728 x 90

شرایط اضطراری در بند هفت زندان اوین – سرکوب و تهدید زندانیان

زندان اوین
زندان اوین

بر اساس اخبار منتشر شده؛ در بند هفت زندان اوین از روز دوشنبه ۲۹مرداد ماه؛ شرایط و وضعیت امنیتی فوق‌العاده‌ای به خود گرفته است. دسترسی به کتابخانه، بهداری و حسینیه کاملاًً قطع شده و دو ساعت هواخوری با کنترل شدید نیروهای امنیتی امکانپذیر است.

شایعات زیاد است و این شایعات هم اکثراًً توسط کادرها و مأموران زندان پخش می‌شود که موجب ترس و وحشت زندانیان و خانواده‌های آنها شده است. به‌عنوان مثال کادر زندان، زندانیان را تهدید کرده‌اند که حق تیر دارند و کوچکترین اعتراضی را سرکوب می‌کنند.

 

 

بند هفت زندان‌ اوین؛ تبعیدگاه زندانیان سیاسی-امنیتی

بنا بر گزارشات رسیده، بند هفت زندان اوین متشکل از هشت سالن است، و به‌عنوان یکی از بندهای بدنام اوین شناخته می‌شود که زندانیان عمدتاً با جرایم مالی در آن نگهداری می‌شوند اما دست‌کم ۵۵زندانی سیاسی-امنیتی برخلاف اصل تفکیک جرایم در وضعیتی بسیار نامناسب، حبس‌های طولانی‌مدت خود را در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر و جرایم مالی طی می‌کنند.

زندانیان سیاسی-امنیتی در سالن ۱۲(زیرزمین) بند هفت اوین همراه با زندانیان مالی با اتهامات جعل و کلاهبرداری نگهداری می‌شوند. اسکان و سازماندهی زندانیان در کل برخلاف به‌اصطلاح آیین‌نامه سازمان زندانهای خود رژیم بوده و اصل تفکیک جرایم انجام نمی‌شود.

 

وضعیت پزشکی

وضعیت رسیدگی پزشکی در این بند بسیار نامناسب بوده و پزشک مخصوص سالن ۱۲از اعزام بیماران نیازمند به رسیدگی پزشکی به‌خصوص زندانیان سیاسی-امنیتی به مراکز درمانی خارج زندان سر باز می‌زند و تنها در صورتی‌که این زندانیان دست به اعتصاب غذا بزنند و یا خبر وضعیت نامناسب سلامتی آنان در رسانه‌ها منتشر شود مجبور به اینکار می‌شود.

به گفته زندانیان روانپزشک این بند به‌طور بی‌رویه‌ای داروهای اعصاب برای زندانیان تجویز می‌کند. این روند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در زندانیان شده است.

 

دیگر مشکلات زندانیان سیاسی-امنیتی

سالن ۱۲این بند که محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی بسیار کوچک و دارای راهرویی تنگ است، و دارای چهار اتاق است، که دست‌کم ۵۵زندانی سیاسی-امنیتی به‌علاوه چندین زندانی مالی دیگر در آنها نگهداری می‌شوند. یک اتاق هم در بیرون راهرو وجود دارد که ۵زندانی مالی از جمله وکیل‌ بند در آن ساکن هستند.

راهرو این سالن به قدری تنگ است که زندانیان با مشکل رفت و آمد مواجه هستند.

همچنین سر و صدای تخلیه و بارگیری دیگ‌غذا، بار فروشگاه و همچنین دود گازوییل کامیونهای بار به داخل اتاقها نفوذ پیدا کرده و موجب سلب آسایش و مشکلات تنفسی برای زندانیان می‌شود.

 

زندانیان سیاسی-امنیتی، قربانیان سناریو های هدفمند

تقریبا تمامی زندانیان سیاسی-امنیتی بند هفتم را به «همکاری با دولت متخاصم» متهم به حبس های ۵تا ۱۰سال و در مواردی بیشتر محکوم شده‌اند. صادر‌کننده اکثر احکام محکومیت این زندانیان قاضی صلواتی بوده است.

تحلیلگران حقوقی بر این باورند که تعیین مصداق «دولت متخاصم» خارج از صلاحیت قوه قضاییه و در صلاحیت قوه مجریه است. در غیر این‌صورت، مداخله قاضی در قوه مجریه محرز و رأی فاقد اعتبار قانونی خواهد بود. به‌علاوه فهرست «دول متخاصم» باید قبلاً به اطلاع‌ عموم برسد. این موضوع تنها شامل زندانیان این بند نمی‌شود بلکه تمامیت دارد به زندانیان امنیتی سراسر کشور، بسیاری از این زندانیان معتقد هستند قربانی سناریوهایی هدفمند شده‌اند و اطلاق زندانی امنیتی و انتساب اتهامات مخدوش است.

یکی از این زندانیان امنیتی در این رابطه گفت: “با توجه به قانون اصلاً جرمی مرتکب نشده‌ام. چه برسد به این‌که جاسوسی باشد. ما «قربانی پروژه جاسوس سازی» هستیم.”

زندانیان سیاسی و امنیتی ساکن این بند بارها با اعتصاب غذا یا شیوه‌های دیگر خواستار بهبود شرایط خود و تضمین برخورداری آنان از حقوق برابر و انسانی شده‌اند، اما پاسخی از کارگزاران رژیم نگرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

وزیر خزانه‌داری آمریکا: رژیم ایران جهان را بی‌ثبات می‌کند

استیون منو چین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت رژیم ایران نه تنها تروریسم و بی‌ثباتی را در سراسر جهان گسترش می‌دهد بلکه به‌طور معمول حقوق مردمش را نقض می‌کند...

انصار حزب‌الله در سرکوب خشونت‌بار شهروندان ایران دست داشته و با نیروی بسیج که دانشجویان را به‌طور خشونت‌باری با چاقو و گاز اشک‌آور و باتونهای برقی مورد حمله قرار می‌دهد همکاری می‌کرده است...

نیروی مقاومت بسیج مطابق دستور اجرایی ۱۳۵۵۳در ۹ژوئن ۲۰۱۱نامگذاری شده است...

دفتر کنترل داراییهای خارجی خزانه‌داری آمریکا زندان اوین را نیز مطابق دستور اجرایی ۱۳۵۵۳به‌خاطر این‌که از طرف دولت کار می‌کند که مرتکب نقض حقوق‌بشر شهروندان ایران است نامگذاری می‌کند.

وزارت اطلاعات رژیم ایران متعاقب دستور اجرایی ۱۳۵۵۳در ۱۶فوریه ۲۰۱۲به‌خاطر نقض جدی حقوق‌بشر نامگذاری شده است.

سپاه پاسداران هم بنا‌ به همین دستور اجرایی در ۹ژوئن۲۰۱۱نامگذاری شده است...

دفتر کنترل داراییهای خارجی خزانه‌داری آمریکا همچنین گروه برنامه‌ریز مستقر در ایران هانیستا را متعاقب دستور اجرایی ۱۳۶۰۶نامگذاری کرد. هانیستا دست‌اندر کار مانیتور و ردیابی اشخاص بوده که در خدمت ناقضان حقوق‌بشر بوده است...

دفتر کنترل داراییهای خارجی خزانه‌داری آمریکا اشخاصی به‌نامهای ابوالحسن فیروزآبادی و عبدالصمد خرم‌آبادی متعاقب دستور اجرایی ۱۳۶۲۸را نامگذاری کرده است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/634ac51b-518a-471d-9a52-47f2704a5084"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات