728 x 90

شتر مجنون و برجام خامنه‌ای!

سخن روز
سخن روز

پس از بی‌نتیجه ماندن طرح اروپا برای نجات جسد بی‌جان برجام، وضعیتی متشتت در رژیم آخوندی دیده می‌شود.

پاسدار شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان، در گفتگو با خبرگزاری سپاه پاسداران «مذاکره» را «شتر مجنون» می‌نامد که «به‌ کوی لیلی نمی‌رود!».

اشارهٔ شریعتمداری به‌ داستانی در مثنوی است که مجنون می‌خواسته با شتری ره به‌ کوی لیلی بسپارد، اما چون کرهٔ شتر در شهر بوده، ناقه گامی به‌ جلو برنمی‌دارد و دست آخر مجنون مجبور می‌شود قید شتر را زده، با پای پیاده به‌ خانهٔ لیلی برود.

نماینده خامنه‌ای در کیهان در جایی دیگر حرف را روشن‌تر بیان می‌کند و می‌گوید «مذاکرات هرگز به‌ نقطه‌ای نخواهد رسید و سرانجام» نظام ولایت «به‌ این نتیجه می‌رسد» که از شتر مذاکرات پیاده شده، بنابراین بهتر است زودتر قید آن را زده و به‌عنوان «تنها راه پیش رویمان از ان.پی.تی» هم خارج شویم!

از آن‌سو مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده رژیم می‌گوید «نظام صبور خواهد بود» و برای چندمین بار با ترفند بچه‌گانهٔ «زمستان نزدیک است و اتحادیهٔ اروپا با بحران انرژی فلج‌کننده مواجه است»، کاسهٔ گدایی ادامهٔ مذاکرات را در برابر غرب دراز می‌کند.

 

مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس ارتجاع هم با نیش و کنایه به دولت رئیسی می‌گوید «نحوه مذاکرهٔ ما با آمریکا مایهٔ مسخرهٔ خاص‌ و عام شده» و وضعیت انفجاری جامعه را یادآوری می‌کند که «ملت زیر فشارهای معیشتی در حال تحقیر شدن است» و در حالی که شریعتمداری مذاکرات را «آب در هاون کوبیدن می‌خواند»، می‌گوید مسخره‌بازی و «ژست انقلابی» را کنار بگذارید و مستقیم با آمریکا وارد گفتگو شوید و زهر را سربکشید، والا خروجی فشار شدید روی مردم، خطرناک خواهد بود.

قهرمان‌پور، کارشناس حکومتی هم در برابر این ادعا که تنها چند اختلاف باقی‌مانده میان رژیم و غرب بر سر برجام، باعث بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شده، می‌گوید: «اختلاف بر سر دو یا سه کلمه نیست. اختلافات هم تاریخی و هم عمیق است و نمی‌توان انتظار داشت به‌راحتی حل شوند».

 

خضریان، عضو مجلس ارتجاع هم پاسخ آمریکا به‌ طرح اروپا را سراسر خسارت برای رژیم می‌داند و می‌گوید در این پاسخ هیچ‌کدام از خطوط قرمز نظام لحاظ نشده و ابتدا نظام باید تمامی تعهداتش به‌ برجام را عملی کند، آنگاه آمریکا راستی‌آزمایی می‌کند، در گام بعد رژیم می‌تواند نفت را تنها به‌ کشورهای مورد تأیید آمریکا بفروشد، نظام هم نمی‌تواند «ارز دریافتی را به ارز دلخواه خود حتی غیر از دلار و یا یورو تبدیل کند» و از مجموع بیش از ۱۷۰۰فقره تحریم، کماکان ۱۶۰۰فرد و نهاد رژیم در تحریم باقی می‌مانند!

در میان این مواضع متشتت، خامنه‌ای که سرنخ ماجرا را در دست دارد و به ادامه غنی‌سازی و تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی به‌عنوان تضمین بقای نظام چشم دوخته است، از یک‌طرف نمی‌تواند مذاکرات را از دست بدهد، چرا که به‌گفتهٔ پاسدار اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم، مذاکرات بخشی از فشار سنگین دشمنان را خنثی می‌کند. اما از طرف دیگر نمی‌تواند تن به‌ پیامدهای توافق بدهد، چرا که توافق مطالبات جامعه‌یی غرق در گرانی و فقر را بالا برده و راه اعتراض‌ها و خیزش‌های بعدی این جامعهٔ انفجاری را باز می‌کند؛ همین بن‌بست هم باعث شده از یک‌طرف رژیم پیاپی دم از ادامهٔ مذاکره بزند، از طرفی سر بزنگاه چوب لای چرخ مذاکرات بگذارد و نگذارد احیای برجام به‌ سرانجام برسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0691f862-c631-41bf-9d4f-e6028ba3aada"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات