... تبدیل کرده است آن‌چنان‌که اجزاء نظامش در ۳ماهه آخر سال ۹۷ و قبل از فرارسیدن سال ۹۸ پیشاپیش هراسشان را از مصیبتهایی که در این سال گریبان نظام را خواهد گرفت ابراز کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5bd95e7-36b4-45ed-8e7c-03a7c9b9a8dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات